مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان؛

وجود تنها ۴ کتابخانه در شهر رشت | فرسودگی و عدم جذابیت بصری کتابخانه ها

تقوی از اجرا و برگزاری ۳۶۰ برنامه همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت طبق اعلام راه و شهرسازی ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تکمیل، ۴۷ خدمت مختلف در آن ارائه خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یاسر نقوی پیش از ظهر شنبه در نشست گفتمان کتاب و رسانه که در کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد، با گرامیداشت هفته «کتاب و کتابخوانی»، اظهار کرد: رسانه‌های و خبرنگاران نقش محوری در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند و اگر رسانه ها نباشند کتاب و کتابخوانی هرگز جزء مطالبات اصلی جامعه نخواهد شد.

وی با تاکید بر مطالبه گری رسانه در حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: پویش «کتاب دستت چیه؟!» امروز همزمان با آغاز هفته کتاب آغاز شد و تقویت فرهنگ کتابخوانی در گرو مطالبه گری و بیان نقدها و نظرات صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به فرسودگی و عدم جذابیت بصری در کتابخانه ها اضافه کرد: برای ترغیب افراد به کتابخوانی و حضور در کتابخانه ها، به روزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری در بخش کتابخانه ها ضرورت دارد.

وی با تاکید بر پوشش ضعف‌های زیرساخت در بخش کتابخوانی افزود: زیرساخت‌های کتابخانه های گیلان باید دچار تحول بنیادی شود. کتابخانه مرکزی در حال حاضر ۲۰ سال است که در حال احداث بوده و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه دسترسی‌ها برای کتابخوانی مردم فراهم شود، گفت: مناطق روستایی ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند که مغفول مانده است.

تقوی افزود: کتابخانه مرکزی از سال ۸۳ کار احداث آن با مسئولیت مسکن و شهرسازی آغاز شد و تا کنون ۳ پیمانکار عوض کرده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تا کنون برای این پروژه ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است و علی رغم اینکه در سال گذشته اعتباراتی تزریق شد اما پیشرفت چشمگیری نداشته است.

تقوی با اشاره به این مطلب که سرانه فضای کتاب در استان ۲۸ هزار متر مربع زیر ساخت است، گفت: با راه اندازی کتابخانه مرکزی  ۸ هزار متر مربع به این سرانه اضافه خواهد شد؛ در حال حاضر ۸۵ کتابخانه در استان فعال است و با افتتاح آن ۲۵ درصد افزایش سرانه خواهیم داشت است.

وی ادامه داد :علت کمبودن سرانه کتاب در استان به علت کم بودن فضای زیر بنایی است و متاسفانه سالن مطالعه ما دارای گنجایش مناسب نیست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با تاکید بر اینکه با بهره برداری از کتابخانه مرکزی این کتابخانه جزء مجهزترین کتابخانه‌های کشور شمرده خواهد شد، افزود: برای تجهیز کتابخانه مرکزی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

تقوی با بیان اینکه ظرفیت‌های خیرین کتابخانه ساز در گیلان مغفول مانده، اضافه کرد: با توجه به سابقه فعالیت ۱۰ ساله خیرین کتابخانه ساز در استان، آنگونه شایسته بوده از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی با اشاره به این مطلب که مردم رشت جزء کتاب خوان های برتر کشور هستند، افزود: گیلانی ها جزء سه استان کتابخوان کشور هستند اما متاسفانه کتابخانه ها در استان از درجه ۳ شروع می شود و کمبود سرانه کتابخانه به کمکاری در این حوزه اشاره دارد که در این سال ها سرانه زیر بنایی را افزایش نداده اند.

تقوا ادامه داد: رشت چهار کتابخانه دارد که کمترین فضا نسبت به دیگر مراکز استانها است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ باید اولویت همه کارها قرار گیرد، افزود: پایه و اساس توسعه تمدنی و فرهنگ سازی جامعه در بخش‌های مختلف، «کتابخوانی» است اما متاسفانه در کشور ما دنبال کتاب و کتابخوانی نیستند و سرمایه گذاری در این حوزه صورت نمیگیرد، همچنین کتابخانه ها دلپذیر و جذاب نیستند. به همین علت مردم بیشتر به فضای جذاب مجازی می روند.

