۱۴ صیاد بلوچ آزاد شدند

روایت تلخ صیاد چابهاری از ۲۵۵۵ روز اسارت در سومالی؛ پیوسته ما را شکنجه می دادند

دستگیری ۱۴ صیاد بلوچ توسط گروه تروریستی الشباب در سال ۹۴ یکی از اخبار تلخ استان سیستان و بلوچستان بود که سال‌ها پیگیری‌های مختلفی برای آزادی این ۱۴ ماهیگیر توسط مقامات مختلف کشور انجام شد تا در نهایت دو روز قبل این ۱۴ صیاد که تنها به دلیل صید ماهی به آب‌های دور ساحلی رفته بودند، پس از تحمل ۷ سال رنج اسارت آزاد شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در سال ۹۴، ۱۴ ماهیگیر بلوچ ایرانی از بندر صیادی شهرستان کنارک عازم آب‌های دور ساحلی اقیانوس هند شده بودند که به دلیل نقص فنی در موتور لنج توسط گروه تروریستی “الشباب” به گروگان گرفته می شوند.

این صیادان پس از تحمل ۸ سال اسارت با پیگیری مستمر سازمان شیلات ایران، وزارت امور خارجه و وزارت کشور امروز به آغوش گرم خانواده برگشتند.

عطاالله رئیسی، سرپرست‌ اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از جمله استانهای ساحلی کشور است که بیشترین صید و صیادی در کشور دارد و همه ساله با شروع فصل صید و صیادی برای امرار معاش و تامین ماهی کشور دل به دریا می‌زنند و هر لنج به مدت ۳ تا ۴ ماه در دریا و آبهای دور مشغول به صید ماهی هستند.

وی گفت: در طول یک صید، صیادان عزیز با خطرات فراوانی روبه رو هستند؛ علاوه بر طوفان های دریا، صیادان ما با پدیده دزدان دریایی و گروه های تروریستی روبه رو هستند که متأسفانه در همین لنج که در اسارت گروه تروریستی الشباب بوده، ۳ نفر از صیادان در اسارت، جان خود را از دست می دهند.

احمد عنبری، یکی از صیادان آزاد شده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا می گوید: وقتی که لنج ما خراب می شود، بعد از شکسته شدن لنگر لنج، آب دریا ما را به سمت ساحل هدایت می کند؛ بعد از مدتی متوجه می شویم افرادی به سمت ما می آیند و خیلی خوشحال شدیم که نجات پیدا کردیم و به ساحل رسیدیم؛ متأسفانه آنها افرادی از گروه تروریستی “الشباب” بودند و ما را به عنوان جاسوس به اسارت گرفته و با خودشان بردند.

عنبری در ادامه اظهار می کند: حدود ۶ روز در مسیر بودیم و آنها، ما را به یک جنگلی در سومالی بردند و شروع به بازجویی و آزار و اذیت کردند؛ شرایط خیلی سختی داشتیم و فکر نمی کردیم دوباره به وطنمان برگردیم؛ از رفتاری که با ما داشتند کلا نا امید شده بودیم و هیچ ارتباطی در طول این ۸ سال با خانواده نداشتیم.

وی ادامه می دهد: پیوسته ما را شکنجه می دادند و مورد بازجویی قرار می گرفتیم؛ از تجهیزات صید و صیادی ما مشخص بود که برای صید رفته بودیم ولی آنها اصلا متوجه این حرفها نشده بودند تا بلاخره دو ماه قبل توانستیم اولین ارتباط را با خانواده داشته باشیم.

احمد عنبری، حسین بازدار، محمد حسین خورا، ملابخش رئیسی، کاظم کاکلی، عبدالعزیز بلوچ، سهیل بلوچ، اسماعیل بلوچ، سید طبیب علی‌حسینی، طاهر بنگل‌زهی، نصیر بنگل‌زهی، زبیر نیازی، جما ترابی و افشین داوودی از شهرستان های چابهار دشتیاری، کنارک و ایرانشهر بودند که امروز بعد از گشت ۸ سال به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

Share