با حضور مسئولان برگزار شد؛

برگزاری جشنواره ملی شکرانه برداشت فندق در روستای زیاز | تجلیل از فندق کار نمونه

استاندار گیلان در جشنواره ملی فندق از استقرار ذخیره گاه ژنتیکی و مرکز تحقیقات فندق در روستای زیاز رحیم آباد بعنوان قطب تولید این محصول خبر داد و گفت: قطع یقین توسعه اشکور با دارا بودن استعدادهای انسانی و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف با حمایت از صنعت کشاورزی و گردشگری رونق می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی عصر امروز (یکشنبه) در جشنواره ملی شکرانه برداشت فندق در روستای زیاز دهستان اشکور بخش رحیم آباد شهرستان رودسر، اظهار کرد: محصول فندق و گل گاوزبان اشکور میراث ملی گیلان است که آوازه جهانی دارد.

وی از ثبت ملی محصول گل گاوزبان اشکور خبر داد و افزود: در کنار افتخارات گیلان که ثبت ملی و جهانی شده باید ابعاد گوناگون این محصول شناخته و گل گاوزبان اشکور رحیم آباد رودسر هم باید ثبت ملی شود.

استاندار گیلان از استقرار ذخیره گاه ژنتیکی فندق و مرکز تحقیقات این محصول در زیاز رحیم آباد خبر داد و اضافه کرد: از اعتبارات سفر هیئت دولت به گیلان برای استقرار ذخیره گاه ژنتیکی فندق در روستای زیاز رودسر هزینه شود.

دکتر عباسی با تاکید بر توسعه باغات فندق گیلان، بیان کرد: در کنار توجه به کمیت محصول فندق باید به کیفیت این محصول توجه ویژه شود.

وی با اشاره هدف‌گذاری برپایی جشنواره‌ها در گیلان، افزود: برای افزایش ۲۰ درصدی محصول برنج باید جشنواره شکرانه برگزار شود.

استاندار گیلان با تاکید بر توجه ویژه الگوی کشت در استان، بیان کرد: الگوی کشت در مناطق روستایی با محوریت ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه پیگیری و اجرا شود.

عباسی، مسئله مهاجرت از روستاها را یک چالش بزرگ دانست و اضافه کرد: با توانمند کردن روستاها و ایجاد زیرساخت اشتغال و اقتصاد بویژه در بخش کشاورزی و دامپروری می‌توان جلوی مهاجرت‌ها را گرفت.

وی با تاکید بر تقویت زنجیره ارزش محصول فندق، افزود: راه برو رفت از مشکلات اقتصادی و اشتغال در مناطق روستایی تقویت زنجیره ارزش و بهره وری در بخش محصولات روستایی است.

استاندار گیلان با بیان اینکه با صنعت کشاورزی و گردشگری «اشکور» توسعه می‌یابد، گفت: با تشکیل تعاونی‌های مشترک از سوی جوانان در بخش گردشگری، فرآوری و بسته‌بندی فندق می‌تواند موتور توسعه روستای اشکور و سایر روستاها به حرکت در آید.

 عباسی با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت در بخش‌های مختلف بویژه تامین زیرساخت‌های روستایی، بیان کرد: دولت با تمام قوا پای کار است تا در خدمت مردم باشد و مشکلات را یکی پس از دیگری رفع کند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی روستای اشکور، افزود: تمام همت و تلاش مجموعه استانداری و سایر مدیران این است که محرومیت را از چهره اشکور بزداییم.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین ضمن دیدار صمیمانه چهره به چهره به مردم شرکت کننده در جشنواره ملی فندق، از نمایشگاه عرضه مستقیم این محصول و نیز صنایع دستی بازدید کرد.

عباسی با حضور در یک کارگاه فرآوری فندق در روستای زیاز، دستورات لازم برای تسریع در امور توسعه کارگاه‌های مربوط به فرآوری فندق را صادر کرد.

در جشنواره ملی شکرانه برداشت محصول فندق که با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد؛ با فندق کار نمونه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان تقدیر بعمل آمد.

Share