تقوا یکی از مشکلات بناهای کتابخانه های استان را سند مالکیت عنوان کرد و گفت: بسیاری از کنابخانه ها اسناد مالکیت ندازند حتی کتابخانه مرکزی نیز چنین مشکلی دارد و نیاز به همکاری شهرداری و سازمان مدیریت داریم.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با انتقاد از عدم عودت کتاب امانی از سوی برخی افراد بیان کرد: در ایام کرونا شمار زیادی از مخاطبان کتاب‌های امانی را به کتابخانه ها بر نگرداندند که انتظار می‌رود نسبت به عودت این سرمایه‌های فرهنگی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلاتی که الان شاهد آن در کف خیابان ها هستیم ناشی از جدی نگرفتن فرهنگ است، گفت: اگر فرمایشات رهبری را در مورد تهاجم فرهنگی جدی میگرفتیم و راه حل های مناسب به کار می بردیم الان شاهد این مسایل نبودیم. مشکلات این چنین را سال ۸۸ و… داشتیم و کتاب هایی در این حوزه به چاپ رسیده است اما این کتابها کجا ارائه داده شده است ؟

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اظهار داشت: از اصحاب رسانه استان گیلان میخواهم امسال در جشنواره کتاب و رسانه ورود جدی‌تری داشته باشند زیرا تقویت ارتباطات بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و خبرنگاران به ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رفع مشکلات و دغدغه‌ها کمک می‌کند.

تقوا با بیان اینکه کتابخانه امام رضا(ع) از سال ۹۸ به علت مشکلات ساختمانی تعطیل و تخلیه شد و توانستیم مجموعه‌ای را از آموزش و پرورش تحویل گرفته و آماده کنیم تا این کتابخانه به آنجا انتقال داده شود، افزود: برنامه داریم ضمن حل و فصل مشکلات حقوقی کتابخانه بوستان کشاورز را احیا کنیم زیرا در آن موقعیت جغرافیایی کتابخانه دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان هفت کتابخانه با کمک خیران ساخته شده، اظهار داشت: اگر مساعدت‌های لازم انجام گیرد نهاد کتابخانه‌های عمومی آمادگی دارد تا یکی دو ماه آینده فرآیند ساخت این کتابخانه را آغاز کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در مورد سطح ارتباطات این نهاد و آموزش و پرورش اذعان کرد: تقریبا تمام کتابخانه‌های استان گیلان یک بخش کودک دارند و کتابخانه‌های مادر و کودک در شهرهایی مانند رشت، صومعه‌سرا، انزلی و شفت دایر هستند.

تقوی سطح ارتباطات نهاد کتابخانه‌ها با آموزش و پرورش را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ با آموزش و پرورش قرار است سطح تعاملات نهاد کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش افزایش یابد یا از فضاهای بلااستفاده آموزش و پرورش برای احداث کتابخانه استفاده کرد، همچنینن قرار است در فرآیند ساخت مدارس جدید به تعبیه فضای کتابخانه‌ای توجه ویژه‌تری مبذول شود.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی استان گیلان هم اشاره کرد و افزود: پویش اهدای کتاب اهدای دانایی، نذر کتاب، نشست‌های هم‌اندیشی با مجموعه‌های مختلف، طرح صبحان با کتاب، طرح صفیر دانایی ویژه زیر ۱۲ سال، طرح کتاب چین و تکریم فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به برگزاری ۳۶۰ عنوان برنامه فرهنگی این نهاد در هفته کتاب اضافه کرد: نقد کتاب، رونمایی از کتاب، نشست‌های مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، حضور در جمع خانواده‌های شهدا، عضویت رایگان کتابخانه، نشست‌های کتاب خوان محله محور، اعتکاف کتاب، کتابخانه سیار و کوله کتاب ویژه روستائیان و عشایر از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در این ایام است.

Share