سردار گلعلی بابایی در نمایشگاه کتاب گیلان

به شهید «سیرت نیا» غبطه خوردم/اگر مسئولان و نویسندگان پای کار نیایند شهدای گیلان همچنان در غربت می مانند

سردار بابایی در بخشی پایانی سخنان خود به شهید سید اسماعیل سیرت نیا پاسدار لشکر ۲۷ محمد رسول الله که به تازگی در سوریه به شهادت رسید اشاره کرد و با بیان اینکه «سیرت نیا» انسان بسیار پرانگیزه و فعالی بود اظهار کرد: وقتی در معراج الشهدا پیکر او را دیدم به او غبطه خوردم درحالیکه او همیشه به ما غبطه می خورد از اینکه در کنار شهدا بودیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از حضور « اکبر اکسیر» و «رضا امیرخانی » سومین میهمان نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در نمایشگاه کتاب گیلان حضور یافت و در بخش جنبی این نمایشگاه سخنرانی کرد.(گزارش تصویری)

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت , سردار گلعلی بابایی سخنان خود را با این قطعه شعر از ابوالفضل سپهر آغاز کرد:

babaei_0248کوه پرسید ز رود زیر این سقف کبود / راز ماندن در چیست ؟

گفت : در رفتن من/ کوه پرسید : و من ؟ /گفت : در ماندن تو

بلبلی گفت : و من ؟/ گفت : در غزلخوانی تو

آه از آن آبادی که در آن کوه رَوَد ،رود مرداب شود و در آن بلبل سر گشته سرش را به گریبان ببرد ،و نخواند دیگر / من و تو بلبل و کوه و رودیم

راز ماندن جز ،در خواندن من ،ماندن تو رفتن یاران سفر کرده ی مان نیست ،بدان ….

این نویسنده برجسته ادبیات دفاع مقدس کشورمان در ادامه گفت: اگر هرکسی در جای خود به وظایفش عمل کند جامعه اصلاح می شود.

سردار بابایی با بیان اینه دو کتاب «ضربت متقابل» و «همپای صاعقه» , یگان نویسی بوده اند اظهار کرد:برخی کتاب ها به صورت «گردان نویسی« و «استان نویسی» بوده اند.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص برخی آثارش گفت: در دیداری که با حضرت آقا داشتم ایشان فرمودند که برخی کتاب‌ها بخاطر طولانی بودن متن‌ها ممکن است کمتر خوانده شوند و این امر باعث شد مجموعه کتاب‌های ۲۷ در ۲۷ را شکل بگیرد.

تاکید رهبر انقلاب بر نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس

babaei_0237خالق «ققنوس فاتح» با تشریح شخصیت شهید محسن وزوایی گفت: این دانشجوی شهید از جمله فاتحان لانه جاسوسی بوده و نقش سخنگوی دانشجویان را برعهده داشته و در جنگ تحمیلی نیز یک فرمانده مردمی و بسیار اهل دل بود. در این کتاب ۲۰ فراز از زندگی شهید در قالب روایت های مختلف به نگارش در آمده و داستان کاملا مستند و نزدیک به واقعیت است و کتاب شکل داستانی دارد.

بابایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر ادامه نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس تاکید داشته اند اظهار کرد: در کنگره سرداران شهید طرحی داده شد که به جای معرفی فرماندهان به معرفی یگان ها بپردازیم.در ابتدا فکر می کردیم یک کتاب ۸۰۰ صفحه ای رو به رو خواهیم شد اما بعد از نگارش عملیات فتح المبین و بیت المقدس که طی یک مقطع ۴ ماهه صورت گرفت تنها شاهد نگارش ۸۵۰ صفحه بودیم.

موانع مستند نگاری

خالق کتاب «ضربت متقابل» در خصوص مشکلات حوزه مستند نگاری جنگ اظهار کرد: برای نگارش ادبیات مستند در حوزه دفاع مقدس با مشکلات متنوعی رو به رو خواهید شد و عموما در این امر کسی به شما کمک نمی کند بلکه هرکسی یک گره ای در کار ایجاد می کند.از کمبود منابع گرفته تا اختلاف نظرات.

