زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم سنگین‌تر از تسمه است و بنابراین مصرف سوخت را افزایش می‌دهد (در نتیجه آلودگی را افزایش می‌دهد)، که بر مصرف سوخت طولانی‌مدت شما تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این وزن آن بر قدرت موتور نیز تاثیر دارد.

 

این زنجیره نقش مهمی در عملکرد ماشین آلات دارد. وظیفه زنجیر تایم این است که سوپاپ های موتور را به گونه ای هماهنگ کند که تداخلی در کار این قطعات ایجاد نشود. در واقع زنجیر تایم سوپاپ و میل لنگ را به هم متصل می کند تا مشکلی برای ورود سوخت و هوا برای پیستون پیش نیاید. این اتصال از باز شدن همزمان پیستون ها جلوگیری می کند. اما همیشه یکی از آنها باید فعال و دیگری بسته باشد. این به کارکرد مداوم موتور کمک می کند. در واقع کلمه زمان در این محصول به زمان تنظیم فعالیت های میل لنگ و سوپاپ اشاره دارد. به خاطر داشته باشید که تسمه تایم و زنجیر تایم عملکردهای مشابهی دارند.

کاربرد

زنجیر تایم امروزه به طور گسترده در خودروها استفاده می شود. به علاوه این محصول در بسیاری از صنایع به ویژه صنایع غذایی کاربرد دارد.

تفاوت بین زنجیر تایم و تسمه تایم

آنچه مسلم است کاربرد این دو محصول مشابه است و می توان از هر دو برای برنامه ریزی اجزا استفاده کرد. بزرگترین تفاوت این دو در جنسیت آنهاست. تسمه تایم از لاستیک و مواد نرم ساخته شده است. در حالی که زنجیره زمان فولاد یا فولاد است. به همین دلیل، زنجیر تایم در برابر گرما و فشار مقاوم تر است و می تواند دما و فشار بالاتری را تحمل کند. در ضمن محل نصب این دو محصول متفاوت است و معمولاً تسمه تایم خارج از موتور نصب می شود. در حالی که زنجیر تایم جزء داخلی بوده و معمولا داخل موتور نصب می شود. تفاوت دیگر این دو این است که تسمه تایم نیازی به روغن کاری یا روغن کاری ندارد. در حالی که زنجیر تایم باید دائماً روغن کاری شود تا عملکرد خود را حفظ کند.

سایت آنلاین خرید لوازم یدکی ام وی ام را در لینک زیر می توانید ببینید:

https://digicarshop.com/mvm/

مزایای استفاده از زنجیره های زمانی

زنجیر زمان به عنوان یک قطعه فلزی می تواند بسیاری از نیازهای کاربران و ماشین های مکانیکی را برطرف کند. به طور خلاصه می توان گفت که مهمترین مزایای استفاده از این محصول عبارتند از:

زندگی طولانی

عمر زنجیر تایم بسیار بالاست و نیازی به تعویض مرتب ندارد. در برخی خودروها این قطعه تا پایان عمر خودرو نیازی به تعویض ندارد و می تواند برای مدت طولانی به حیات خود ادامه دهد. این می تواند به پوشش هزینه های جاری شما کمک کند.

پتانسیل پارگی پایین

احتمال پاره شدن زنجیر بسیار کم است اما صفر نیست. این زنجیر از فلز ساخته شده است، بنابراین درب در برابر آسیب و پارگی مقاومت بیشتری دارد. می تواند به افزایش عمر خودرو کمک کند.

قابلیت کار در دماهای بالا

این محصولات حتی در دمای بالا نیز می توانند به خوبی به کار خود ادامه دهند و به طور کلی محدودیتی به دلیل دمای خودرو وجود نخواهد داشت. در دماهای بالا تسمه تایم به دلیل مواد به کار رفته در ساختار آن کمی شل می شود. این مشکل می تواند عملکرد نهایی موتور را تحت تاثیر قرار دهد و کارایی آن را کاهش دهد. اما زنجیر تایم اینگونه نیست و همچنان در اکثر دماها به خوبی کار می کند.

دقت بیشتر

فاصله سوراخ های این زنجیره ها یکسان بوده و احتمال برخورد آنها بسیار کم است. دقت بالاتر می تواند کارایی موتور را افزایش دهد. یک زنجیر محکم می تواند خطر چسبندگی دریچه را کاهش دهد. این زنجیر به درستی روی چرخ دنده ثابت می شود و دقت بالایی را برای دستگاه فراهم می کند.

معایب زنجیر تایم

هر محصولی مزایا و معایب خود را دارد. مهمترین معایب این محصول عبارتند از:

صدای موتور بلند

صدای موتور خودروهایی که از این محصول استفاده می کنند بیشتر است. این می تواند کارمندان و اپراتورها را آزار دهد و به آنها آسیب برساند که بر عملکرد نهایی آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تعمیر دشوار

از آنجایی که این محصول در داخل موتور قرار می گیرد، در صورت خرابی تعمیر آن بسیار مشکل است و لازم است موتور را باز کنید تا عملیات تعمیر به خوبی انجام شود. این مورد بر خلاف ویژگی کوپلینگ هاست که عموماً نصب و تعمیر آسانی دارند.

قیمت بالاتر از تسمه تایم

قیمت تجهیزات فلزی همیشه بالاتر از تجهیزات پلاستیکی است. قیمت زنجیر تایم بالاتر از تسمه تایم است. بنابراین برای تعویض آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

خسارت قابل توجه در صورت خرابی

زنجیر تایم دیر خراب می شود، اما اگر خراب شود، آسیب بیشتری به موتور وارد می کند. بنابراین ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

وقت تغییر کانال است

برخی از مردم فکر می کنند که زنجیر تایم نیازی به تعویض ندارد، بنابراین شما برای عمر خودرو راحت خواهید بود. اما برخی نیز معتقدند که این قطعه باید هر از چند گاهی بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر و تعویض شود. برای خودرو توصیه می شود هر ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر سلامت آن را بررسی کنید

مزایای زنجیرتایم

طول عمر زنجیر تایم نقطه قوت اصلی آن است. در کل به دلیل مقاومت بالایی که دارد نیازی به تعویض ندارد و باید عمر خودرو را دوام بیاورد.

یک زنجیر تایم پس از رسیدن به ۱۲۵۰۰۰ مایل به تعمیر و نگهداری دیگری بجز بازرسی نیاز ندارد.

بر خلاف تسمه تایم که از لاستیک ساخته شده است، فلز موجود در زنجیر تایم در برابر تغییرات دما مقاوم است.

معایب زنجیر تایم

زنجیر تایم سنگین‌تر از تسمه است و بنابراین مصرف سوخت را افزایش می‌دهد (در نتیجه آلودگی را افزایش می‌دهد)، که بر مصرف سوخت طولانی‌مدت شما تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این وزن آن بر قدرت موتور نیز تاثیر دارد.

چرخش کمتر از تسمه تایم و این منجر به مصرف انرژی بیشتر می شود.

زنجیر تایم صدای بسیار بیشتری نسبت به تسمه تایم ایجاد می کند.

با توجه به وزن آن، معمولاً فقط می توان آن را به سیلندرهای بزرگ مجهز کرد.

قیمت خرید آن بسیار بالاتر از تسمه تایم است. از آنجایی که زنجیر تایم از حلقه های فلزی ساخته شده است، باید دائماً با روغن موتور روغن کاری شود.

Share