رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان اظهار کرد:

​استحصال آب از مه برای حل مشکل کمبود آب زراعی اراضی بالادست گیلان

عباسی مژدهی گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی طی یک پروژه تحقیقاتی دو ساله استحصال آب از مه را برای حل مشکل آب زراعی اراضی بالادست گیلان پیشنهاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، محمدرضا عباسی مژدهی شامگاه جمعه( ۹ دی) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: شرایط اقلیمی گیلان باعث شده شاهد تولید طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در آن باشیم و تقریبا می‌توان گفت از ابتدا تا انتهای سال محصولات متنوعی را در این استان داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان عنوان کرد: بعد از برنج که سطح زیر کشت زیادی را در استان داراست بادام زمینی، فندق، زیتون، مرکبات و کیوی جزو محصولات تولیدی گیلان محسوب می‌شوند و با این طبق وسیع از محصولات، چالش‌ها و موانع پیش روی بخش کشاورزی استان هم متنوع خواهد بود.

عباسی مژدهی آب را یکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی گیلان خواند و با بیان اینکه با مدیریت صورت گرفته در استان سال زراعی گذشته با کمترین مشکل سپری شد تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش شد مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی استان گیلان شناسایی و احصا و در اختیار مراکز پژوهشی قرار داده شود تا برای هر یک از آنها یک راه حلی توصیه شود.

وی اذعان کرد: بعد از استان البرز بیشترین موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بخش کشاورزی کشور در استان گیلان واقع شده است و‌ موسسه تحقیقات ملی برنج یکی از آنها به شمار می‌رود که اقدامات خوبی در حوزه مقابله با بحران کمبود آب انجام داده است که تاثیرات توصیه‌های فنی آن را در سال زراعی گذشته شاهد بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان افزود: محققان ما در این مرکز طی یک پروژه تحقیقاتی دو ساله استحصال آب از مه را برای حل مشکل آب زراعی برای اراضی بالادست، کوهپایه‌ها و دامنه‌های استان گیلان پیشنهاد کرده‌اند و حتی این طرح از سوی استانداری گیلان هم مورد حمایت قرار گرفته است.

عباسی مژدهی ابراز داشت: ما در حال گذار از یک کشاورزی سنتی به یک کشاورزی مبتنی بر علم و دانش هستیم به طوریکه در بخش زیادی از اراضی کشاورزی استان گیلان برنامه آزمایش خاک انجام می‌شود و حتی بسیاری از کشاورزان و باغداران به انجام این آزمایش ملزم شده‌اند.

وی از اجرای نظام نوین ترویج در سطح وزارت جهاد کشاورزی سخن گفت و یادآور شد: بر اساس این نظام نوین، نتایج تمامی طرح‌های پژوهشی در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد به طور مثال در سال زراعی گذشته در گیلان کاروان ترویج زیتون و برنج در گیلان به راه افتاد و محققان در ارتباط چهره به چهره با کشاورزان و محققان قرار گرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در مورد موضوع کشت دوم در استان اضافه کرد: در سال جاری دو رقم باقالای محلی را به کشاورزان گیلانی برای کشت دوم معرفی کردیم که افزایش تولید ۲۰ درصدی و مقاوم بودن به آفات و بیماری‌ها جزو ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

عباسی مژدهی باران‌های پاییزی، آبگیر بودن و محصور نبودن اراضی کشاورزی را از عوامل محدود کننده کشت دوم در استان گیلان ذکر کرد و ابراز داشت: استان گیلان با کمبود علوفه مواجه است بنابراین می‌توان برای برنامه کشت دوم روی کشت انواع علوفه‌های سازگار با اقلیم استان متمرکز شویم که البته در این حوزه هم موسسه تحقیقات برنج کشور اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان و باغداران استان گیلان به فکر تغییر کاربری اراضی خود به باغات کیوی افتاده‌اند یادآور شد: کیوی جزو محصولاتی است که این بستر را در استان گیلان فراهم کرده اگرچه در سال گذشته مسائلی در حوزه صادرات کیوی و آلودگی آن به نوعی حشره پیش آمد، اما با رایزنی‌های جهاد کشاورزی این مشکل حل شد.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان با تاکید بر اینکه میانگین مصرف سموم کشاورزی در محصولات تولیدی گیلان در مقایسه با نرم جهانی بسیار پایین‌تر است خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که کشور روسیه برای ممانعت از واردات کیوی ایران مطرح کرده بود این بود که نوع افت کش های مصرفی در ایران در روسیه مورد استفاده قرار نمی‌گرفت وگرنه منع قانونی برای صادرات وجود نداشت.

Share