بابایی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات به محرمانه بودن اسناد بر می گردد گفت:مسئولان باید بپذیرند که اسناد و نامه ها در همان زمان خودشان سری و محرمانه بودند نه در زمان کنونی !

ناشر دولتی به دنبال بازگشت سرمایه نیست

IMG_0291این رزمنده دفاع مقدس در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم رغبت عمومی به برخی کتاب های شاخص ادبیات دفاع مقدس گفت:حقیقت امر این است که بسیاری از کتبی که نوشته ام توسط ناشران دولتی به چاپ رسیده اند و برای ناشر دولتی فروش یا عدم فروش کتاب فرق چندانی ندارد چون آنها انگیزه بازگشت سرمایه را ندارند.حضرت آقا در مورد کتاب هایی مانند همپای صاعقه و ضربت متقابل فرمودند که «این کتاب‌ها باید رایج در دست مردم باشد» اما کجا این اتفاق افتاد؟ اگر ناشر خصوصی پای کار بود تا الان از این فرمایش حضرت آقا هزاران سوءاستفاده می کرد.

خالق «غ‍رب‍ت ه‍ور» با بیان اینکه وقتی ارتفاعات «بازی دراز» آزاد می شود یعنی بازوان ولایت فقیه در آنجا حضور داشته است, یادآور شد: محسن وزوایی در پاسخ مادرش می گوید:«ما کربلا را برای خودمان نمی خواهیم بلکه برای آیندگان می خواهیم » می‌بینیم که امروز این حرف محقق شده است.چه کسی فکر می کرد که زمانی میلیون ها نفر برای اربعین در کربلا جمع می شوند.

کسی حق شهدای گیلان را نخورده است/اگر پای کار نیایند شهدای گیلان همچنان در غربت می مانند

سردار گلعلی بابایی در پاسخ به سوال یکی از حضار در خصوص اینکه چرا شهدای استان گیلان همچنان در غربت به سر می برند و از آنها کتابی منتشر نمی شود اظهار کرد:یادم می آید زمانی حتی خود حضرت آقا هم انتقاد کرده بودند که چرا من هرچه می خوانم مربوط به لشکر ۲۷ محمدرسول الله است. واقعیت امر این است که کسی حق شهدای شما را نخورده است و خودتان باید پای کار بیایید و حقتان را بگیرید وگرنه شهدای شما همچنان در غربت می مانند.

سردار بابایی، ادامه داد: هر استانی در این راه باید یک لیدر داشته باشد.

مسئولین استان گیلان به نویسندگان سفارش کار دهند

وی اضافه کرد: اگر شما می بینید من در مورد شهدای استان همدان کتاب نوشته ام برای این بوده که شخصی مثل سردار همدانی یقه مرا گرفته و از من درخواست کرده که این کار را انجام دهم.بنابراین مسئولین استان گیلان باید پروژه ای تعریف کنند و از نویسندگان و هنرمندان بخواهند که در مورد شهدا مستندنگاری انجام دهند.

IMG_0252خالق «از الوند تا قراویز» ادامه داد: سردار همدانی در دوره ای مسئولیت سپاه قدس گیلان را برعهده داشته اند و اگر از آن دوران مستندنگاری نشده باشد با شهادت سردار همدانی برخی از تاریخ جنگ شما از بین رفته است.

این رزمنده ۸ سال دفاع مقدس در پاسخ به سوال یکی دیگر از مخاطبان در خصوص علت کمتر شدن ساخت فیلم های جنگی اظهار کرد: باید بپذیریم که فیلم جنگی به امکانات زیادی نیز داشته و ساخت آن هزینه ی زیادی دارد و بخش خصوصی به دلیل هزینه های بالا قادر به ساخت فیلم جنگی نیست.هم اکنون سوژه های زیادی برای ساخته شدن وجود دارد که برای آنها اسپانسری پیدا نمی شود.

