مدیرکل بهزیستی استان گیلان؛

۵۰ هزار سالمند در گیلان تنها زندگی می‌کنند | کاهش سالمند آزاری در استان

خدمت بین دانا با بیان اینکه ۵۰ هزار سالمند در گیلان تنها زندگی می‌کنند گفت: مرکز آوای کاسپین برای کاشت حلزون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در استان گیلان راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید مهدی خدمت بین دانا در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: بر اساس آمارها گیلان پیرترین بافت جمعیتی را داشته و پیرترین استان کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان عنوان کرد: طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ استان گیلان ۲ میلیون و ۵۷۸ نفر جمعیت دارد که از این میان ۴۰۶ هزار نفر سالمند هستند به همین علت رنگ خطر از همان سالها به صدا در آمد و اعلام کردند که جمعیت گیلان سالمندی است.

خدمت بین دانا با بیان اینکه مانند بحران کرونا باید زنگ خطری جدید در استان گیلان به علت بحران عجیب سالمندی به صدا درآید اذعان کرد: کاهش ولادت در سال‌های اخیر، افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، کاهش ازدواج، بیکاری، اعتیاد و مهاجرت جوانان به خارج از کشور از جمله دلایل پیری جمعیت در استان گیلان است.

وی از تهیه یک بانک اطلاعاتی ویژه سالمندان استان گیلان خبر داد و تصریح کرد: بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان که گیلان در آن پیشتاز است، حاشیه نشینی، ناتوانی حرکتی و سن بالای ۷۵ سال از جمله معیارهای خطری است که سعی کردیم در این بانک اطلاعاتی نسبت به دسته بندی افراد سالمند اقدام کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار سالمند در گیلان تنها زندگی می‌کنند افزود: یکهزار و ۳۲۸ نفر سالمند در استان گیلان داریم که از این تعداد ۹۵۲ نفرشان در ۱۵ مرکز مراقبتی شبانه روزی نگهداری می‌شوند همچنین ۲۰ درصد از این افراد بدون سرپرست هستند.

خدمت بین دانا از کاهش سالمند آزاری در استان گیلان خبر داد و اذعان داشت: در مورد دهکده سلامت استان گیلان هم باید گفت هنوز فرهنگ استان به گونه‌ای نشده که سالمندان را به چنین مراکزی بفرستند اما در ۱۰ سال آینده و همزمان با تشدید پیری جمعیت در گیلان ناگزیر به ایجاد چنین زیرساخت‌هایی هستیم.

وی گیلان را استان پایلوت اجرای طرح نظام مراقبت از دور سالمند توسط خانواده اعلام کرد و یادآور شد: عملکرد دستگاهای مرتبط در زمینه سلامت سالمندان و مناسب‌سازی همچنان رضایت بخش نیست و در همینجا از شهردار رشت انتظار داریم ۱۵ اتوبوس مناسب سازی شده را هر چه سریعتر راه‌اندازی کند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در ادامه به موضوع ناشنوایان و نابینایان هم اشاره کرد و با بیان اینکه در گیلان بالای ۱۲ هزار ناشنوا و‌ نابینا داریم گفت: حدود ۷۰ هزار پرونده در سامانه سازمان بهزیستی موجود است که ۵۲ هزار عدد آن مربوط به معلولان است.

خدمت بین دانا نتایج انجام غربالگری برای تشخیص مشکلات شنوایی و بینایی را در استان گیلان برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر مفید دانست و اضافه کرد: اخیرا مرکز آوای کاسپین برای کاشت حلزون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در استان گیلان راه‌اندازی شده که اقدام بسیار در خور توجهی است.

وی توزیع و تعمیر سمعک و توزیع تجهیزات سمعک را از دیگر اقدامات بهزیستی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر غربالگری، بهزیستی گیلان واحد ژنتیکی دارد که زوج‌های ازدواج فامیلی می‌توانند برای انجام آزمایشات ژنتیک خود برای کاهش فرزندان دارای معلولیت به آن مراجعه کنند.

Share