مدیرکل دامپزشکی گیلان تأکید کرد:

هرگونه تلفات غیرعادی طیور به ادارات دامپزشکی گیلان اطلاع داده شود

سهراب عاقبتی، مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده از مردم به ویژه روستانشینان خواست تا هر گونه تلفات غیرعادی طیور را برای رسیدگی سریع به منظور پیشگیری از انتشار عامل بیماری‌زا به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده از مردم به ویژه روستانشینان خواست تا هر گونه تلفات غیرعادی طیور را برای رسیدگی سریع به منظور پیشگیری از انتشار عامل بیماری‌زا به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

سهراب عاقبتی اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط اداره کل دامپزشکی استان گیلان با جدیت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آمادگی و هماهنگی هرچه بیشتر جهت مقابله با موارد احتمالی بروز بیماری، ستادهای پیشگیری و کنترل بیماری در سطح استان و شهرستانها فعال شده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه پایش بیماری در جمعیت طیور بومی، پرندگان حیات وحش و طیور صنعتی استان در حال انجام است، افزود: در موارد مورد نیاز تیم‌های واکنش سریع برای نمونه برداری و انجام آزمایشات وارد عمل خواهند شد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیر و کشنده پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می‌شود و می‌تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

اقدامات احتیاطی هنگام نزدیک شدن به پرندگان

هنگام آماده‌سازی غذا، از ظروف مشترک برای گوشت پخته‌شده و خام استفاده نکنید. قبل و بعد از اینکه با گوشت خام پرندگان سر و کار داشتید، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

به پرنده‌ی بیمار یا مرده نزدیک نشوید. برای جمع‌آوری این پرنده‌ها و هر حیوان مرده‌ی دیگر، با مسئولان ذیربط محل زندگی‌تان تماس بگیرید. افرادی که پرنده‌های خانگی نگهداری می‌کنند، از راهنمایی‌های ارائه‌شده در این خصوص تبعیت کنند.

اگر به مناطق دارای شیوع بیماری آنفولانزای مرغی سفر می‌کنید، بهتر است از حضور در بازار حیوانات زنده و مزارع طیور پرهیز کنید و به مدفوع پرندگان نزدیک نشوید.

انسان پس از تماس مستقیم با پرندگان آلوده به ویروس H۵N۱، مبتلا می‌شود. هریک از کارهای زیر انسان را گرفتار آنفولانزای مرغی می‌کند:

تماس و پرکندن پرندگان بیمار؛ تماس با مدفوع و دیگر ترشحات پرندگان بیمار و یا تنفس در هوایی که این پرندگان در آنجا هستند؛ آماده کردن پرندگان بیمار برای پختن غذا؛ کشتار پرندگان آلوده؛ آماده کردن پرندگان برای فروش؛ حضور در بازار برای فروش پرندگان بیمار زنده.

این ویروس ازطریق بزاق، ترشحات بینی، مدفوع و همچنین غذایی که پرندگان می‌خورند، به‌سادگی به آن‌ها سرایت می‌کند. در ضمن این ویروس می‌تواند از طریق سطوح آلوده به ویروس، مانند قفس‌ها و دیگر تجهیزات دامداری نیز به آن‌ها منتقل شود.

خوشبختانه پختن و خوردن گوشت پرندگان مبتلا، فرد را بیمار نمی‌کند. اما دمای پخت گوشت پرندگان مبتلا باید حداقل ۷۴ درجه باشد و هنگام پخت تخم پرندگان آلوده، باید زرده و سفیده‌ی آن کاملا سفت شوند.

فضولات پرندگان نیز ممکن است حاوی ویروس باشند و غذای مصرفی پرندگان، تجهیزات، وسایل نقلیه، کفش و لباس، خاک، گرد و غبار و آب اطراف خود را آلوده کنند. پاها و روی بدن حیوانات نیز ممکن است آلوده به ویروس باشند.

Share