رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

رونمایی از سامانه تصفیه شیرابه با کمک فناوری پلاسما | مشکلات قابل توجهی را رفع می‌شود

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: استفاده از فناوری پلاسما تحولی بزرگ در عرصه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و زیست محیطی ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه رونمایی از سامانه تصفیه پلاسمایی شیرابه زباله در رشت، گفت: استفاده از فناوری پلاسما سبب تحولی بزرگ در عرصه‌های گوناگون کشاورزی، پزشکی و زیست محیطی خواهد شد.

محمد اسلامی با اشاره به خدمات گسترده بهره برداری از فناوری پلاسما و کاربرد آن در حوزه‌های گوناگون به ویژه فناوری پلاسمای سرد، افزود: استفاده از تکنولوژی پرتودهی همراه با پلاسما در فرایند تبدیل شیرابه زباله به آب قابل بهره‌برداری در صنعت و کشاورزی، مشکلات قابل توجهی را به ویژه در حوزه محیط زیست رفع می‌کند.

استاندار گیلان نیز با تاکید بر اهمیت حل مشکل زباله و شیرآبه‌های آن به ویژه در استان‌های شمالی، گفت: اهمیت بخش کشاورزی و تولیدات راهبردی این حوزه در گیلان سبب شد این استان به عنوان یکی از کانون‌های جذب فناوری هسته‌ای در نظر گرفته شود.

اسدالله عباسی، افزود: استفاده از انرژی اتمی در تصفیه شیرابه زباله، ضمن پاکسازی محیط زیست، در تقویت کشاورزی و توسعه صنعت گردشگری هم نتایج مثبت و موثری خواهد داشت.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه رونمایی از این سامانه پلاسمایی گفت: برای بهره مندی از این فناوری در گیلان رایزنی‌های زیادی صورت گرفته تا اینکه امروز این تلاش‌ها به نتیجه رسید.

سیدکاظم دلخوش، با اشاره به اینکه دستگاه تصفیه پلاسمایی به عنوان نمونه در استان گیلان به بهره برداری رسید، افزود: علاوه بر تصفیه شیرابه زباله در بخش‌هایی مثل تقویت محصولات کشاورزی و عقیم‌سازی حشرات مضر در کشاورزی همچون مگس مدیترانه‌ای از فناوری پرتودهی گاما در استان استفاده خواهد شد.

Share