ترانزیت ۱۵ میلیون تن بار از راهآهن رشت-آستارا | مذاکره با روسیه برای تامین مالی
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت با اشاره به پیشبینی ۱۵ میلیون تن بار از طریق خط ریلی رشت – آستارا گفت که با روسیه در حال مذاکره هستیم و زمانی که به جمعبندی نهایی برسیم، نتیجه را اعلام میکنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباس خطیبی در گفتوگو با ایسنا درباره نتیجه توافق با روسیه برای تامین مالی خط ریلی رشت – آستارا توضیح داد: ما با روسیه در حال مذاکره هستیم و این مذاکرات ادامه دارد به خوبی پیش میرود و زمانی که به جمعبندی نهایی برسیم که زمان زیادی هم باقی نمانده، نتیجه را اعلام میکنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای مسیر راهآهن رشت – آستارا، تقاضای بار به اندازه کافی وجود دارد و طرف روسی برای بار عبوری تضمین خواهد داشت، گفت: ما در توافقاتمان به این موضوع پرداختهایم و مشکلی از این بابت به وجود نمیآید.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره عدد پیشبینیشده انتقال بار در این مسیر اظهار کرد: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون تن پیشبینی کردهایم اما اگر ارتباطات مهیا شود، فراتر از این عدد هم امکان انتقال از طرف مختلف و به شکلهای مختلف زمینی و ریلی وجود دارد که در مذاکراتمان به این موضوع پرداخته میشود.
راهآهن رشت- آستارا از پروژههای اولویتدار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده و باید دید با توجه به تاکید مسئولان، درنهایت با کدام روش تکمیل خواهد شد.
برای تکمیل راهآهن رشت- آستارا هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی برآورد شده و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب، جلسات مشترکی از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی برای حضور و سرمایهگذاری مسکو در این پروژه برگزار شده است تا هم تامین اعتبار انجام شود و هم پیشرفت این طرح بزرگ و مهم سرعت گیرد.
دیدگاه