دیارمیرزا گزارش می دهد؛

زخم رهاکردن زباله بر پیکر محیط زیست؛ به قلعه رودخان هم رحم نکردند!

اگرچه شهرداری ها و دهیاری هرکدام در حوزه جمع آوری زباله وظایفی برعهده دارند اما این موضوع بدان معنا نیست که گردشگران و مسافران نیز به هر گونه ای که بخواهند با محیط زیست رفتار کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بر اساس گزارش نهایی ستاد هماهنگی خدمات سفر ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۷۷۴ نفر به گیلان سفر کردند که این رقم نسبت به نوروز سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشت.

در این بین، قلعه رودخان یکی از مهمترین و محبوب ترین جاذبه های تاریخی گیلان است و طی سالهای اخیر همواره از جاذبه‌های محبوب گردشگری بوده و در رتبه های نخست میزان بازدید کنندگان از اماکن و بناهای تاریخی گیلان قرار داشته است.

 

 اما مشاهده زباله در مسیر رسیدن به این دژ تاریخی و همچنین رها کردن زباله در مسیر جنگل، جلوه نازیبایی را به وجود آورده که سبب نگرانی است.

 رها کردن زباله در جنگل، علاوه بر اینکه آسیب هایی به طبیعت و محیط زیست وارد می کند، برای جانداران جنگلی هم خطرناک است. زباله هایی که به طور اتفاقی یا عمدی در جنگل رها می شوند، می توانند موجب خفه شدن حیوانات و پرندگان شوند.

علاوه بر این، رها کردن زباله در جنگل می تواند باعث تغییر در ترکیبات شیمیایی خاک و آب منطقه شود که می تواند برای گیاهان و جانوران بومی منطقه نیز ضرر داشته باشد.

اگرچه سفر گردشگران به گیلان از لحاظ اقتصادی و گردشگری برای منطقه بسیار مهم است، اما در عین حال ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و پسماندهای بیشتری شود.

کما اینکه همواره مسئولان تاکید کرده اند در ایام تعطیلات میزان زباله تر تولیدی در گیلان افزایش چشمگیری پیدا می کند.

در این راستا، اهمیت ایجاد سیستم مناسب مدیریت پسماندهای گردشگری در گیلان بسیار مهم است. این سیستم می تواند شامل استقرار سطل‌های جمع‌آوری زباله در اماکن گردشگری و روستاها، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای گردشگران در خصوص رفتارهای مسئولانه در قبال پسماندها و نحوه جداسازی آنها و همچنین تعیین محل‌های مناسب برای دفن و بازیافت پسماندها می‌شود.

به نظر می رسد، بهترین راه برای جلوگیری از رها کردن زباله در جنگل، استفاده از سطل های زباله و محافظت از محیط زیست است. اگرچه شهرداری ها و دهیاری هرکدام در حوزه جمع آوری زباله وظایفی برعهده دارند اما این موضوع بدان معنا نیست که گردشگران و مسافران نیز به هر گونه ای که بخواهند با محیط زیست رفتار کنند. بنابراین، باید افراد را آموزش داد که زباله هایشان را با خود به خارج از جنگل ببرند و در محیطی مناسب دور بیندازند.

Share