آوای سلامت؛

چرا برخی سریع‌تر وزن اضافه می‌کنند؟ | از میکروب روده تا زمان سفر غذا در دستگاه گوارش

یک مطالعه تازه بینش جدیدی را در مورد اینکه چرا برخی افراد سریع‌تر وزن اضافه می‌کنند، ارائه می‌دهد و می‌گوید که همه چیز زیر سر میکروب‌های روده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از آیسنا، بر اساس یک پژوهش جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام شده است، برخی از افراد دارای ترکیبی از میکروب‌های روده هستند که آنها را در ذخیره انرژی بهتر از دیگران می‌کند. این یک گام مهم به سوی درک این موضوع است که چرا برخی افراد، حتی زمانی که هم اندازه با دیگران غذا می‌خورند، راحت‌تر از دیگران وزن اضافه می‌کنند.

هنریک روگر، دانشیار دپارتمان تغذیه و ورزش دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: ما ممکن است یک کلید برای درک اینکه چرا برخی از افراد، حتی زمانی که غذای بیشتری نمی‌خورند یا به شکل متفاوتی غذا می‌خورند، بیشتر از دیگران وزن اضافه می‌کنند، پیدا کرده باشیم. اما این باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مطالعه مدفوع افراد

پژوهشگران انرژی باقیمانده در مدفوع ۸۵ دانمارکی را برای ارزیابی کارایی میکروب‌های روده آنها در جذب انرژی از غذا بررسی کردند. آنها همچنین ترکیب میکروب‌های روده هر شرکت کننده را ترسیم کردند.

بر اساس یافته‌ها، حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان به گروهی تعلق دارند که به طور متوسط نسبت به ۶۰ درصد دیگر انرژی بیشتری از وعده‌های غذایی دریافت می‌کنند. پژوهشگران همچنین دریافتند افرادی که بیشترین انرژی را از وعده‌های غذایی دریافت می‌کنند، به طور متوسط ۱۰ درصد وزن بیشتری دارند که معادل تقریبا ۲۰ پوند(۹ کیلوگرم) بیشتر است.

این نتایج نشان می‌دهد که اضافه وزن ممکن است به چیزی بیش از میزان تغذیه سالم یا میزان ورزش مرتبط باشد و همزمان می‌تواند به ترکیب میکروب‌های روده فرد مرتبط باشد. بر این اساس، برخی از افراد ممکن است دچار آسیب شوند، زیرا میکروب‌های روده آنها در جذب انرژی بسیار کارآمد هستند و به دلیل این کارآمدی، ممکن است کالری بیشتری برای آنها در دسترس باشد.

روگر می‌گوید: این واقعیت که باکتری‌های روده ما در استخراج انرژی از غذا عالی هستند، اساساً چیز خوبی است، زیرا متابولیسم باکتری‌ها در غذا، انرژی اضافی را به شکل اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه فراهم می‌کند که مولکول‌هایی هستند که بدن ما می‌تواند تولید کند تا به عنوان سوخت تامین کننده انرژی استفاده شود. اما اگر بیشتر از آنچه می‌سوزانیم، مصرف کنیم، انرژی اضافی که توسط باکتری‌های روده تامین می‌شود، ممکن است به مرور زمان خطر چاقی را افزایش دهد.

بررسی زمان سفر غذا در دستگاه گوارش

پژوهشگران همچنین مدت زمان سفر غذا در بدن ما را برای هر فرد مورد بررسی قرار دادند که همه آنها الگوهای غذایی مشابهی داشتند. آنها این فرض را داشتند که افرادی که چرخه گوارشی طولانی دارند، بیشترین مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت خواهند کرد. با این حال، این پژوهش دقیقا خلاف این را کشف کرد.

روگر می‌گوید: ما فکر می‌کردیم که یک چرخه طولانی گوارشی وجود خواهد داشت که باعث می‌شود انرژی بیشتری استخراج شود. اما در اینجا می‌بینیم که شرکت‌کنندگان با باکتری‌های روده نوع B که بیشترین انرژی را استخراج می‌کنند، سریع‌ترین عبور را در سیستم گوارشی دارند.

وی افزود: خیلی جالب است که گروهی از افرادی که کالری کمتری در مدفوع‌شان باقی مانده است، به طور متوسط وزن بیشتری دارند. با این حال، این مطالعه دلیلی برای ارتباط مستقیم این دو عامل ارائه نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: ما می‌خواهیم در آینده این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

این مطالعه در مجله Microbiome منتشر شده است.

Share