برابری قیمت امسال مرکبات با سال گذشته اجحاف در حق باغداران است

نگرانی باغداران رودسری از نابسامانی بازار مرکبات | دلخوری از پرتقال کیلویی ۳ هزار تومان

وضعیت نابسامان بازار مرکبات و قیمت پایین محصولات تولید شده سبب نگرانی باغداران رودسری برای فروش محصولاتشان شده است. رودسر سالیانه ۱۱۰ هزار تن تولید محصول مرکبات با ارزش اقتصادی ۲۷۵ میلیارد تومان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از مهر، باغداران رودسری این روزها مشغول برداشت محصول هستند و امیدوار به اینکه بتوانند امسال با سود بهتری این میوه‌ها را به دست مردم برسانند، اما وقتی پای درد دلشان می‌نشینی از قیمت‌ها ناراضی هستند.

یکی از آنها از قیمت پرتقال کیلویی ۳ هزار تومان ناراحت است و دیگری از قیمت بالای انواع کود و سموم می‌گوید، همه باهم یک صدا مرا مخاطب صحبت‌هایشان قرار می‌دهند و می‌گویند؛ بهتر نیست وزارت کشاورزی محصول ما را بخرد و صادر کند تا ما هم بتوانیم از این کار سود منطقی داشته باشیم؟

دیگری می‌گوید: پرتغال یک زمانی خوب بود و قیمت مناسبی داشت اما اکنون با توجه به بالا رفتن قیمت کود و سموم، دیگر صرفه اقتصادی برای باغدار ندارد.

باغداری با بالا رفتن قیمت کود و سموم صرفه اقتصادی ندارد

برجی یکی از باغداران منطقه در گفتگو با مهر می‌گوید: یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن پرتقال می‌دهد که حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمتش می‌شود، باغدار باید در تمام طول سال سم و کود که بسیار گران شده را خریداری، آب مورد نیاز باغ را تأمین و مزد کارگران را نیز پرداخت کند در حالی که می‌بیند همسایه‌اش در روستا با هزینه تمام شده و زمانی بسیار کمتر از روند تولید محصول پرتغال و نارنگی سود بیشتری از کاشت برنج عایدش می‌شود.

وی با اشاره زمان نگهداری پرتقال و نارنگی ادامه می‌دهد: اگر به بعد عید هم برسد بخشی از این میوه‌ها خراب می‌شود.

برجی اضافه می‌کند: می‌توان گفت پرتغال برداشت شده در برج هشت در سه ماه بعد ۵۰ درصد پوسیدگی خواهد داشت که این عین ضرر است، در حالی که برنج را به راحتی می‌شود یک سال نگه داشت و به قیمت مناسب‌تر و بالاتر فروخت.

وی ادامه می‌دهد: دولت باید با اعلام کف قیمت خرید از باغدار و راه‌اندازی یا فعال سازی مکان‌هایی مانند تعاونی‌های روستایی برای خرید از باغدار، بازار را رقابتی کند تا باغدار بتواند با تکیه به آن کف قیمتی که مطمئن است دولت از او می‌خرد با واسطه‌ها و دلالان معامله کند و از این طریق هم سود بیشتری ببرد هم اینکه به فکر تغییر کشت نیفتد.

برابری قیمت امسال مرکبات با سال گذشته اجحاف در حق باغداران است

خانیان یکی از تولید کنندگان مرکبات با تاکید بر اینکه مسئولان باید به دنبال فروش محصول کشاورز باشند، گفت: متأسفانه با آغاز فصل پاییز محصول باغی برای هیچکس ارزش ندارد و محصولات باغداران با قیمت واقعی خریداری نمی‌شود.

این باغدار ادامه داد: وقتی عید می‌شود این محصولات به دست دلالان افتاده و با قیمت‌های بالا بین مصرف کنندگان به فروش می‌رسد در حالی که باغداران هزینه بالایی برای تولید این محصولات کردند.

رودسر قطب تولید مرکبات گیلان

علی اکبر کردی مدیر جهاد کشاورزی رودسر در گفتگو با مهر با اشاره به برداشت ۸۰ درصدی مرکبات از باغات این شهرستان، اظهار کرد: رودسر قطب نخست مرکبات در استان گیلان است.

کردی با بیان اینکه برداشت مرکبات هر ساله از اوایل آبان در شهرستان رودسر آغاز و تا اواخر بهمن ادامه دارد، گفت: شهرستان رودسر با ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ مرکبات رتبه نخست تولید مرکبات در استان گیلان را دارد.

وی با اشاره به برداشت ۸۰ درصدی مرکبات از باغات شهرستان رودسر، افزود: در این شهرستان ۸ هزار و ۷۰۰ بهره بردار و تولید کننده مرکبات نیز فعالیت می‌کنند.

کردی بیان کرد: تاکنون ۸۸ هزار تن محصول به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان برداشت شده است.

وی ادامه داد: رودسر سالیانه ۱۱۰ هزار تن تولید محصول مرکبات با ارزش اقتصادی ۲۷۵ میلیارد تومان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر تصریح کرد: شهرستان رودسر دارای دو واحد کارخانه افشره رحیم آباد و چابکسر است که تاکنون حدود ۶۵۰۰ تن پرتغال از باغداران منطقه خرید کردند که پیش بینی می‌شود این دو واحد تا خردادماه نزدیک به ۲۰ هزار تن مرکبات خرید کنند.

Share