سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انتقادات؛

هم کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان چین هستند

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد: روابط چین و ایران به‌طور سنتی دوستانه است و انتخاب مشترک چین و ایران برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، وانگ ونبین که در نشست رسانه‌ای هفتگی صحبت می‌کرد درباره سؤالی درباره سفر اخیر رئیس‌جمهوری چین به منطقه غرب آسیا و اجلاس سران با شورای همکاری خلیج فارس گفت: نشست چین و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) که چندی پیش برگزار شد برای توسعه روابط چین و کشور‌های عضو این شورا اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: این اجلاس “بیانیه مشترک اجلاس جهانی چین” را صادر کرد و همچنین “برنامه اقدام ۲۰۲۷ ـ ۲۰۲۳ دیالوگ راهبردی جهانی چین” را تصویب کرد. توسعه روابط جهانی چین و کشور‌های عضو خلیج فارس با هدف تعمیق همکاری‌های عملی دوجانبه در زمینه‌های مختلف و به‌نفع دو ملت است.

این سخنگو درباره روابط این کشور با ایران تأکید کرد: روابط چین و ایران به‌طور سنتی دوستانه است و انتخاب مشترک چین و ایران برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است. طرف چینی مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با طرف ایرانی برای تداوم و ارتقاء پیشرفت جدید در روابط دوجانبه است.

ونبین ادامه داد: چین و ایران یک طرح همکاری جامع امضا کردند و کار اجرایی را از ابتدای سال جاری آغاز کردند. چین با ایران همکاری خواهد کرد تا توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی ایران و چین را ارتقا دهد.

وانگ ونبین با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران، گفت: هو چونهوا، معاون نخست وزیر امروز به ایران سفر خواهد کرد، اعتقاد بر این است که این سفر تأثیر مثبتی بر تعمیق مشارکت راهبردی همه‌جانبه چین و ایران خواهد داشت.

این سخنگو درباره رویکرد پکن به منطقه گفت: هم کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان چین هستند. توسعه روابط چین با هر دو طرف هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: چین همواره از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری و دوستی و انجام همکاری برای دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد ـ برد حمایت کرده است. چین مایل است به ایفای نقش سازنده در زمینه توسعه و ثبات در منطقه خلیج فارس ادامه دهد.

صدور بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین که در آن ادعا‌هایی درباره جزایر ایرانی سه‌گانه در خلیج فارس و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح شده بود، با واکنش محافل سیاسی ایران همراه شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس نوشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد.

وی افزود: در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

Share