همراه با مخاطبان؛

روند طولانی و بلاتکلیفی پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال ۱۳۹۹ وزارت کشور

پس از انجام این مصاحبه‌ها نیز وزارت کشور تا مدتی طولانی (تقریبا تا اواخر بهمن ماه۱۴۰۱) از اعلام نتیجه گزینش برخی افراد امتناع نموده و به سوالات و پیگیری‌های ذی نفعان پاسخ مناسبی نداده است (لازم به ذکر است که این مسئله تعداد نسبتا زیادی از افراد در استانهای مختلف را شامل می‌شود).

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی ازمخاطبان دیارمیرزا با ارسال پیامی نسبت به نحوه گزینش و آغاز به کار پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی وزارت کشور گلایه کرد.

در متن ارسالی آمده است: در دی ماه سال ۱۳۹۹ هشتمین دوره آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی با مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور و همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد. پس از برگزاری آزمون کتبی، در بهمن ماه همان سال نتایج اولیه اعلام شد و اسامی ۳برابر ظرفیت هر کدام از شغل-محل‌های مندرج در دفترچه آزمون برای طی کردن مرحله مصاحبه اختصاصی منتشر شد.

وزارت کشور یکی از دستگاههای شرکت کننده در این آزمون بود که تعداد ۱۵۰۰ سهمیه استخدامی در دفترچه فوق داشت. در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مصاحبه تخصصی توسط استانداری‌ها برگزار شد و نتایج آن به وزارت کشور و سازمان سنجش ارسال شد که نهایتا در تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۰ از طریق سایت سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبین رسید.

در این مرحله اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی به صورت یک برابر ظرفیت و برای انجام امور باقی مانده از جمله گزینش و معاینات پزشکی و… انجام گردید.
در این مرحله به هر کدام از داوطلبین یک نامه مربوط به استعلام مدرک دانشگاهی، یک معرفی نامه جهت انجام آزمایشات پزشکی و یک نامه جهت استعلام اصالت کارت پایان خدمت (ویژه داوطلبین مرد) از سوی استانداری‌ها تحویل داده شد و همچنین از کلیه داوطلبین درخواست شد که جهت دریافت گواهی‌عدم سوءپیشینه خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نتیجه را به استانداری اطلاع دهند.
از مرداد ماه ۱۴۰۰ تا اواخر شهریور ۱۴۰۰ نیز مصاحبه‌های حضوری گزینش توسط استانداری‌ها انجام شد و در ادامه پیامکی به تاییدشدگان ارسال شد مبنی بر اینکه مبلغ ۳۴۵۰۰ تومان جهت صدور کد مستخدمی به شماره حساب مربوطه (که در سایت کارمند ایران نیز قابل مشاهده است) واریز شود.

پس از طی کردن تمامی مراحل فوق، نهایتا در بازه زمانی اسفند سال ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱حدود ۸۰درصد از پذیرفته شدگان نهایی استانهای مختلف، ابلاغ‌های خود را تحویل گرفته و خود را به محل خدمت معرفی کرده و مشغول به کار شدند؛ در حالی که باقی قبول شده‌ها در کمال تعجب و بدون هیچ گونه دلیل خاصی از ادامه این روند محروم شدند!

پیگیری‌های مختلف صورت گرفته از طرق گوناگون – چه از استانداری‌ها و چه از وزارت کشور- به نتیجه نرسید و نهایتا در شهریور الی آبان سال ۱۴۰۱ طی تماس‌های جداگانه از سوی هسته گزینش وزارت کشور، از افراد فوق الذکر خواسته شد تا جهت انجام مجدد مصاحبه گزینش به صورت حضوری به وزارت کشور مراجعه کنند! (در حالی که سایر داوطلبین صرفا با همان مصاحبه و تاییدیه گزینش استانداری مشغول به کار شده بودند!)
پس از انجام این مصاحبه‌ها نیز وزارت کشور تا مدتی طولانی (تقریبا تا اواخر بهمن ماه۱۴۰۱) از اعلام نتیجه گزینش برخی افراد امتناع نموده و به سوالات و پیگیری‌های ذی نفعان پاسخ مناسبی نداده است (لازم به ذکر است که این مسئله تعداد نسبتا زیادی از افراد در استانهای مختلف را شامل می‌شود).

در نهایت وزارت کشور روز ۱ اسفند ۱۴۰۱ تعدادی از این افراد را در استانهای مختلف (۴۹ نفر) مردودشده اعلام کرد که این امر، ظلم آشکار در حق آن‌هایی است که بیش از ۲ سال است در انتظار هستند و در مقایسه با کسانی که مشغول به کار شده اند، اوج تبعیض را آشکار خواهد کرد.

تمامی افراد ذی نفع این آزمون در استانهای مختلف پیگیری‌های بسیاری را از راه‌های مختلف از جمله مراجعه به استانداری ها، وزارت کشور، سازمان اداری و استخدامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نامه نگاری از طریق نمایندگان مجلس، نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان و… انجام داده‌اند ولی متاسفانه هیچ گونه پاسخ روشن و مناسبی به آن‌ها داده نشده است و با شرایط مختلف از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ بسیاری از آن‌ها به امید شروع به کار در بخشداری‌ها از شغل‌های آزاد و خصوصی خود استعفا داده و یا توسط کارفرما از کار بیکار شده اند! بسیاری از آن‌ها به دلیل همین بلاتکلیفی دچار مشکلات شخصی و خانوادگی و حتی بعضا بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند و می‌طلبد که مسئولین و دست اندرکاران وزارت کشور به این مسائل توجه کنند تا خدای نکرده حقی از کسی ضایع نشود.

Share