منظور از سقف وافل یک طرفه چیست ؟ مزایا و نحوه اجرا

از مهم ترین مزیت های اجرای این سیستم هزینه کمتر به منظور کاهش مصرف میلگرد و بتن است. همچنین هزینه کمتری را برای خرید قالب پرداخت خواهید نمود.

سقف وافل نوعی از سیستم های ساخت سقف است که به تازگی رواج زیادی پیدا کرده است. سقف وافل دارای دو نوع یک طرفه  یا دو طرفه است. نوع قالب بکار رفته برای ساخت این سقف ها تعیین کننده یک طرفه یا دوطرفه بودن آن است. در ادامه می خواهیم به بررسی تمامی جوانب سقف وافل یک طرفه پرداخته و آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

برای ساخت این سقف از قالب وافل استفاده میشود که قالب ابزاری موقت در اسکلت ساختمان است. در پایان کار بعد از اتمام بتن ریزی از سقف خارج میشود. این سیستم تا حدودی شبیه به سقف تیرچه بلوک است و انتقال بار به یک راستا منتقل میشود. به عبارت دیگر وافل یک طرفه عملکرد مانند تیرچه دارد همچنین به جای یونولیت از قالبهای غیرماندگار پلاستیکی به میرود.
مهم ترین مزیتی که باعث شده وافل یک طرفه به نسبت سقف وافل دو طرفه رواج بیشتری پیدا کند کاهش میزان مصرف میلگرد و بتن کمتر است. اما در مقابل ممکن است عملکرد ضعیف تری نسبت به وافل دو طرفه داشته باشد.

طراحی سقف وافل

برای طراحی و اجرای این سیستم لازم است تا یک سری قوانین و قواعد را رعایت کنید. در ابتدا در طراحی کنترل فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها بسیار مهم است.
در گام دوم طراحی نیز باید به ضخامت سقف با توجه به خیز بلند مدت و کوتاه مدت را در نظر داشت و کنترل نمود. در گام سوم طراحی آرماتورهای سقف با در نظر داشتن بار سقف نیز انجام میگیرد و باید به نوعی باشد که توان تحمل فشار وارد آمده را داشته باشد.
گام چهارم شامل طراحی و کنترل تیرهای میانی است که نیاز است دقت و توجه کافی در طراحی آن بکار گرفته شود.  در گامها بعدی کنترل دیتیلینگ سقف به منظور دست یابی به شکل پذیری مورد نظر انجام میگیرد.
در طراحی سقف وافل یک طرفه طراحی مشابهی مانند سقف تیرچه یونولیت دارد و معمولا برای طراحی هر دوی آنها از جدول طراحی استفاده میشود. بعد از تایید مهندس ناظر پروژه نوبت به جایگزینی سقف تیرچه یونولیت با وافل یک طرفه میرسد. در این حالت ابتدا قالب ها به روی تیرچه ها جایگذاری شده و بتن به صورت یکدست و یکپارچه ریخته میشود. همچنین تیرچه های نیز به حالت درجا اجرا میشوند.

nosacompany.com

اجرای سقف وافل یک طرفه

اجرای سقف وافل از مراحل حساس و مهم در ساخت ساختمان ها می باشد. زیرا در صورتی که موارد فنی و اجرایی به درستی رعایت نشود حوادث و ضررهای اقتصادی را به همراه خواهد داشت. اجرای سقف وافل به دلیل اینکه یک روش اجرایی نوین است بیش از دیگر روش ها نیاز به تخصص و دقت دارد.

مراحل اجرای سقف وافل های یک طرفه به ترتیب زیر است:

مرحله اول، شمع بندی یا اسکافلد

شمع بندی اولین مرحله اجرا در اغلب سقف ها می باشد. شمع بندی برای سقف با ارتفاع سه تا سه و نیم متر مناسب بوده و بیش از این اندازه لازم است از اسکافلد یا جک بلند زیر سقف استفاده شود.

مرحله دوم،  قوطی کشی یا شاسی کشی

در مقایسه با روش های اجرای سقف های مجوف مانند اجرای سقف یوبوت یا کوبیاکس از مزیت مهمی برخوردار است. زیرا نیازی به تخته بندی زیر سقف نبوده و خود قالب نقش نگهدارنده بتن تازه ریخته را انجام میدهد. با حذف مرحله تخته بندی دوم مرحله اجرایی قوطی گذاری یا قوطی کشی می باشد قوطی ابزار فلزی است که بر روی شمع ها بسته شده و نقش تکیه گاه را برای قالب های وافل یکطرفه اجرا میکند.
قوطی کشی دارای دو شیوه اجراست . یک روش قوطی ها طوری قرار می گیرند که دو لبه دو ردیف قالب روی یک قوطی قرار بگیرد. گرچه این روش اقتصادی و ساده است، اما ممکن است ایمنی کمتری را به همراه داشته باشد .در مقابل یک روش دیگر وجود دارد که به ازای هر ردیف قالب یک قوطی قرار داده میشود. با این روش کمی هزینه و زمان اجرا بیشتر شده ، اما ایمنی و اطمینان مناسب تری ایجاد می کند.

