رئیس اتاق بازرگانی گیلان در اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه کاسپین

همکاری اقتصادی اتاق‌های بازرگانی حاشیه کاسپین با سازمان همکاری‌های شانگهای گسترش یابد

بیستمین اجلاسیه رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر که هرساله در یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود، چهارشنبه ۱۳ مهر ماه (سپتامبر ۲۰۲۲) در شهر مسکو با هدف گسترش روابط تجاری اتاق‌های عضو برگزار ش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در جمع اعضای اتاق بازرگانی حاشیه دریای کاسپین که در مسکو برگزار شده بود، پیشنهاد داد: با توجه به قدمت شورای بین المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی کشورهای حوزه دریای کاسپین (ICBC) و توانمندی‌های شکل گرفته در این شورا، پیشنهاد می‌نمایم روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری این شورا به سایر مناطق اقتصادی مجاور مانند «سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه» و یا «سازمان همکاری‌های شانگهای» گسترش یابد تا در ادامه مسیر، شاهد تحولات عمیق منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم.
اتاق بازرگانی مشترک کشورهای حاشیه خزر ۲۶ سال قبل با شرکت کشورهای ایران، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و آذربایجان تشکیل شد و هم اکنون ۴۰ اتاق از استان‌های ایران و کشورهای حاشیه خزر عضو این اتاق مشترک هستند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این مراسم با اشاره به همگرایی ایجاد شده بین اتاق‌های عضو حاشیه دریای خزر و با ابراز خرسندی از رویکرد جدید منماسبات اقتصادی ایجاد شده بین کشورهای عضو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از حضور خود درجمع حضار در مراسم ابراز خشنودی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که امروز در بیستمین اجلاس ICBC در خدمت شما بزرگواران هستم. همانطور که شما عزیزان نیز مستحضرید شورای بین المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی کشورهای حوزه دریای کاسپین (ICBC) از ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۶ تا به امروز با حضور و فعالیت خود توانسته، اقدامات و دست آوردهای مهمی را در زمینه توسعه و گسترش تجارت در حوزه کشورهای دریای صلح و دوستی، دریای کاسپین بدست آورد.
هادی تیز هوش تابان با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با اراده اعضای محترم و تداوم فعالیت‌های گذشته، می‌خواهیم دست آوردهای مذکور تقویت و توسعه یابد تصریح کرد: همگان بر این واقعیت آگاه هستیم که به دلیل تحولات منطقه‌ای شرایط حاکم بر فضای تجاری نیز دستخوش تغییرات گردیده است و ما نیز باید تلاش کنیم تا از مسیر تقویت روابط تجاری به تقویت جایگاه اقتصادی کشورهایمان کمک نماییم.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه تحولات اخیر در منطقه از یک سو و اعمال تحریم‌ها توسط کشورهای غربی از سوی دیگر سبب آن شده است تا فضای تجاری، در کشورهای حاشیه دریای کاسپین نیز، دستخوش تحولات شود خاطر نشان کرد: به دنبال آن اهمیت کریدور بین المللی برای کشورهای منطقه، می‌باید بیش از پیش عیان گردد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، با توجه به شرایط جدید مسیر حمل و ترانزیت کالاها دستخوش تغییرات فراوانی شده و بسیاری از کالاها به بنادر شمالی ایران ارسال و پس از آن از طریق بنادر جنوبی کشور به مقاصد هدف، صادر می‌شوند.
تیزهوش تابان در ادامه با بیان این مطلب که، همین امر سبب شده است تا در حوزه دریای کاسپین با کمبود ناوگان حمل دریایی و به دنبال آن، افزایش کرایه حمل کشتی‌ها مواجه باشیم اضافه کرد: ما درحال حاضر به دنبال افزایش ظرفیت ناوگان حمل دریایی در دریای کاسپین هستیم و این انتظار نیز وجود دارد تا سایر کشورهای منطقه نیز ناوگان حمل دریایی خود را تقویت نمایند و از سوی دیگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا تعرفه‌ها و هزینه‌های بندری در کلیه بنادر دریای کاسپین هماهنگ و یکسان گردد.
به اعتقاد وی، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی و لجستیکی، از اهمیت بسیاری برخوردار است و ضرورت دارد تا در این موارد شاهد سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسط کشورهای عضو باشیم.
او استفاده از ارزهای ملی و پیمان‌های پولی دو و چند جانبه را، راهکار و راه حل مناسبی برای خنثی کردن ابزار سلطه ارزهای جهانروا خواند و از تجربه دو کشور ایران و روسیه در صورت موفقیت، به عنوان الگویی ارزشمند برای سایر کشورهای منطقه عنوان داشت و پیشنهاد داد: بررسی میدانی ما مؤید آن است که متاسفانه بازرگانان ایرانی تا کنون به دلایل مختلف نتوانسته‌اند از معافیت‌های تعرفه‌ای حاکم بر اوراسیا بهره‌مند گردند. در این زمینه پیشنهاد می‌گردد تا گواهی فرم CT3، مبنا و اساس کار قرار گیرد و این سند مهم بین المللی تحت تاثیر سایر اسناد جانبی قرار نگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: در پایان با توجه به قدمت شورای بین المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی کشورهای حوزه دریای کاسپین (ICBC) و توانمندی‌های شکل گرفته در این شورا، پیشنهاد می‌نمایم روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری این شورا به سایر مناطق اقتصادی مجاور مانند «سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه» و یا «سازمان همکاری‌های شانگهای» گسترش یابد تا در ادامه مسیر، شاهد تحولات عمیق منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم.

Share