استاندار گیلان تأکید کرد: در بخش مسافری دریایی در دریای خزر خلایی وجود دارد

عملکرد ضعیف پیمانکار بخش خط نهایی راه آهن بندرکاسپین | شکوفایی اقتصاد با توسعه منطقه آزاد

استاندار گیلان با اشاره به خلاء موجود در بخش گردشگری دریایی در پهنه آبی دریای خزر، اظهار داشت: در بخش مسافری دریایی در دریای خزر خلایی وجود دارد که باید از ظرفیت‌های بنادر گیلان در بخش گردشگری به طور کامل بهره برداری نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی صبح امروز (دوشنبه) در جریان بازدید از پروژه های ملی، عمرانی، تجاری و گردشگری بندری در دست اجرای منطقه آزادانزلی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه توجه به بخش اقتصاد دریا محور از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم است، افزود: برای شکوفایی این بخش از اقتصاد درگیلان؛ ایجاد زیرساخت های بنادر از جمله بندرانزلی، بندرکاسپین، بندرچمخاله لنگرود و بندر آستارا بااهمیت است که مورد توجه دولت است.

وی با تاکید بر اینکه این بنادر باید به حداکثر ظرفیت فعالیت خود برسند، اضافه کرد: حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی بعنوان منبعی ارزآور ، ترانزیت کالا و نیز توسعه حمل و نقل مسافری از مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

*تاکید استاندار گیلان بر تسریع روند اجرای راه آهن رشت-کاسپین در تماس تلفنی با وزیر راه و شهرسازی

نماینده عالی دولت در گیلان تسریع در روند اجرا و تکمیل خط ریلی بندرکاسپین را ضروری دانست و گفت: این خط ریلی که مسیر شمال به جنوب را به هم متصل می کند، نقش بسزایی در توسعه کشور و تجارت بین الملل دارد.

وی با اعلام نارضایتی از عملکرد ضعیف در بخش خط نهایی راه آهن بندرکاسپین، اظهار کرد: با توجه به اینکه چندین بار متذکر شده ام، امروز نیز با وزیر راه و شهرسازی مذاکره تلفنی داشتم و خواستار شتاب دهی بیشتر به این پروژه شدم.

*فضای تحولی در منطقه آزاد باید اجرایی و عملیاتی باشد

عباسی با اشاره به جذب سرمایه گذاران بخش کشتیرانی در این منطقه، بر راه اندازی کشتی های شناور، رو رو شامل واگن بر و کامیون بر و اتصال حلقه های مرتبط تاکید کرد.

وی ادامه داد: توجه به سرمایه گذاری در بخش های گردشگری همچون هتل سازی، ترانزیت کالا و صادرات کالا بویژه تولیدات بومی، توسعه شهرک های صنعتی، الحاق بخش هایی از مناطق مختلف به منطقه آزاد از برنامه های خوب در دست اجرا در این منطقه است.

وی تصریح کرد: در تلاشیم با رفع موانع در حوزه های مختلف همچون زیست محیطی، خط ریلی کاسپین بندرانزلی به درستی توسعه یابد و برای منطقه و مردم این توسعه ملموس باشد.

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهوری در بندر کاسپین در سفر پر خیز و برکت به استان و دستورات ایشان، گفت: بر اساس مصوبات سفر و برنامه های راهبردی دولت مردمی و انقلابی فضای تحولی در منطقه آزاد باید اجرایی و عملیاتی باشد.

*با رفع موانع و تسهیل در امور، از سرمایه گذاران در گیلان استقبال می کنیم

عباسی با برشمردن مزیت های فراوان سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: با رفع موانع و تسهیل در این امور به ویژه در گیلان از سوی دولت، فضای سرمایه گذاری در استان فراهم است و از حضور سرمایه گذاران استقبال می کنیم.

استاندار گیلان بر لزوم تحول همه جانبه منطقه آزاد انزلی با رویکرد جهادی و انقلابی تاکید کرد و گفت: ظرفیت های منطقه آزادانزلی در راستای رونق اقتصاد ملی و اشتغالزایی توسعه یابد.

وی تاکید کرد: باید با اقدامات هماهنگ و هم افزایی اثربخش ظرفیت های منطقه آزادانزلی که شکوفایی اقتصاد و اشتغال را به همراه دارد، توسعه داد.

فعالیت ۱۶۴ واحد صنعتی

عیسی فرهادی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در جلسه شورای اداری این سازمان که با حضور استاندار گیلان برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی که باید با اهتمام ویژه تکمیل شود پروژه راه آهن رشت به بندر کاسپین است؛ گفت: این پروژه در ابعاد بین المللی برای کشور و این منطقه آزاد حائز اهمیت بسیاری می‌باشد که از جمله دستاوردهای بهره برداری و تکمیل راه آهن رشت به بندر کاسپین، تقویت و افزایش حجم مبادلات از طریق کریدور شمال جنوب است.

وی در ادامه به تجزیه و تحلیل ظرفیت‌های ایجاد شده در قالب زیرساخت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۶۴ واحد صنعتی با ارزش تولیدات ۲۵۰ میلیون دلار سالانه در منطقه آزاد انزلی فعال بوده و تا کنون ۲۲ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده و در تلاشیم با جذب سرمایه گذار خارجی نقش منطقه آزاد انزلی در پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی را بیش از پیش تقویت کنیم.

گفتنی است در جریان حضور و دیدار استاندار گیلان در منطقه آزاد انزلی که معاونین اقتصادی و عمرانی استاندار، فرماندار انزلی، و مدیران کل صمت، گمرکات، بنادر و دریانوردی، راه آهن شمال و شرکت زیرساخت، برق منطقه ای، مسکن و شهرسازی حضور داشتند؛ از مسیر اتصال راه آهن، شهرک صنعتی شماره ۳، اسکله رو رو، سینی دوار راه آهن و بندرکاسپین بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این پروژه‌های ملی و عمرانی زیرساختی در دست اجرای منطقه آزادانزلی قرار گرفت. بازدید از پروژه‌های در حال اجرای تجاری و گردشگری بندری منطقه آزادانزلی شامل یک هتل ۵ ستاره، پارک آبی و همچنین مجتمع فرهنگی ورزشی که برای دهه مبارک فجر امسال آماده بهره برداری است از دیگر برنامه‌های عباسی به منطقه آزاد انزلی بود.

Share