مدیرکل بنیاد مسکن گیلان تأکید کرد:

برای نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای روستایی نیازمند کمک اعضای شورای روستاها هستیم

دائمی با بیان اینکه طبق آمار بنیاد مسکن اسلامی در سال ۹۷ نزدیک به ۶۶ هزار واحد روستایی جهت مقاوم‌سازی شناسایی شده است، اظهار داشت: ۳۱هزار از این واحدها شناسایی و مقاوم‌سازی انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای شهرستان رشت با حضور اعضا و مدیر کل بنیاد اسلامی استان گیلان با دعوت ریاست شورای اسلامی این شهرستان برگزار شد

حامد دائمی جفرودی در جلسه اعضای شورای اسلامی شهرستان، گفت: بنیاد مسکن استان گیلان در تلاش است مشکلات مردم را باتمام توان حل وفصل نماید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با اشاره به اینکه طرح مقاوم‌سازی ساخت و ساز روستایی و شهری که از سال ۸۴ توسط دولت وقت مصوب و در حال اجرا شدن است، گفت: سالانه بیش از ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهر و روستاهای زیر ۲۵هزار نفر مقاوم‌سازی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از اجرای این طرح، مقاوم‌سازی واحدهای ساختمانی ۷درصد بوده و بیش از۹۳درصد از روستاهای کشور کم دوام یا بی‌دوام بوده اند، افزود: در شرایط کنونی پس از گذشت چند سال از اجرای طرح، مقاوم‌سازی مسکن روستایی به ۵۰درصد رسیده است.

دائمی با بیان اینکه طبق آمار بنیاد مسکن اسلامی در سال ۹۷ نزدیک به ۶۶ هزار واحد روستایی جهت مقاوم‌سازی شناسایی شده است، اظهار داشت: ۳۱هزار از این واحدها شناسایی و مقاوم‌سازی انجام شده است.

وی شاخص واقعی مقاوم‌سازی مسکن را ۵۰درصد اعلام کرد که این شاخص در استان گیلان بیش از میانگین کشوری به ۵۷درصد رسیده و اظهار داشت: متاسفانه میانگین این شاخص در سطح روستاهای شهرستان رشت ۹درصد از میانگین استانی عقب مانده است.

مدیرکل بنیاد مسکن اسلامی استان گیلان از اعضای شوراهای اسلامی شهرستان رشت درخواست کرد که در راستای بهبود فرهنگ مقاوم‌سازی مساکن روستایی در بین روستایان گام بردارند، گفت: در این راستا نیز تلاس شود واحدهای غیر مجازی که خارج از محدوده طرح هادی ساخت ساز می‌شود شناسایی و به مراجع ذی ربط اعلام گردد.

دائمی اعتبارات اجرایی برای شهرستان رشت را ۳۴میلیارد تومان در ۲۳پروژه اعلام کرد و گفت: نزدیک به ۲۰درصد این اعتبارات تحقق یافته که در بخش اعتبارات پیشنهادی ملی ۳۹میلیارد تومان برای۱۸پروژه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲۴ روستا در طرح بازنگری طرح هادی روستایی در سطح شهرستان رشت شناسایی شده است، اظهار داشت: با اعتباری بالغ بر ۵میلیارد تومان برای ۳۱روستای این شهرستان در سال ۱۴۰۱ بودجه اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان از اختصاص بیش از ۸۲میلیارد تومان برای اجرای طرح بازنگری روستایی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و خاطر نشان کرد: در اراضی خارج طرحی که نزدیک به محدوده طرح هادی قرار گرفته امکان الحاق زمین ساکنین بومی با نظر مدیران هر شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

دائمی یکی از معضلات مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان گیلان را کمبود زمین اعلام کرد و گفت: سالانه ۲۲هزار مسکن در طرح نهضت ملی باید ساخته شود که در تامین این زمین‌ها دچار مشکل شده ایم.

در ادامه مجید عزیزی، ریاست شورای اسلامی شهرستان رشت به بیان مشکلات روستاییان در بخش‌های مختلف ساخت مسکن روستایی پرداخت و گفت: متاسفانه بسیاری از کشاورزان روستایی با مشکل ساخت و ساز در زمین خود مواجهه هستند.

وی با تاکید بر اینکه چندین سال از اجرای طرح هادی روستایی در بسیاری از روستاهای شهرستان گذشته و نیازمند بازنگری در بخش‌های مختلف این شهرستان هستیم، بسیاری از زمین‌های مسکونی روستاییان در محدوده خارج از طرح هادی قرار گرفته است.

عزیزی دغدغه فرایند پاسخ به استعلامات زمین در سطح روستاهای شهرستان رشت را بسیار زمان بر دانست و گفت: طولانی شدن فرایند پاسخ به استعلامات از دیگر مشکلات این بخش دانست.

رئیس شورای شهرستان رشت فرایند طولانی تغییر کاربری زمین‌های روستایی را مشکلی مهم دانست که سبب طولانی شدن روند ساخت و سازها در روستا می‌شود، گفت: تلاش‌ها برای نظارت بر ساخت و سازهای قانونی در محدوده طرح هادی روستایی نیز الویت مهم اعضای شوراهای روستا است.

Share