سردار بابایی در ادامه گفت: بسیاری از کارگردان‌ها از فقر سوژه‌های خوب حرف می‌زنند در حالی که سوژه های خوب بسیاری وجود دارد و شاید آنها این رمان‌ها را نمی پسندند.

موافق اهدای رایگان کتاب نیستم

این نویسنده برجسته ادبیات دفاع مقدس در ادامه با تاکید بر اینکه معتقد به تخفیف بالای کتاب هستم و با اهدای رایگان کتاب مخالفم، اظهار کرد: به نظرم کتابی که بدون هیچ هزینه ای به دست کسی برسد خوانده نمی‌شود اما وقتی پول برای خرید کتاب داده باشیم آن را می خوانیم.

بابایی در خصوص علت توجه رهبر معظم انقلاب به کتاب «همپای صاعقه» گفت: چندی پیش آقای رحیم صفوی برای عرض تشکر از اینکه حضرت آقا این اجازه را دادند که دوباره آقای محسن رضایی لباس سپاه را به تن کند , نزد ایشان رفتند و در همان جلسه نیز رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر خاطره گویی و برگزاری جلسات خاطره توسط سپاه تاکید داشتند.

کتاب برتر بخش مستندنگاری هشتمین جایزه جلال مشخص شد

داور بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال همچنین از کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که توسط «حمید حسام» به نگارش در آمده به عنوان کتاب برتر بخش مستندنگاری هشتمین جایزه ادبی جلال نام برد.

به شهید سیرت نیا غبطه خوردم/ فکر نمی کردم روزی برسد که «سیرت نیا» از ما سبقت بگیرد

سردار بابایی در بخشی پایانی سخنان خود به شهید سید اسماعیل سیرت نیا پاسدار لشکر ۲۷ محمد رسول الله که به تازگی در سوریه به شهادت رسید اشاره کرد و با بیان اینکه «سیرت نیا» انسان بسیار پرانگیزه و فعالی بود اظهار کرد:هر وقت ما را می دید می گفت ما گروهبان ها چه زمانی از دست شما سرداران آزاد می شویم. وقتی در معراج الشهدا پیکر او را دیدم به او غبطه خوردم درحالیکه او همیشه به ما غبطه می خورد از اینکه در کنار شهدا بودیم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت فکر نمی کردم روزی برسد که «سیرت نیا» از ما سبقت بگیرد, گفت:«سیرت نیا» مزد خون دل خوردن‌ها و طلب شهادت کردن‌های خود را از خدا گرفت.

سردار بابایی در ادامه گفت:«سیرت نیا» یک روز پیش ما آمد و گفت :«می خواهم از سپاه استعفا بدهم و بروم چون دیگر سپاه مرا ارضا نمی کند و می خواهم بروم قم طلبه شوم». به او گفتیم آقا تو طلبه بشو نیستی و بعد از مدتی دوباره پیام داد که می خواهم برگردم.

وی با بیان اینکه آخرین پیام شهید سیرت نیا به ما مربوط به عید غدیر می شد اظهار کرد: به ما گفته بود بیایید خانه ی ما میهمانی. اگر نیایید ممکن است شهید شوم و دیگر ما را نبینید.

گفتنی است ذکر خاطره شهید سیرت نیا برای لحظاتی چشمان حضار را بارانی کرد.

IMG_0293
همچنین در ابتدای این جلسه امیر محمدپور با تشکر از سردار بابایی بابت پذیرش دعوت کتابخانه های عمومی گیلان برای حضور در نمایشگاه کتاب از وی به عنوان سردار جنگ سخت و جنگ نرم نام برد.

در پایان این نشست نیز به نیابت از جامعه کتابداران استان گیلان لوح تقدیری به سردار گلعلی بابایی توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان اهدا شد.

خبرنگار:سینا هوشمند

IMG_0295

tel final1

Share