گزارشی از اقدامات سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت؛

از راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی تا اضافه شدن ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی

مجبتی به آغاز عملیات بازسازی اتوبوس های شهری در مجتمع تعمیرگاهی رشت اشاره کرد و افزود: با این اقدام تعداد اتوبوس های فعال در سطح شهر به ۳۴ دستگاه تا امروز افزایش یافته که ۲۰ دستگاه دیگر نیز در حال بازسازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد محبتی با بیان اینکه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بهره مندی از پتانسیل های موجود و نیروهای پرتلاش سازمان از سال ۱۴۰۰ تاکنون تمامی تلاش خود را بکار بسته است تا در راستای انجام وظایف سازمانی خود خدمات مطلوب و شایسته ای را در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی درون شهری، به عنوان یک سازمان خدماتی به شهروندان ارائه نماید، به تشریح بخشی از اقدامات انجام شده پرداخت.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت اظهار کرد: در سال ۹۵ بر اساس انعقاد تفاهم نامه ای بین شهرداری رشت و شهرداری قزوین مقرر شد تا ۱۰۲ دستگاه اتوبوس شهری به جهت بازسازی به شهر قزوین منتقل شوند و هر ماه ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به شهر رشت بازگردانده شود که این امر به دلایل گوناگون و مشکلات پیش آمده مطابق تفاهم نامه محقق نشد.

محبتی در ادامه افزود: در همین راستا در طول ۵ سال تنها ۱۵ دستگاه اتوبوس به شهر رشت باز گردانده شده بود که با پیگیری های مستمر ۵۲ دستگاه اتوبوس باقیمانده در قزوین که قابلیت بازسازی را داشتند، تعیین تکلیف شده و به شهر رشت بازگردانده شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به اخذ مجوز راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت به جهت بازسازی اتوبوس های شهری در شهر رشت، یادآور شد: با دریافت بودجه و تامین اعتبار تخصیص یافته به مبلغ ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از محل اعتبارات دولتی به منظور کمک از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، و تامین مابقی هزینه های پیش بینی شده و جاری، به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق اعتباری امید با دوره تنفس ۶ ماهه و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت شد..

محبتی از راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی به جهت آغاز روند بازسازی اتوبوس های شهری در شهر رشت در محل واحد ترابری واقع در میدان گیل خبر داد و افزود: ای مجتمع پس از پاکسازی محوطه از نخاله و ضایعات، تسطیح فضای داخلی محوطه، ساخت سوله، احداث کارگاه، تجهیز نمودن سوله ها به لوازم مورد نیاز، راه اندازی و بهسازی دستگاه های فنی موجود، بهسازی کارواش، نورپردازی، نصب دوربین حفاظتی، نصب تابلو، جانمایی اتاق نگهبانی و تجهیز مکان مورد نظر به ملزومات مورد نیاز راه اندازی شد.

وی به آغاز عملیات بازسازی اتوبوس های شهری در مجتمع تعمیرگاهی راه اندازی شده اشاره کرد و افزود: با این اقدام تعداد اتوبوس های فعال در سطح شهر به ۳۴ دستگاه تا امروز افزایش یافته که ۲۰ دستگاه دیگر نیز در حال بازسازی است.

محبتی با اشاره به کسب درآمد حاصله از محل واگذاری تبلیغات بدنه اتوبوس های شهری به بخش خصوصی، گفت: قرارداد تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری، جهت بازسازی بدنه دو دستگاه اتوبوس رو باز دو طبقه که در محل مجتمع تعمیرگاهی سازمان مدیریت حمل و نقل در حال بازسازی می باشد به جهت بهره برداری فرهنگی – گردشگری و با نگاه کالبدی فرهنگی و اجتماعی در جامعه و با توجه ویژه به توسعه صنعت گردشگری، فرهنگ و آموزش شهروندی منعقد شده است.

وی در بخش دیگری از گزارش عملکرد خود به پیگیری مستمر روند هوشمند سازی ناوگان اتوبوسرانی شهری با پیش بینی ردیف بودجه در سال ۱۴۰۱ سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر، اشاره کرد و افزود: استفاده از کارت بلیط الکترونیکی به جای دریافت بلیط کاغذی و رفع موانع و مشکلات موجود در مرحله انعقاد قرارداد است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت یادآور شد: با هوشمندسازی ناوگان زمان حرکت، میزان توقف، مبدا و مقصد، مسیر و ایستگاه های اتوبوس از طریق اپلیکیشن قابل مشاهده بوده و با اجرای این طرح در زمان و هزینه شهروندان صرفه می شود و در راه تحقق شهر و شهروند الکترونیک گام مطلوبی را برمی داریم.

محبتی همچنین از تدوین طرح مطالعاتی برون سپاری اتوبوس های شهری و پیگیری روند اجرای خصوصی سازی، در قالب شیوه نامه دستورالعمل وزارت کشور، به منظور صرفه جویی و کاهش هزینه های سازمان، افزایش سطح ارتقا خدمات شهروندی در حوزه حمل و نقل عمومی خبر داد و افزود: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی شهری و خدمت رسانی به شهروندان و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه برای برخورداری از امکانات اجتماعی، از سال گذشته مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری توانسته با جذب منابع دولتی و با تعیین سهم پرداخت ۷۵ درصدی برای دولت، منابع لازم را از وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری ها دریافت نماید و نسبت به ایجاد زیر ساخت های نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی اقدام کند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت گفت: در این خصوص ۳۰دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی شهر رشت اختصاص داده شده، که با تصویب لایحه پرداخت سهم ۲۵ درصدی شهرداری رشت و افزایش ردیف بودجه مذکور، در خصوص تامین اعتبار منابع مالی، از سوی شورای اسلامی شهر، و شهردار رشت تامین شده و هم اکنون در فاز اول ۹ دستگاه اتوبوس صفر از شرکت ایران خودرو تحویل گرفته شد و به ناوگان اتوبوسرانی شهری اضافه خواهد شد.

محبتی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران رشت به جهت بهره مندی خدمات شهری، معافیت جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و آزادگان، خانواده های شهدا، خانواده جانباران ۷۰ درصد از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس، گفت: این اقدامات در راستای ایجاد رضایت و افزایش سطح رضایتمندی و ارتقا سطح کیفیت زندگی ایثارگران صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به تعیین الزامات و انعقاد تفاهم نامه به جهت ورود اتوبوس های برقی و هیبریدی با پیشنهاد مدل قرارداد PPP گفت: در این دراین نوع قرارداد باجذب ۸۰ درصدی منابع اعتباری دولتی و با پرداخت ۲۰ درصد از سهم شهرداری ها می توان نسبت به ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به شبکه حمل و نقل عمومی شهر رشت اقدام کرد.

Share