پوتین در اختتامیه نشست باشگاه "والدای"؛

ترور سردار سلیمانی اقدامی دیوانه وار بود | روسیه از حق وجودی خود دفاع می کند

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه در اختتامیه نشست باشگاه “والدای” سخنرانی کرد و گفت: هیچ کس هرگز نمی تواند به روسیه دیکته کند که چطور و چه نوع جامعه ای بسازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که در اختتامیه نشست باشگاه والدای سخن می گفت از ترور سردار شهید سلیمانی به عنوان اقدامی دیوانه وار از سوی غرب نام برد و گفت: “آمدند، سردار سلیمانی را کشتند – ژنرال ایرانی. شما هر طور دوست دارید با سلیمانی رفتار کنید، بسیار خوب، اما او یکی از مقامات کشور دیگری است. در خاک کشور ثالث کشتند و گفتند: بله ما کشتیم. این یعنی چه؟ ما کجا زندگی می کنیم؟ کاملا دیوانه شده اند”.

پوتین در این نشست گفت: ” اکنون دو راه برای بشریت وجود دارد: یا به برداشتن بار مشکلاتی که ناگزیر ما را در هم می‌ریزد ادامه دهیم، یا تلاش کنیم با هم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم، هرچند ایده‌آل نیست، اما نتیجه بخش است”.

وی تخریب خطوط لوله گاز “نورد استریم” را یک گام افراطی خواند و افزود: صاحبان قدرت می خواهند بدون هیچ قانونی زندگی کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت: هیچ وحدتی در غرب وجود ندارد، غرب در ماه های اخیر گام های زیادی برای تشدید اوضاع منطقه ای برداشته است، آنها همیشه برای وخیمتر شدن اوضاع اقدام می کنند.

وی افزود: حتی در اوج جنگ سرد، هیچ کس مجبور نبود وجود فرهنگ و هنر مخالفان و دشمنان خود را انکار کند.

رییس جمهور روسیه گفت: مراکز جدید نظم جهانی و غرب باید گفتگو را در همه جا آغاز کنند، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نازی‌ها کتاب‌ها را سوزاندند و در غرب اکنون حتی تا تحریم داستایوفسکی و چایکوفسکی پیش رفته‌اند. هر نقطه از دیدگاه جایگزین در غرب به عنوان تبلیغات خرابکارانه و تهدیدی برای دموکراسی اعلام می شود، نمی توان همه چیز را به گردن کرملین انداخت.

پوتین اضافه کرد: اکثریت مطلق کشورها در حال حاضر خواستار دموکراسی در امور بین‌المللی بدون پذیرش دیکته‌های دولت‌های منفرد هستند

ولادیمیر پوتین، در ادامه سخنرانی خود در نشست والدای گفت: “آمریکا به جز سلطه خواهی خود چیز دیگری برای ارائه به جهان ندارد. وی تاکید کرد: هیچ کس هرگز نمی تواند به روسیه دیکته کند که چطور و چه نوع جامعه ای بسازد.

پوتین همچنین یاغی‌گری را به رسمیت شناختن آشکار غرب در تامین مالی کودتا در اوکراین خواند. رئیس جمهور روسیه متذکر شد: “برخلاف رویه غرب، ما در کار شخص و کشور دیگری دخالت نمی کنیم و سرک نمی‌کشیم.”

ولادیمیر پوتین در خصوص تلاش برای نزدیک شدن به غرب، اذعان کرد: پیام ما همان بوده و هست – بیایید با هم زندگی کنیم. حداقل دو غرب وجود دارد – یکی سنتی، با غنی ترین فرهنگ، و دیگری تهاجمی، با رویه استعماری.

رییس جمهور روسیه افزود: روسیه نخبگان غرب را به چالش نمی کشد، اما از حق وجودی خود دفاع می کند.

وی همچنین تاکید کرد: روسیه قرار نیست به یک سلطه گر جدید تبدیل شود.

پوتین در این نشست گفت: غرب با استفاده از بازوی دلار، ایده سیستم ذخیره ارزی را بی اعتبار کرد. غرب خیلی راحت بر ذخایر طلا و ارز ما چنگ انداخته است.

پوتین در کنفرانس والدای بیان کرد: اکثریت باید از تجارت جهانی سود ببرند، نه اینکه شرکت های فوق ثروتمند، به صورت جداگانه سود کنند.

وی افزود: “ما باید به تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل فکر کنیم تا منعکس کننده تنوع جهانی باشد. غیرقابل پیش بینی ترین دهه را در پیش داریم. تعدادی از کشورهای اروپایی در پشت گستاخی خود، متوجه نمی شوند که خودشان دست نشانده اند، اغلب حتی بدون داشتن حق رأی”.

پوتین گفت: “تا همین اواخر، ما با نگرانی فکر می کردیم که داریم به یک نیمه مستعمره تبدیل می شویم، بدون غرب هیچ کاری نمی توانیم بکنیم، اما چنین اتفاقی نیوفتاد، همه چیز درست شد”.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس والدای اذعان کرد، که این روسیه نبود، بلکه غرب بود که اوضاع و اتفاقات کنونی اوکراین را به وجود آورد.

وی در ادامه گفت: آیا ما در اوکراین کودتا کردیم؟ ما هزینه هایی داریم و اول از همه، این مربوط به منطقه نظامی شمالی است، ضررهای اقتصادی وجود دارد، اما دستاوردهای بزرگی نیز وجود دارد.

پوتین تاکید کرد: “جهان در نقطه عطف تاریخی خود قرار دارد، در آستانه خطرناکترین و مهمترین دهه پس از جنگ جهانی. دوره تسلط بی دریغ غرب در امور جهانی رو به پایان است”.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: من همیشه به تلفات در جریان عملیات ویژه نظامی فکر می کنم.
پوتین در ادامه در مورد شرایط اقتصاد روسیه اظهار کرد: هیچ چیز فرو نریخته است.

ولادیمیر پوتین به این سوال که آیا چیزی در طول سال او را ناامید کرده است، پاسخ منفی داد.

Share