مدیرکل دامپزشکی استان گیلان خبر داد؛

رد پای آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گیلان مشاهده نشده | ثبت ۷ مورد تب کریمه کنگو

سهراب عاقبتی از هفت مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان گیلان خبر داد و گفت: تا این لحظه رد پای آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گیلان مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «سهراب عاقبتی» شامگاه سه‌شنبه (۱۹ مهرماه) در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: از حدود هزار و ۷۰۰ عامل بیماری‌زا عفونی می‌توان گفت پنجاه درصدشان منشأ دامی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان مهمترین بیماری‌های با منشأ دامی را بیماری هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و آنفولانزا فوق حاد پرندگان ذکر کرد و افزود: بیماری نیوکاسل، آنفلوآنزای پرندگان و تب برفکی و آبله گاوی از جمله بیماری‌های شایع در استان گیلان محسوب می‌شود که هر کدام از آن‌ها واکسن‌های خاص خود را دارند.

عاقبتی وضعیت استان گیلان در حوزه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تشریح کرد و گفت: معمولا استان گیلان به دلیل وجود تالاب‌ها و آبگیرها، جمعیت طیور بومی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی قابل توجه از این حیث جزو استان‌های پرخطر محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرکز گیلان و در ۱۷ شهرستان آن به ریاست فرمانداران و دبیری ادارات دامپزشکی فعال شده است و فعلا رد پای این ویروس را در گیلان نداشتیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که در صورت مشاهده از تکثیر آن جلوگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از نظارت بازرسان این نهاد بر مراکز کشتار و عرضه دام، طیور و آبزیان سخن گفت و تصریح کرد: دامپزشکی در زمینه فرآورده‌های خام دامی کل فرایند تولید و توزیع را نظارت می‌کند و بازدید از مراکز عرضه در واقع تکمیل کننده حلقه نظارت بهداشتی است.

عاقبتی با تاکید بر اینکه در یکسال گذشته واحدهای عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی و سایر ارگان‌های ذیربط بازدید مشترک شده‌اند اضافه کرد: شمار این بازدیدها به حدود ۶۰ هزار مورد می‌رسد که از این میان تعداد ۳۶۰ مورد غیربهداشتی از مراکز احصا و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی ابراز داشت: از بازدیدهای نظارتی که در سطح مراکز عرضه استان گیلان انجام دادیم حدود ۶۰ تن فرآورده خام دامی آلوده ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد همچنین در یکسال اخیر ۱۲ مورد پلمپ داشتیم که تخلفات بهداشتی‌شان تکرار شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان یادآور شد: با هماهنگی خوبی که با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان انجام دادیم ۵۰ نفر از همکاران دامپزشکی فعال در حوزه نظارت بهداشتی به عنوان ضابط خاص قضایی معرفی شدند تا در هنگام برخورد در خارج از حوزه مسئولیتشان و در خارج از ساعات اداری بتوانند به صورت موثر وارد این روند بشوند و با تخلفات برخورد کنند.

عاقبتی تب کریمه کنگو را از بیماری‌های ویروسی و خطرناک مشترک بین انسان و دام خواند و اظهار داشت: این بیماری معمولا از اوایل بهار تا اواخر پاییز شایع است که از چهار راه شامل نیش کنه‌های روی بدن دام، له کردن کنه با دست، تماس با ترشحات دام آلوده و تماس با افراد مشکوک به بیماری به انسان منتقل می‌شود.

وی کشتار دام خارج از کشتارگاه نظیر کشتار در مناطق ییلاقی را از جمله راه‌های پرخطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو دانست و عنوان کرد: متاسفانه امسال در دو شهرستان استان گیلان هفت مورد از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شد اما برخلاف سال‌های گذشته مورد فوتی در این زمینه نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان درباره مصرف آنتی بیوتیک در سطح مرغداری‌ها هم ابراز داشت: واحدهای طیوری در استان گیلان وجود دارند که در طول دوره پرورش حداکثر ۴۵ روزه هیچگونه آنتی بیوتیکی مصرف نمی‌کنند علاوه بر اینها در حوزه تولید مرغ سبز هم نظارت‌های میدانی انجام می‌گیرد و واحد مربوطه پس از اخذ استانداردهای بهداشتی می‌توانند اجازه کشتار تحت عنوان مرغ بدون آنتی بیوتیک را کسب کنند.

عاقبتی خاطرنشان کرد: دامپزشکی یکی از دستگاه‌های اجرایی تاثیرگذار در حوزه ایمنی و سلامت غذاست و کلا با اقدامات کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک باعث جلوگیری از بروز تلفات، کاهش ضایعات و ارتقا بهره‌وری و افزایش تولید می‌شود.

Share