پس از رشد حبابی؛

ریزش دلار به کانال ۴۴هزار تومان | پیش‌بینی کانون صرافان از دلار زیر ۴۰ هزار تومان

روند نزولی قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز ادامه دارد و نرخ دلار به عنوان شاخص این بازار به کانال ۴۴ هزار تومان عقب نشینی کرد؛ البته کارشناسان پیش‌بینی می کنند این روند ربزشی در روزهای آینده با تسهیل ورود درهم شدت بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، قیمت‌ها در بازار ارز پس از رشد حبابی و غیر واقعی با ریزش همراه شده، به طوری که در دو هفته گذشته نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی از حدود ۶۰ هزار تومان با افت بیش از ۱۶ هزار تومانی، ساعت ۱۸ امروز به کانال ۴۴ هزار تومان برگشت.

بازار ارز در دو ماه اخیر تحت تاثیر انتشار اخبار غیر واقعی و ایجاد فضای هیجانی دچار التهاب شد و نرخ در بازار آزاد غیررسمی هر روز افزایش می‌یافت به طوری که به محدوده ۶۰ هزار تومان رسید.

کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ ارز را حباب گونه عنوان و توصیه می‌کردند که مردم برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار نشوند، زیرا افزایش شدید نرخ‌ها در این بازار به دلیل اخبار غیر واقعی است و ممکن است با سرمایه‌گذاری در این بازار متضرر شوند.

نرخ دلار پس از رسیدن به ۶۰ هزار تومان در هفته گذشته با افت همراه شد و به محدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان ریزش کرد، اما باز هم کانال‌های تلگرامی با به حاشیه‌ها در این بازار دامن زدند و قیمت دلار دوباره به حدود ۵۰ هزار تومان رشد داشت.

ریزش ۶۰۰۰ تومانی قیمت دلار در دو روز

بر اساس این گزارش، بازار ارز روز گذشته و پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه با ریزش شدید مواجه شد، به طوری که روز جمعه (روز گذشته) نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی و بازار آزاد غیررسمی از محدود ۵۰ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان افت کرد.

روند نزولی قیمت ارز امروز (شنبه، ۲۰ اسفندماه) در اولین روز کاری پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای احیای روابط، شدت گرفت و همچنان ادامه دارد؛ به طوری که با یک روند نزولی شدید در ساعت ۱۸ امروز نرخ دلار به کانال ۴۴ هزار تومان سقوط کرد؛ این در حالی است که صبح امروز نرخ در این بازار غیررسمی در کانال ۴۶ و ۴۷ هزار تومانی آغاز به کار کرد که در یک روز دوباره افت حدود ۳۰۰۰ تومانی داشته است؛ در مجموع نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در دو روز اخیر بیش از ۶۰۰۰ تومان افت را تجربه کرده است.

کاهش ۱۲۰۰ تومانی نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت هر اسکناس دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز با کاهش یک هزار و ۲۱۰ تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه گذشته) مواجه شد. بر اساس معاملات امروز قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۳۶ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۴۸۷ تومان کشف شد.

دلار ۴۵ هزار تومانی خریداری نداشت

«کامران سلطانی زاده» عضو شورای‌عالی کانون صرافان نیز امروز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امروز (شنبه) برخلاف روزهای گذشته در مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید دلار نیست و دلار با قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری ندارد.

وی تاکید کرد: در ادامه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده پس از توافق با عربستان شدت کاهش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود این رود ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد آمد.

سلطانی زاده بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند.

تداوم ریزش قیمت دلار با تسهیل تبادلات درهم

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که کارشناسان با توجه به گشایش‌های در روابط بین بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش‌بینی می‌کنند این روند در روزهای آینده شدت بیشتری بگیرد، زیرا از فردا (یکشنبه) با تسهیل روابط، عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات رخ خواهد داد.

«مجیدرضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا نیز گفته بود بخشی از افزایش نرخ دلار به دلیل جو روانی بوده است و یکی از دستاوردهای توافق ایران و چین، کاهش قیمت دلار است که در حال رخ دادن است.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مانع برای کنترل نرخ دلار، درهم بود که مسیر آن مسدود شده بود و با گشایش‌های انجام شده نرخ دلار کاهشی خواهد شد و از روز یکشنبه تبادلات درهم از سوی صرافی‌ها تسهیل می‌شود و در نتیجه نرخ دلار نیز روند کاهش را طی خواهد کرد.

همه در بازار ارز فروشنده شدند/ پیش‌بینی بازگشت نرخ دلار به زیر ۴۰ هزار تومان

کانون صرافان ایران نیز ظهر امروز (شنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت بازار ارز اعلام کرد: با توجه به اخبار مثبت توافق ایران و عربستان و کاهش شدید قیمت ارز، برخی کانال‌های تلگرامی با خبرسازی دروغ نرخ ارز را در کانال ۴۶ هزار تومان اعلام کردند؛ این در حالی است که در بازار، دلار کانال ۴۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار به زیر ۴۰ هزار تومان برگردد.

این کانون تاکید کرد: بدین‌وسیله ضمن درخواست از نهادهای امنیتی در خصوص برخورد با سایت‌ها و کانال‌هایی که فضای بازار ارز را متشنج می‌کنند، از مردم تقاضا داریم به خبرسازی‌های دروغ توجه نکنند و خبرهای موثق را از خبرگزاری‌های معتبر و سایت (http://kanoonsarafan.ir/) کانون صرافان پیگیری کنند.

افت ۳ میلیون تومانی قیمت سه در یک روز

به گزارش ایرنا، ریزش قیمت‌ها مختص بازار ارز نبوده و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) نیز با سه میلیون تومان کاهش به کانال ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ۲ میلیون و ۳۹ هزار تومان افت کرد.

Share