رییس بنیاد فرهنگی شیون فومنی خبر داد:

انتشار کتاب «ترنم و تبخاله» نقد و بررسی اشعار فارسی شیون فومنی

کتاب «ترنم و تبخاله» به قلم عباس مهری آتیه منتقد ادبی، محقق و شاعر گیلانی از سوی نشر روزنه و با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با موضوع جستجویی در ذهن و زبان اشعار فارسی شاعر معاصر شیون فومنی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حامد فومنی رییس بنیاد فرهنگی شیون فومنی گفت: کتاب «ترنم و تبخاله» به قلم عباس مهری آتیه منتقد ادبی، محقق و شاعر گیلانی از سوی نشر روزنه و با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با موضوع جستجویی در ذهن و زبان اشعار فارسی شاعر معاصر شیون فومنی منتشر شد.

وی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های کتاب «ترنم و تبخاله» نگاه زیبایی شناسانه نویسنده این کتاب به اشعار فارسی شیون فومنی بر اساس تنوع مضمونی، خلاقیت‌های هنری و اندیشه‌های شاعرانه شیون فومنی در پنج دفتر شعر شاعر با عناوین: «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و «کوچه باغ حرف» می‌باشد که اشعار این مجموعه‌های شعری از قالب غزل تا سپید از سوی نویسنده این کتاب مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

فومنی افزود: به نظر عباس مهری آتیه در کتاب «ترنم و تبخاله»، غزل‌های فارسی شیون فومنی در غزل معاصر ایران از منزلت خاصی برخوردار است و علاوه بر ارادت خاص شیون به صائب و سبک هندی، تعلق خاطرش به غزل امروز و نوآوری‌های شاعر در غزل معاصر حائز اهمیت است، نویسنده کتاب «ترنم و تبخاله» همچنین معتقد است اشعار سپید شیون فومنی نیز در قیاس با دیگر سرایندگان این عرصه دارای قوت و جلوه‌ی خاصی می‌باشد.

میراحمد فخری‌نژاد با شهرت ادبی شیون فومنی از مفاخر فرهنگی و از معدود شاعران محبوب شمال کشور است که به گواهی آثارش یه عنوان شاعر موفق دوزبانه معاصر در ادبیات ایران خوش درخشید. وی در شعر گیلکی از چهره‌های ماندگار و از شاعری مردمی و پرآوازه و در شعر و غزل فارسی از شاعران توانا و نامدار معاصر به شمار می‌رود.

Share