امیرعبداللهیان تاکید کرد:

ادعای فروش موشک از سوی ایران به روسیه غلط، اما پهپاد درست است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی تلاش کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران و در واکنش به اظهارات اخیر بایدن درباره آزاد کردن ایران گفت: آقای بایدن پاسخ خود را در اظهارات روز گذشته آقای دکتر رئیسی دریافت کرد و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان این موضع را اصلاح کرده و اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد.

وزیر خارجه ادامه داد: البته بر ما پوشیده نیست نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند. این نیت قلبی آنهاست. بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست. بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید.

 رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برای ما کاملا روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشورها چه اقدامی را انجام دادند. آنها این نیت را داشتند از مدت‌ها پیش گفته‌ بودند که آمریکا پلان بی را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در ۴۰ و چند روز گذشته شاهد بودند همه پلان بی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.

وی درباره نشست دوستان منشور در تهران گفت: این نشست امروز با حضور ۱۸ تن از معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو در تهران برگزار می‌شود هدف اصلی آن این است که در مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم‌های ناعادلانه برخی از کنشگران غربی پیام قوی را به جامعه جهانی بدهد.

* تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم

امیرعبداللهیان همچنین درباره مناسبات ایران و روسیه خاطرنشان کرد: مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم، گفت: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت.

امیرعبداللهیان توضیح داد: علت آن این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید. اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با همکارم وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

وی تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توققف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.

* منتظر پاسخ طرف آمریکایی هستیم

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره گفت‌وگویش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پیامی که ایران به طرف مقابل ارائه کرده است، نیز اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم.

وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

Share