یادداشتی از مصطفی بلورچی؛

نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و فرصتی که از دست رفت!

چندی پیش نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حالی به پایان رسید که می‌شد از ظرفیت حضور همزمان فعلان اقتصادی استان تومسک روسیه در این همایش نهایت بهره را برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی بلورچی در یادداشتی نوشت: برکسی پوشیده نیست که صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع تأثیرگذار در اقتصاد هر کشوری است و کشور‌های بسیاری حتی همین حوالی خودمان اساس راهبرد‌های توسعه‌ای کشورشان را با تکیه بر همین صنعت پی‌ریزی کرده‌اند.

چندی پیش نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با همکاری استانداری، فرمانداری و شهرداری‌های استان گیلان از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۶ آبان ۱۴۰۱ در محل تالار مرکزی شهر رشت در بوستان ملت برگزار شد.

در این همایش جمعی از مقامات کشوری از جمله وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و معاونین وی، استاندار گیلان و معاونین حوزه اقتصادی استانداری، به همراه فرمانداران حضور پیدا کردند و شهرداری‌های شهر‌های مختلف استان در کنار فعالان گردشگری، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در برگزاری آن حضور پر رنگی داشتند.

نکته اینکه اخیراً همزمان با برپایی همین نمایشگاه یک هیئت تجاری بزرگ از روسیه نیز در گیلان حضور داشتند که اگر برنامه‌ریزی درستی صورت می‌گرفت می‌شد از ظرفیت این گروه تجاری برای رسیدن به اهداف نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان بهره برد.

نکته حائز اهمیت برای گیلان و به خصوص شهر رشت این است که زمینه بالفعل صنعت توریسم در ابعاد مختلف تجاری از جمله توریسم مذهبی، آشپزی و گردشگری فراهم است و کافی است که مسؤولان این حوزه نگاهی فراملی به این صنعت با نگاهی ترکیبی مشتمل بر صنعت و سنت داشته باشند.

هدف از امنیت سرمایه‌گذاری، ایجاد رفاه عمومی و رونق اقتصادی و زمینه‌سازی برای عدالت اقتصادی و از بین بردن فقر در هر منطقه‌ای است و اگرچه‌شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر‌های استان به سرمایه‌گذاران داخلی حائز اهمیت است اما برای توسعه همه جانبه و پایدار به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم.

شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات از راهکار‌های تقویت مبادلات تجاری است که ظرفیت بی‌بدیل اوراسیا در کنار فضای حاکم بر معادلات جهانی پس از جنگ اوکراین و تمایل روسیه به گسترش ارتباط با ایران فرصت مناسبی را برای گیلان فراهم آورده تا که از این رهگذر به سود بیشتری دست یابد.

گیلان سال‌ها با آستراخان روسیه فعالیت تجاری داشته و سرمایه‌گذاران این استان با گیلان و گیلانی‌ها به خوبی آشنایی دارند اما نکته حائز اهمیت این بوده که برای نخستین بار فعلان اقتصادی استان تومسک روسیه از ناحیه سیبری به گیلان آمده بودند که در نوع خود جالب توجه است.

از همین رو شاید همت نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوان قوی در ترغیب سرمایه‌گذاران مختلف بالاخص خارجی در قالب یک طرح پیشنهادی از قبل برنامه ریزی شده برای ارائه به سرمایه‌گذار مشتاق در کنار عملکرد ضعیف برخی معاونت‌های اقتصادی در گیلان منجر به هدر رفت بخشی از ظرفیت بالقوه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان با حضور هیئئت تجاری تومسک شد.

Share