میثم لطیفی: رئیسی تاکید ویژه‌ای بر مردمی بودن دولت دارد

واکنش لطیفی به مطالبه گشت ارشاد مدیران؛ برای وزرا و مدیران کارنامه صادر می‌شود

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در واکنش به مطالبه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان هرمزگان مبنی بر راه‌اندازی گشت‌ارشاد مدیران، از صدور کارنامه برای وزرا و ارزیابی تخصصی صلاحیت مدیران میانی در استان‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشست با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان هرمزگان با اشاره به انتشار سند امنیت ملی آمریکا طی چند هفته گذشته، اظهار داشت: دشمن برنامه‌ریزی کرده است تا در مقابل مسیر پیشرفت ایران اسلامی مانع ایجاد کند و در تلاش است تا سناریوی طراحی شده خود برای ایران را پله به پله اجرا کند.

وی با اشاره به مقاله منتشره نشریه علمی نیچر سال ۲۰۰۵ با عنوان گام‌های بلند ایران، افزود: در این مقاله شرایط علمی ایران و تاکید رهبر انقلاب بر جایگاه علم مورد بررسی قرار گرفت و احیای جایگاه علمی ایران در سطح جهان مطرح شد که زنگ خطری برای غرب بود از این رو در این مقاله عنوان می‌شود که برای توقف ایران، دو راه وجود دارد؛ یکی آشوب‌های اجتماعی-سیاسی و دیگری تغییر رژیم سیاسی که به جد هر دو راهکار را دنبال می‌کنند.

لطیفی، رشد بینش سیاسی جامعه را جزو مهم‌ترین الزامات دانست و گفت: دانشجویان باید برای ارتقای سطح دانشگاه‌ها سه موضوع مطالعه، آموزش و گفتگو را جدی بگیرند و احیای کرسی‌های آزاد اندیشی و برنامه‌های گفتگو محور نیز دنبال شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با اشاره به مطالبه دانشجویان مبنی بر راه‌اندازی گشت ارشادِ مدیران عنوان‌کرد: مجموعه‌ای در نهاد ریاست جمهوری، عملکرد وزرا و مدیران را مورد بررسی قرار می‌دهد و به معنی واقعی کلمه کارنامه عملکردی برای آن‌ها صادر می‌کند، همچنین سازمان اداری و استخدامی نیز گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در قالب گزارش دولت‌سنج به مجموعه ارزیاب‌های مدیران ارائه می‌کند.

وی، با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی تاکید ویژه‌ای بر مردمی بودن دولت دارند و در کمتر از یک سال در کل استان‌های کشور حضور میدانی پیدا کردند، گفت: طرحی به نام مماس برای تقویت ارتباط مدیران دولتی با مردم تدوین شده و برای ارائه نظر کارشناسی در اختیار اساتید دانشگاه‌ها نیز قرار گرفته است.

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به چالش‌های نظام آموزش و پرورش کشور یادآور شد: آموزش و پرورش ۴۰ درصد از کارکنان دولت را تشکیل می‌دهد و بیش از ۱۳ درصد از بودجه کل کشور در این وزارتخانه هزینه می‌شود تاکید ما بر این است که نیروهای آموزش و پرورش باید از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، اما ورودی دانشگاه فرهنگیان در سال‌های گذشته از میزان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش بسیار پایین‌تر بود و همین امر باعث بروز چالش‌هایی برای تامین معلم شده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، تاکیدکرد: نقطه محوری برای ایجاد تحول در کشور آموزش و پرورش است و حذف وجه سیاسی و الگوی حکمرانی و مدیریتی از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در سیستم آموزش عالی کشور است.

معاون رئیس جمهور با ذکر این نکته که بیشترین بیکاری در میان اقشار تحصیل‌کرده است، مطرح کرد: باید بهره‌وری آموزش عالی را از طریق توجه به آمایش سرزمینی و آموزشی افزایش دهیم بدین معنا که رشته‌هایی را متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و ملی در دانشگاه‌ها تدوین کنیم.

لطیفی با بیان‌اینکه در سال جاری ۱۱۳ هزار مجوز جذب در دستگاه‌های اجرایی صادر شده که تا کنون ۴۵ هزار نفر جذب شده‌اند و با ذکر این نکته که کانون ویژه‌ای برای ارزیابی مدیران میانی در استان‌ها در حال تشکیل است، عنوان کرد: از ۳۰۰ مدیر میانی که ارزیابی شده‌اند، ۵۰ نفر در مرحله اول رد شده‌اند؛ یعنی صلاحیت مدیر شدن نداشتند و ۱۵۰ نفر نیز نیازمند آموزش دیدن شناخته شدند؛ کانون ارزیابی مدیران متشکل از متخصصان حوزه روان‌شناسی، مدیریت و… است و در استان‌ها بررسی می‌کند که آیا شخص توانایی مدیریت دارد یا خیر و در صورت لزوم کلاس‌هایی برای آن شخص برگزار خواهد شد.

Share