مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان اعلام کرد:

بروزرسانی اسناد دفترچه‌ای تاثیر منفی بر تغییر کاربری زمین مزروعی ندارد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با بیان اینکه داشتن سند هیچ تاثیر منفی بر تغییر کاربری زمین مزروعی نخواهد داشت گفت: اجرای این طرح کمک شایانی به کشاورزان خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، محمد نوذری در جلسه پیگیری صدور سند روستایی که در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش ماسال برگزار شد اظهار کرد: با اجرای طرح حدنگاری (کاداستر)، صدور اسناد در بخش اراضی کشاورزی، مالکیت‌ها و حدود زمین در طرح مشخص می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان افزود: در این طرح بروزرسانی اسناد دفترچه ای، قید مختصات زمین در سند لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به فواید دریافت سند اراضی زارعی گفت: تسریع در دریافت تسهیلات کشاورزی، امکان وثیقه ای، تسریع در ارائه خدمات کشاورزی و نیز شناسنامه دار شدن اراضی کشاورزی از فواید این طرح است.

نوذری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در استانهای شمالی بالاخص گیلان با آن مواجه هستیم خرد شدن اراضی کشاورزی است که باید جلوی آن گرفته شود چرا که یک ذخیره بسیار غنی برای آیندگان است و باید تحت هر شرایطی حفظ شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان به قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی اشاره داشت و بیان کرد: صدور سند اراضی کشاورزی در گذشته برای متراژ بالای سه هکتار بوده که در حال حاضر با همکاری خوب در شورای حفظ حقوق بیت المال استان با حضور دادستان استان و تصمیم و تفسیر صحیح از قانون با هر میزان متراژ زمین مزروعی دراختیار کشاورزان، سند صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: این یک طرح متقاضی محور است و همکاری‌های اداری و آمادگی لازم جهت توجیح کشاورزان وجود خواهد داشت و از طرفی دهیاران باید تقاضا را صادر کنند که به طور رایگان انجام خواهد شد.

نوذری دهیاران را حلقه واسط بین مردم و دولت برشمرد و افزود: اجرای این طرح کمک شایانی به کشاورزان خواهد کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با بیان اینکه داشتن سند هیچ تاثیر منفی بر تغییر کاربری زمین مزروعی نخواهد داشت خاطرنشان کرد: دهیاران در اجرای طرح همکاری لازم را اهتمام ورزیده و بر تسریع در ترویج این فرهنگ تلاش کنند.

۸۶ درصد از اراضی شهرستان ماسال منابع ملی است

حامد گیل چالانی نیز در این جلسه اظهار کرد: ۸۶ درصد از اراضی شهرستان منابع ملی است و حفظ روستائیان در روستا، موضوع مهم دولت است.

فرماندار ماسال با بیان اینکه صدور سند مالکیت اراضی، جلوگیری از تغییر کاربری نیست بلکه شناسنامه دار کردن زمین است افزود: چه بسا زمین‌های اراضی سند دار میتواند به طرح هادی ملحق شوند.

در ادامه امیرعلی بهدادی یکی از وظایف قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: به تبع آن اداره ثبت اسناد و املاک به عنوان رابط و زیر مجموعه قوه قضائیه پیگیر و ناظر امور سند و املاک است.

دادستان ماسال تصریح کرد: دهیاران اولین حلقه میان مردم و حاکمیت و همه ارکان دولت هستند و در راستای اجرای طرح صدور سندهای روستایی که به طور رایگان در سطح استان در حال اجراست، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: دهیاران جز سازمانهای دولتی هستند و وظیفه دارند بر اساس مستندات قانونی در این حوزه همکاری کنند.

بهدادی تشویق و ترغیب روستائیان در اجرای سیاست‌های دولت، مشارکت و همکاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرح‌های اختصاص یافته به روستاها وهمکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفاد وظایف را مهم برشمرد.

Share