در جلسه هماهنگی عنوان شد؛

برگزاری جشن ثبت جهانی پروش کرم ابریشم در لنگرود | تولیدات سنتی ابریشم ثبت جهانی شد

جلالی از برگزاری چشن ثبت جهانی ابریشم در اسفند سال جاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در شهرستان لنگرود خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه هماهنگی جشن ثبت جهانی پرورش کرم ابریشم در لنگرود امروز ( چهارشنبه، ۲۶ بهمن) با حضور فرماندار شهرستان لنگرود، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور و دیگر مسئولان شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

محمد رضا جلالی- فرماندار شهرستان لنگرود – در این جلسه با اشاره به ذخایر ثروت ساز فراوانی از جمله نفت، موقعیت سیاسی، موقعیت ژئوپلتیک در کشور، گفت: با همه این اوصاف ما نتوانستیم از این ذخایر به نحو شایسته ای استفاده کنیم و خیلی از این فرصت ها از دست رفته و متاسفانه در طی سال های گذشته نیز برخی از این فرصت ها را از دست داده ایم.

فرماندار شهرستان لنگرود، بحث نوغان و کرم ابریشم را از جمله فرصت های نابی دانست که بارقه ای از آن باقی مانده است و تصریح کرد: خوشبختانه شهرستان لنگرود توانسته حداقل ها را در این حوزه حفظ کند از جمله فرصت هایی که می تواند موجب ایجاد ثروت جدید شود و به عنوان منبع جدید ثروت برای مردم که اقتصاد آنها معیشتی است، قرار گیرد. فرصت ایجاد ثروت جدید به عنوان منبع جدید ثروت است که بایستی این فرصت جدید احیا شود.

جلالی با تاکید بر اهمیت این قضیه و اینکه فرهنگ بحث نوغان و ایجاد ثروت نوغان در جامعه باید باز تولید شود، اذعان کرد: ما باید جوانان را به تولید ابریشم راغب کنیم و اقدامات خوبی در یک و نیم سال گذشته در شهرستان انجام شده که آیین کج چینی یکی از این اقدامات در راستای احیا بحث نوغان بود.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم مسائل مردم را خوب ببینیم و زمینه ها هم محیا است و فرصت سوزی نکنیم و تلاش کنیم این امر به نحو شایسته ای تمهید و مردم را به حوزه احیا نوغان و ابریشم برگردانیم.

جلالی از برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم در اسفند سال جاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: همه شهرستان برای برگزاری جشن ثبت جهانی کرم ابریشم در لنگرود بسیج خواهند شد و از تمامی ظرفیت ها در راستای برگزاری باشکوه این مراسم استفاده می شود.

 ولی جهانی نیز با اشاره به جلسه هماهنگی برگزاری جشن ثبت جهانی میراث ناملموس پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، افزود: مطابق با برنامه‌ریزهای صورت پذیرفته، جشن ثبت ملی و جهانی ابریشم ایران یازدهم اسفند ماه سال جاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در شهرستان لنگرود برگزار می‌شود.

ولی جهانی در ادامه از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و اظهار کرد: در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط مراکش برگزار شد، پرونده صنعت نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس چند ملیتی با همکاری کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

وی گفت: نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار شش کشور دیگر ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی گیلان، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی را شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی دانست.

جهانی، گیلان را یکی از استان‌های پیشرو کشور در صنعت نوغان و تولید کرم ابریشم دانست و ادامه داد: نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان مانند چادر شب بافی و رشتی دوزی برگرفته از نقوش هزاران ساله سفالینه های تپه های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر دارد.

وی اضافه کرد: در این نشست در ارتباط با برنامه‌های جشنواره نیز بحث و گفتگو شد.

Share