صفری در نشست با معاون باغبانی و زراعت وزارت جهاد کشاورزی؛

جهاد کشاورزی به عاملی برای از بین رفتن و قلع و قمع کشاورزی تبدیل شده است

حجت‌الاسلام صفری ملک میان ضمن انتقاد شدید از وضعیت تعاونی فندق کاران و تعاونی دامداران کلاچای گفت: رفع موانع صادرات و استقرار صنایع تبدیلی با نگاه دانش بنیان دو خواسته مهم ما از وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» در جلسه‌ای که با حضور معاون باغبانی و زراعت وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در شهرستان رودسر برگزار شد اظهار داشت: بخش کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان مرتبه و جایگاه بالایی دارد زیرا با تولید و امنیت غذایی مردم مرتبط است.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس داشتن نگاه علمی و دانش‌بنیان به حوزه کشاورزی را لازم و ضروری خواند و افزود: مقام معظم رهبری در طی بیست سال اخیر مدام روی مقوله دانش بنیان تاکید داشته و دارند که متاسفانه عمده سازمانها و وزارتخانه‌ها به تکالیف خود در این عرصه عمل نکردند.

صفری ملک میان جدایی بین مراکز تحقیقاتی و وزارتخانه‌ها را به خصوص در حوزه وزارت جهاد کشاورزی مورد انتقاد قرار داد و افزود: دو شهرستان رودسر و املش از حیث تولیدات کشاورزی پتانسیلهای بسیار بالایی دارند و در برخی حوزه‌ها نظیر فندق، کیوی، گل و گیاه، مرکبات و گردشگری حائز رتبه‌های برتر کشوری است.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم دو شهرستان رودسر و املش درگیر با مقوله کشاورزی هستند اذعان کرد: سوال من اینجاست چگونه یک کشاورز ما نمی‌تواند حتی یک بنای یک متری در مزرعه و زمین خود احداث کند و با مخالفت جهاد کشاورزی مواجه می‌شود، اما اراضی که تحت تصرف و مدیریت جهاد کشاورزی است همگی از بین رفته‌اند.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه خود جهاد کشاورزی به عاملی برای از بین رفتن و قلع و قمع کشاورزی تبدیل شده است، اظهار داشت: در شرایطی که ما رتبه اول تولید فندق کشور را داریم اما هیچ کسی با تعاونی آن همکاری نمی‌کند تا لااقل بتواند مشکلات کشاورزان را حل کرده و پاسخگوی مطالبات روزمره آنان باشد.

صفری ملک میان اضافه کرد: در حوزه صنایع تبدیلی و ارتباط دهی آنان با علوم دانش بنیان هم مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی هیچ اقدام در خور توجهی انجام نمی‌دهند، در حالیکه که قرار بود ما برای اصلاح تولید محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری قدم برداریم.

وی عملکردها در دو بخش رفع موانع تولید و رفع موانع در حوزه تجاری‌سازی تولیدات کشاورزی را هم بسیار ضعیف خواند و گفت: دولت سیزدهم حقیقتا در حوزه دیپلماسی اقتصادی اقدامات خوبی را شروع کرده اما بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس هیچ نمودی در حوزه آثار دیپلماسی اقتصادی مسئولان در استان گیلان مشاهده نمی‌کنم.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس ادامه داد: در حال حاضر و با اینکه کیفیت فندق تولیدی کشور ترکیه از فندق تولیدی ما به مراتب ضعیف‌تر است، اما آنان در بازار کشورمان خیمه زده‌اند در حالیکه به برند فندق اشکور بی‌توجهی می‌شود.

صفری ملک میان یادآور شد: از دل برگزاری آئین‌هایی مانند انواع جشنواره‌ها مانند همین جشنواره فندقی که برگزار شد هیچ چیزی عاید ما و کشاورزان نمی‌شود و بنده تنها به احترام مردم در این آئین شرکت کردم، بنابراین پیشنهاد می‌کنم، معاون وزیر نیرو، معاونان وزیر جهاد کشاورزی، نخبگان تحصیلکرده و سرمایه‌گذاران به رودسر آمده و جلسه کاربردی برگزار کنند تا بتوانیم برای کشورمان از محل صادرات تولیدات کشاورزی ارزآوری داشته باشیم.

وی از بالا بودن قیمت تمام شده تولید فندق، کیوی و سایر محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: رفع موانع برای صادرات محصولات کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی با نگاه دانش بنیان دو خواسته مهم ما از وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی باعث بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده برای کشور می‌شود، اظهار داشت: امروز بزرگترین مانع در حوزه کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی آن، خود جهاد کشاورزی است.

صفری ملک میان با انتقاد شدید ازعدم حل مشکلات تعاونی فندق‌کاران و جفای سیستم بانکی به آن اذعان کرد: بخش تولید گل و گیاه یک برند برای شهرستان رودسر و املش محسوب می‌شود اما ما هنوز نتوانسته‌ایم پایانه آن را در منطقه دایر کنیم، در حالیکه جهاد کشاورزی باید با قدرت در این حوزه ورود کرده و از تولید کنندگان و کشاورزان حمایت به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: تعاونی دامداران کلاچای سه هزار عضو دارد اما وضعیت آن امروز بسیار بغرنج است و حتی تعزیرات حکومتی معادل ۶۰میلیارد تومان آن را جریمه کرده و این در شرایطی است که تعاونی مذکور در طی ۳۰ سال فعالیت خود سود دهی داشت و برند استان گیلان محسوب می‌شد و امروز چنین بلایی بر سر آن آمده است.

Share