با حضور دریابان شمخانی و نخست وزیر عراق؛

امضاء توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق | باید ریشه عوامل تنش‌زا و بحران آفرین را خشکاند

در مراسمی با حضور نخست وزیر عراق، توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بعداز ظهر امروز در مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به‌ امضاء رسید.

توافق دو کشور در زمینه آماده‌سازی و امضاء این موافقت‌نامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تاثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، خواهد داشت.

بررسی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخی اقدامات ضد امنیتی که در گذشته توسط عوامل رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده نیز با هماهنگی و همکاری گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان انجام شده است.

همکاری‌های راهبردی ایران و عراق تضمین کننده امنیت و پیشرفت منطقه است

دریابان علی شمخانی ظهر امروز – یکشنبه ۲۸ اسفند ماه- با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است، گفت: عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند وزنه ثبات در منطقه است.

وی تاکید کرد: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده، ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیر گذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی است لذا باید با هرگونه عوامل تنش‌زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد کرد و ریشه آنان را خشکاند.

وی با بیان اینکه پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در همین ارتباط حائز اهمیت است، گفت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

شمخانی پیگیری و اجرای سریع توافقات میان دو کشور به ویژه فعال‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه – بصره ضروری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر می‌کنم. اقدامات انجام شده از سوی بغداد در فراهم شدن زمینه دست‌یابی تهران و ریاض به توافق جدید بسیار ارزشمند بود.

دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌های برادران ایرانی است

محمد شیاع السودانی نیز در این دیدار گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد. شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق هستند.

وی افزود: امضاء توافقنامه مهم امنیتی میان تهران و بغداد نشان می‌دهد که از نظر مسئولین ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست. دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

Share