مرحله سوم، قالب گذاری

بعد از انجام مرحله قوطی کشی نوبت به قالب گذاری می رسد. بسته به روش اجرای قوطی ها همانطور که در بخش قبل توصیف شد غالبا می توانند روی یک عدد قوطی مختص به آن قالب یا به صورت اشتراکی روی یک عدد قوطی قرار بگیرند. در شیوه های معمولی حال حاضر بعد از جایگذاری قالب مابین قوطی میلگردهای U شکل برای اتصال دو قالب مجاور به یکدیگر استفاده می شود. این روش مصرف میلگرد را بالا برده و دقت و ایمنی خوبی نیز برخوردار نخواهد بود. زیرا امکان دارد در هنگام بتن ریزی شیره بتن از لابلای قالب نشت کند. علاوه بر آن در مواقعی که باد شدید می وزد امکان دارد قالب از جا در بیاید.
برای حل این مشکل می توانید از قالب های وافل یک طرفه قفل دار استفاده کنید. با جایگذاری آنها به راحتی می توان قالب های کناری را به همدیگر قفل کرده و علاوه بر کاهش هزینه و صرفه جویی احتمال نشتی شیر های بتن وجود ندارد. همچنین در مقابل وزش شدید باد و عوامل دیگر محیطی مقاوم است و از همه مهمتر امنیت جانی کارگران نیز تامین شده و با اطمینان بیشتر می توان قوطی ها را به شکل مشترک استفاده کرد.

مرحله چهارم، آرماتور بندی

در این مرحله بعد از قالب گذاری، مطابق با نقشه طراحی سقف وافل یک طرفه، آرماتور های کششی مابین قالب ها با فواصل و تعداد مشخص گذاشته میشود. همچنین آرماتور های حرارتی نیز به شکل یک مش گسترده به روی قالبها با رعایت فاصله از قالب بافته میشوند.

سقف وافل

مرحله پنجم ، بتن ریزی

قبل از بتن ریزی لازم است که تمام سطوح نگهدارنده بازدید و بررسی شوند، تا از نشت بتن اطمینان حاصل گردد. در این مرحله بتن تازه مطابق با مقاومت و مشخصات به محل اجرا منتقل شده و به صورت یکپارچه به روی سقف ریخته میشود. در سقف وافل یک طرفه نیازی به ویبراسیون نبوده زیرا فضای بتن ریزی باز و قابل دسترس است.
بر خلاف روش هایی مانند یوبوت یا کوبیاکس که در فضای زیر این قالب به سهولت نمیتوان به بتن تازه دسترسی پیدا کرد . نیاز است با ویبراسیون بتن به سمت این فضاها هدایت شود. اما سقف های وافلی نیازی به چنین اقدامی ندارند.

مرحله آخر ، باز کردن قالب

بعد از سفت و سخت شدن بتن و رسیدن به مقاومت مطلوب نهایی ، قالب ها باز شده و نیاز به پاکسازی دارند. بعد از باز نمودن قالب ها آماده استفاده در محل دیگری هستند.

مزیت های سقف وافل یکطرفه

از مهم ترین مزیت های اجرای این سیستم هزینه کمتر به منظور کاهش مصرف میلگرد و بتن است. همچنین هزینه کمتری را برای خرید قالب پرداخت خواهید نمود.
سرعت از دیگر مزایای اجرا سقف وافل یکطرفه است. زیرا در یک بازه زمانی کوتاه مدت میتوان با سرعت بیشتری به نسبت سقف وافل دو طرفه قابل اجراست.
به طور کلی از مهمترین مزایای سقف وافل به منظور حذف ستون های متعدد و دهانه های بلند تر است. در معماری جدید ستون های اضافه تاثیر منفی در معماری گذاشته همچنین وزن و هزینه تمام شده آن نیز افزایش پیدا میکند. اما با به کارگیری سقف های وافل ای دیگر نیازی به ستون های متعدد نخواهد بود.
منبع : https://nosacompany.com

 

Share