مدیرکل منابع طبیعی گیلان اعلام کرد؛

جنگل ها از تغییر اقلیم جلوگیری می کنند | نفوذپذیری ۴۰ برابری خاک جنگل

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، به نقش جنگل ها در ترسیب کربن اشاره کرد و یادآور شد: جنگل ها از گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم جلوگیری می کنند و موجب نفوذپذیری آب می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، سرخوش کرم زاده با اشاره به ارزش و اهمیت منابع طبیعی، اظهار کرد: در ارزش و اهمیت منابع طبیعی همین بس که یکی از سوره های قرآن کریم به نام «انفال» است و بالغ بر ۸۰۰ آیه درباره درخت و باغ و زراعت داریم.

وی همچنین به بیان روایاتی از پیامبر اسلام(ص) درباره اهمیت غرس نهال پرداخت و افزود: در آیات و روایات به درختکاری و اصول بهره برداری از مواهب طبیعی و پرهیز از تخریب جنگل و مزرعه توصیه شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه امروزه اهمیت جنگل و مرتع و آبخیز بیش از پیش آشکار شده است، عنوان کرد: منابع طبیعی علاوه بر ارزش اقتصادی، ویژگی های زیست محیطی دارد و موجب تولید اکسیژن و ترسیب کربن و پالایش هوا و حفظ آب و خاک و تقویت ذخایر آبی می شود.

کرم زاده به اهمیت منابع طبیعی از نظر پزشکی و گردشگری نیز اشاره کرد و متذکر شد: جوامع بشری با انواع بیماری های روحی و روانی مواجه هستند و گسترش آلودگی هوا موجب پیدایش بیماری های مختلف شده است لذا کارشناسان حوزه سلامت بهره برداری از فضای سبز را در افزایش آرامش انسان و پیشگیری از بیماری ها موثر می دانند.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال قادر است ۲۰۰۰ مترمکعب آب را ذخیره کند، ادامه داد: هر هکتار جنگل علاوه بر تولید سالانه دو و نیم تن اکسیژن که مورد نیاز ۱۰ نفر است، ۶۸ تن ریزگرد را جذب و ترسیب می کند.

سرپرست منابع طبیعی گیلان به نقش جنگل ها در ترسیب کربن اشاره کرد و یادآور شد: جنگل ها از گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم جلوگیری می کنند و موجب نفوذپذیری آب می شوند؛ به گونه ای که خاک جنگل ۴۰ برابر نفوذپذیری بیشتری نسبت به خاک غیر جنگلی دارد و لذا از سیلاب و فرسایش و رانش جلوگیری می کند.

وی خاک را مهمتر از آب دانست و بیان کرد: به تعبیر رهبر انقلاب، اگر آب نباشد می توان آن را خرید، اما خرید خاک امکانپذیر نیست و لذا کنترل فرسایش و کاهش رسوب و تولید خاک و جلوگیری از رانش از جمله کارکردهای مهم جنگل و مرتع است.

کرم زاده، با بیان اینکه جنگل و مرتع از نظر اقتصادی به مثابه طلای سبز است، عنوان مرد: ذخایر نفتی روزی به اتمام می رسد، اما اگر از جنگل ها و مراتع استفاده اصولی و بهینه داشته باشیم، ارزش اقتصادی آنان دائمی می شود.

سرپرست منابع طبیعی گیلان، ۳۰ درصد خشکی های روی کره زمین را جزو اراضی جنگلی دانست و خاطرنشان کرد: جنگل ها هشت درصد مساحت ایران را به خود اختصاص می دهند و لذا سرانه فضای سبز در ایران ۰.۲ هکتار بوده که از متوسط سرانه جهانی فضای سبز یعنی ۰.۸ هکتار کمتر است.

وی جنگل های هیرکانی شمال کشور را جزو با ارزش ترین جنگل های جهان با میلیون ها سال قدمت دانست و بیان کرد: جنگل های هیرکانی شامل ۸۰ گونه دختی و ۵۰ گونه درخچه ای و بالغ بر ۱۵۵۸ گونه علفی و بوته ای بوده و ذخیره گاه ژنتیکی جهان محسوب می شود که باید در حفاظت از آن کوشا باشیم.

کرم زاده، وجود دام مازاد، گسترش خوش نشینی، توسعه شهرها و روستاها، آفات و بیماری ها، آتش سوزی و… را از جمله تهدیدات منابع طبیعی گیلان دانست و تصریح کرد: برای حفاظت از منابع طبیعی گیلان برنامه های مختلفی از جمله توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی و زراعت چوب و طرح جایگزین جنگلداری داریم؛ همچنین اجرای طرح های آبخیزداری، مبارزه با آفات و بیماری ها و کاداستر در دستور کار است.

وی کاشت یک میلیارد درخت را یکی از برنامه های شاخص دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و گفت: شاهد افزایش آلودگی هوا ناشی از ریزگردها و دی اکسید کربن و گازهای مضر هستیم که توسط ماشین ها و کارخانه ها تولید می شود و زندگی مردم را دشوار کرده است.

سرپرست منابع طبیعی گیلان با اشاره به سهم ۲۰ میلیونی استان در طرح کاشت یک میلیارد درخت، اضافه کرد: همه کشورها برای گسترش فضای سبز و درختکاری و نهال کاری دست به کار شده اند و لذا این طرح در ایران نیز طی چهار سال اجرایی می شود تا بتوانیم با تولید اکسیژن و ترسیب کربن، شرایط زندگی مردم را بهتر کنیم.

Share