نماینده ولی فقیه در گیلان:

میرزاکوچک نمی خواست سرزمین ایران تکه تکه شود | در چند دهه اخیر نسبت به میرزا بی‌مهری شد

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: هدف میرزا کوچک از انعقاد هیئت اتحاد اسلام حفظ استقلال ایران، آن هم در روزگاری بود که خیلی‌ها ایران را تکه تکه کردند، زیرا میرزا نمی‌خواست سرزمین ایران تکه تکه شود و حفظ استقلال کشور برایش اولویت داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی در همایش تبارشناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، «تبار» را یک واژه دانست که دارای معانی مختلف است و اظهار کرد: تبار یک مفهوم کلی است که در زیر مجموعه آن تبارشناسی انسان، طایفه، دانش، عقیده، مردم، شهر، محیط و… وجود دارد.

وی با اشاره به تبارشناسی قبیله، اشخاص، اجداد و اولاد، افزود: میرزا کوچک از تبار اسلامیان اهل رسالت بود، یعنی میرزا یک مسلمان مکتبی بود، اما در چند دهه اخیر نسبت به میرزا قدری بی‌مهری شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه گیلان در سال ۱۲۹۰ به اشغال روس‌ها درآمد، ادامه داد: میرزا از سال ۱۲۹۴ وارد عرصه شد و نهضت جنگل را تشکیل داد و نهضتش هفت سال طول کشید.

امام جمعه رشت بی‌مهری معاصران میرزا را درعدم همراهی جدی با او و بی‌مهری اخیر را در تبارشناسی میرزا دانست و عنوان کرد: شناخت تبار میرزا در عرصه اسلامیان پاسخ مناسبی به این بی‌مهری هاست.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک سال ۱۲۵۸ در رشت متولد شد و زمانی که تنها ۴۲ سال داشت در سال ۱۳۰۰ به شهادت رسید، گفت: میرزا یک الگوی مناسب هم برای جوانان و هم برای میانسالان است و رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر بسیجیان از میرزا کوچک و شیخ محمد خیابانی و رئیس علی دلواری نام بردند که هر کدامشان برای جوانان الگو هستند و ملت ایران با الگوگیری از این جوانان شخصیت‌های بزرگی را همچون باکری‌ها و خزازی‌ها و جهان آراها بعد از انقلاب به وجود آورند. در واقع شهدای ما به میرزا کوچک‌ها و رئیس علی دلواری‌ها اقتدا کردند و حماسه آفریدند.

آیت الله فلاحتی دنیای بشر را تشنه یادگیری از الگوهایی مانند میرزا کوچک دانست که نقش موثر در رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارند و بیان کرد: الگوهای نقش آفرین مانند میرزا باید در نکوداشت‌ها معرفی شوند.

وی میرزا کوچک را از تبار اسلامیان اهل رسالت و درس خوانده حوزه علمیه دانست و متذکر شد: میرزا از ۱۰ سالگی وارد حوزه علمیه شد و از محضر شخصیت‌های تراز اول همچون سید عبدالوهاب ضیابری که از شاگران رهبران نهضت مشروطه بودند، بهره برد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه دغدغه میرزا جهاد در راه خدا و ایفای رسالت الهی بود، گفت: میرزا کوچک اهل دیانت بود و دغدغه دین داشت؛ آن هم در دورانی که دنیای پیرامونی ما را اندیشه‌های مارکسیستی و کمونیستی فرا گرفته بود و تفکر منهای خدا در لایه‌های زندگی مردم نفوذ کرده بود.

وی رمز سعادت انسان را در ارتباط با خدا دانست و یادآور شد: میرزا کوچک وقتی هیئت اتحاد اسلام را تشکیل داد، آیین نامه کشورداری را نوشت و واقعا مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود. در واقع هدف میرزا از انعقاد هیئت اتحاد اسلام حفظ استقلال ایران، آن هم در روزگاری بود که خیلی‌ها ایران را تکه تکه کردند، زیرا میرزا نمی‌خواست سرزمین ایران تکه تکه شود و حفظ استقلال کشور برایش اولویت داشت.

امام جمعه رشت با بیان اینکه حکومت میرزا براساس ملیت بود و می‌خواست همه مردم ایران در سایه حکومت باشند، گفت: میرزا اسلام خواه بود و جمهوریت و اسلامی بودن را با هم می‌خواست.

وی میرزا را از تبار اسلام و اسلامیان دانست که خط سرخش در امتداد خط سرخ کربلا بود و اضافه کرد: میرزا می‌خواست جامعه ایرانی قدرتمند، مسلمان، بالنده، شکوفا و در مسیر تعالی قرار بگیرد و برای همه زمان‌های تاریخ بماند و لذا وظیفه ماست این اهداف را به نسل حاضر بگوییم.

Share