در همایش زبان مادری عنوان شد؛

تقویت زبان تالشی به نفع کشور است | مشکلات فرهنگی ناشی از فاصله گرفتن از آداب و رسوم است

امام جمعه تالش، قومیت‌ها را یک فرصت برای کشور دانست و تصریح‌کرد: تقویت زبان تالشی به نفع کشور است. اگر ما از فرهنگ، آداب و رسوم اصیل خود فاصله نمی‌گرفتیم با بسیاری از مشکلات فرهنگی در جامعه روبرو نمی‌شدیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نخستین همایش زبان مادری تالش به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تالش و فعالان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان، در محل سالن اجتماعات این اداره برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر مجتبی نورزاد امام جمعه تالش در این همایش بر ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی تاکید کرد و افزود: نسل امروز باید با قوم، زبان و فرهنگ غنی تالش کهن آشنا شوند و برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند کمک شایانی به این مسئله کند.

وی با بیان مطالبی در خصوص نقش اقوام در نظام اسلامی و دیدگاه مقام معظم رهبری که اقوام را یک ظرفیت می‌دانند را چراغ راه این حرکت دانست.

امام جمعه تالش، قومیت‌ها را یک فرصت برای کشور دانست و تصریح‌کرد: تقویت زبان تالشی به نفع کشور است.

حجت‌الاسلام نورزاد با بیان‌اینکه زبان مادری تالش از مردم این شهرستان فاصله گرفته است، گفت: مسئولین فرهنگی تدبیری اندیشیده و این خلا ایجاد شده را پر کنند.

امام جمعه تالش با اشاره به اینکه دشمن می‌خواهد فرهنگ‌های اصیل و زبان‌های قدیمی از بین برود، اظهارکرد: اگر ما از فرهنگ، آداب و رسوم اصیل خود فاصله نمی‌گرفتیم با بسیاری از مشکلات فرهنگی در جامعه روبرو نمی‌شدیم.

محمد تقی رهنمایی – پژوهشگر و مولف و استاد بازنشسته جغرافیای دانشگاه تهران و بنیانگذار مجله تحقیقاتی تالش نیز در این همایش در مورد تاریخ و فرهنگ قوم تالش و لزوم توجه به پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف تالش سخنرانی کرد.

محرم رضایتی کیشه‌خاله – استاد ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و مولف کتاب زبان تالشی و ده‌ها کتاب و مقاله در حوزه زبان تالشی نیز در این همایش در مورد ادبیات تالشی و نقش آن در پاسداری از زبان مادری و لزوم حفظ زبان‌های قومی در کنار زبان ملی، مطالبی را ایراد کرد و توجه مسئولین به زبان تالشی را مناسب برای حفظ و احیای زبان مادری دانست.

گفتنی است، شعرخوانی شاعران تالش، تجلیل از چهره‌های فاخر تالش، رونمایی از سه لغتنامه تالشی، اجرای موسیقی تالشی از دیگر بخش‌های این همایش بود که با استقبال حاضرین مواجه شد.

عکاس: سونیا قنبری

Share