در بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت مطرح شد؛

پیشرفت ۹۱ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی رشت | تمام فقر و بدبختی ناشی از کمبود مطالعه است

نماینده ولی فقیه در گیلان در جریان بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت و در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تکمیل این مرکز فرهنگی، بر ضرورت جدیت و اهتمام همه مسئولین استانی برای بهره برداری از این کتابخانه بزرگ تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله «رسول فلاحتی» امروز (چهارشنبه، ۱۱ آبان) در جریان بازدید از کتابخانه مرکزی رشت و در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، شراره کاووسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و رؤسای ادارات این نهاد برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه همه مدیران و مسئولان در هر مقام و کسوتی این است که در عرصه خدمت چنان حرکت کند و برنامه‌ریزی داشته باشد تا آیندگان در مورد آنان قضاوت عادلانه داشته باشند.

کتابخانه‌ها باید بر اساس نیاز مخاطبان تجهیز شود

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه در جوامع توسعه یافته امروز تمام پیشرفت‌ها در سایه حضور محققان و ایده پردازان به دست آمده است، عنوان کرد: علم فلسفه در اصل چهار هزار سال قبل در دست ایرانیان باستان بود و از اینجا به یونان راه پیدا کرد و این نشان می‌دهد ایرانیان در حوزه تحقیق و پژوهش سرآمد بودند.

آیت‌الله فلاحتی در ادامه لزوم حفظ و ترویج فرهنگ‌های بومی و محلی و سنت‌های قدیمی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: کتابخانه‌ها باید بر اساس نیاز مخاطبان تجهیز شود و خود مدیران و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی هم باید اهل کتاب و مطالعه باشند.

تمام فقر و بدبختی انسان ناشی از کمبود مطالعه است

امام جمعه رشت با بیان اینکه تمام فقر و بدبختی انسان ناشی از کمبود مطالعه است، اذعان کرد: کسی که با کتاب و قلم رابطه ندارد، نادان است و حتی قرآن کریم در این مورد می‌فرماید: «دانا با نادان یکی نیست». بنابراین مطالعه انسان را از همه جهات قوی می‌سازد.

وی کتاب‌شناس بودن را ویژگی انسان‌های فرهیخته خواند و با تاکید بر اینکه فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی هم باید به این صفت آراسته باشند، یادآور شد: بزرگانی مانند علامه امینی و یا خواجه نصیرالدین طوسی بسیاری از عمر خود را در این دنیا صرف خواندن و مطالعه کتاب کردند و این کار آن‌ها اهمیت کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان افزود: اولین کسانی که در طول تاریخ بشر کتابخانه را ایجاد کردند ایرانیان قبل از اسلام بودند و در دوران بعد از اسلام ایرانیان به ویژه شیعیان آن در این وادی اقدامات و حضور چشمگیری داشتند.

آیت‌الله فلاحتی کتابخانه آیت‌الله مرعشی در قم را یکی از سه کتابخانه بزرگ جهان که حاوی هزاران نسخه خطی و بی‌نظیر است، ذکر کرد و اذعان داشت: تمام هدف رضا شاه ملعون و پسرش این بود که ایرانیان را ذلیل و زبون نشان دهند زیرا خیانتی که این پدر و پسر به کشور کردند، هیچ کسی نکرد.

افراد خدوم از عمق جان دلداده مردم و کشور خود هستند

امام جمعه رشت با بیان اینکه ایرانیان در طول تاریخ باستان کشف حجاب نکردند و این خیانت تنها در دوره دو پهلوی طاغوت انجام شد، تصریح کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از عمق این خیانت‌ها اطلاعی ندارند و نمی‌دانند چه اتفاقاتی در دوران کفر و طاغوت به وقوع پیوست.

وی با تاکید بر اینکه افراد خدوم از عمق جان دلداده مردم و کشور خود هستند، ابراز داشت: امام محمد باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: کسی که در دولت اسلامی خدمتی انجام دهد خداوند متعال خدمت او را به اندازه ده برابر پاداش می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطرنشان کرد: کتاب و کتابخوانی از جایگاه بسیار ویژه‌ای در نزد خداوند برخوردار است و همه می‌دانیم که شخصیت بزرگی مانند آیت‌الله مرعشی برای ایجاد آن کتابخانه چه مرارت‌ها کشید و وصیت کرد تا او را جایی دفن کنند که زیر پای اهل مطالعه و تحقیق و کتابخوانی باشد.

آیت‌الله فلاحتی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت عظیم کتابخانه‌های عمومی در آگاهی بخشی به عموم مردم و با اذعان با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تکمیل این مرکز فرهنگی، بر ضرورت جدیت و اهتمام همه مسئولین استانی برای بهره برداری از این کتابخانه بزرگ تاکید کرد.

پیشرفت ۹۱ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی رشت

یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصدی این پروژه مهم فرهنگی، اظهار داشت: این ساختمان با اسکلت بتنی و در ۶ طبقه، با زیربنای بیش از ۸۰۰۰ مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن آمفی تئاتر، سالن‌های جلسات، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه روشندلان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک و دیگر بخش‌های استاندارد کتابخانه‌ای است.

تقوی همچنین با برشمردن مزیت‌های بهره برداری از این پروژه مهم در استان گفت: با تکمیل و بهره برداری نهایی از ساختمان کتابخانه مرکزی رشت، شاهد افزایش ۸۰ درصدی فضای کتابخانه‌ای در شهرستان رشت و بهبود شاخص‌های مطالعاتی در استان خواهیم بود.

وی به ضرورت وجود کتابخانه‌های عمومی مرکزی در هر استان اشاره و با برشمردن مزایای این مراکز فرهنگی از آمادگی مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تجهیز این پروژه بلافاصله پس از تکمیل و رفع مشکلات فیزیکی و تاسیسات آن خبر داد.

تقوی با قدردانی از نماینده ولی فقیه در گیلان از توجه و دغدغه مندی ایشان در توسعه زیرساخت‌های مطالعاتی، هدف خود و کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی را رفع نگرانی‌ها و عمل به منویات مقام معظم رهبری عنوان کرد.

Share