مدیرکل بنیاد مسکن گیلان عنوان کرد؛

از بازنگری طرح هادی روستایی تا تثبیت مالکیت اراضی| ۱۶۹ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، از پیش بینی بازنگری طرح هادی در ۲۵۰ روستای استان طی امسال خبر داد و عنوان کرد: روستاهایی که ۱۰ سال از طرح بازنگری آن میگذرد مشمول این طرح قرار خواهد گرفت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حامد دائمی در نشست خبری که مناسبت روز ملی روستا برگزار شده بود، با تبریک این روز به هوه روستاییان گفت: در حال حاضر ۲۱ میلیون نفر جمعیت روستایی‌های کشور را تشکیل می دهد که نسبت جمعیت به کل کشور ۲۵ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با بیان اینکه سرانه جمعیت روستایی گیلان نیز ۳۷ درصد است  که از متوسط کشوری بیشتر است، ادامه داد: این می‌طلبد خدمات بیشتری به روستایی‌ها در استان ارایه داده شود.

دائمی با اشاره به این مطلب که ۵۳ درصد از تولیدات در روستا تامین می‌شود گفت: برای توسعه روستاها نیازمند عمران و آبادانی آن هستیم که طرح هادی روستایی به همین منظور سالهاست در حال اجرا است.

وی با اشاره به دوره ۱۰ ساله طرح های هادی، افزود: طرح هادی برخی از روستاها نیازمند بازنگری است لذا تاکنون از ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۵۸ روستا اصلا تهیه طرح نشده و لذا بخشی از اعتبارات سال ۱۴۰۰ را برای طرح هادی در روستاهای باقی مانده اختصاص دادیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری بدون تهیه طرح هادی نخواهیم داشت، گفت: برای بازنگری طرح هادی بازدیدهای میدانی در روستا صورت می گیرد و روستاییان می توانند جهت تعیین کاربری اراضی باغی و مسکونی به ادارات بنیاد مسکن مراجعه کنند.

دائمی، از پیش بینی بازنگری طرح هادی در ۲۵۰ روستای استان طی امسال خبر داد و عنوان کرد: روستاهایی که ۱۰ سال از طرح بازنگری آن میگذرد مشمول این طرح قرار خواهد گرفت.

مدیر کل بنیاد مسکن استان گیلان با اشاره به این مطلب که به مناسب روز روستا پروژه های روستایی در گیلان به بهره برداری رسیده است گفت: در ایام روز روستا ۱۴ طرح هادی در۸ شهرستان با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

دائمی از دیگر اقدامات بنیاد مسکن استان گیلان را صدور سند مالیکت روستایی عنوان کرد و گفت: در کل کشور به روستاها زیر ۲۵ هزار جمعیت حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جلد سند روستایی داده شده که در گیلان ۱۵۶ هزار برگ جلد سند در ۸۰۰ روستا صادر گردیده است.

وی یکی از دغدغه های روستاییان را تثبیت مالکیت اراضی دانست و تصریح کرد: مالکان اراضی مستثنیات می توانند با مراجعه به ادارات بنیاد مسکن نسبت به صدور سند اقدام کنند و تاکنون ۱۵۶ هزار برگ سند روستایی صادر شده است، اما افرادی که اراضی ملی و دولتی را در اختیار دارند جهت تعیین تکلیف مالکیت باید از طریق ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام کنند تا انتقال سند از سازمان ثبت اسناد و املاک صورت گیرد و سپس بنیاد مسکن نسبت به تثبیت مالکیت اقدام کند.

دائمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۶۶ هکتار از اراضی ملی جهت صدور سند به بنیاد مسکن تحویل داده شده است و برای ۱۵۱ هکتار انتقال سند داشتیم، تاکید کرد: با اتمام کامل طرح کاداستر، اراضی باقی مانده نیز تعیین تکلیف و برای آنها صدور سند می شود.

دائمی یک از خدمات دیگر بنیاد مسکن را مقام‌سازی مسکن روستایی عنوان کرد و گفت: طرح مقاوم و بازسازی مسکن روستایی از سال ۸۴ آغاز شده است که در کل کشور تا کنون ۲ میلیون و  ۶۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شدند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۶۹ هزار واحد مسکن روستایی استان مقاوم سازی و ۲۹۷ هزار واحد شناسایی شده که میزان مقاوم سازی معادل ۵۷ درصد است که میانگین کشوری ۴۹ درصد است.

دائمی در مورد مسکن محرومین نیز اظهار کرد: ۲هزار و ۸۳۲ واحد در مرحله پی و ۲هزار و ۷۰۱واحد در مرحله فنداسیون، ۲ هزار واحد سقف و یک هزار و ۵۳۲ واحد در مرحله بهره برداری با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان  است.

وی در مورد مسکن ایتام نیز اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد و بهزستی در مورد مسکن ایتام بسته شده است که تا الان برای ۵۳ خانوار مبلغ  ۲ میلیارد و ۲۹۲ میلیون تسهیلات و ۹۳۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در مورد تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نیز گفت: متاسفانه این طرح با ده ماه تاخیر اما با تاکید رییس جمهور انجام شده است و با توجه به ابلاغ شورای مسکن پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و ۲۰ساله به بانک‌های عامل تکلیف شده است.

دائمی ادامه داد: اختلاف بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بحث مصوبه هیات وزیران است که در این مصوبه اصل وام سود و جرایم این تسهیلات باید به عنوان تضمین نامه به بانک مرکزی کشور ارایه گردد. با توجه به مشکل اقتصادی دولت این مابه التفاوت ۵ الی ۱۸ درصدی بار مالی فراوانی را برای دولت ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: افرادی که در حال حاضر وام ۱۰۰ میلیون تومانی گرفته‌اند به محض ارایه و رفع مشکل وام ۲۰۰ میلیون تومانی این افراد در اولویت دریافت وام قرار خواهند گرفت.

دائمی اظهار داشت: متاسفانه هنوز تضمین نامه آن توسط وزارت راه وشهرسازی به بانکهای عامل داده نشده است که به محض ارائه تضمین نامه وامها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام ۲۰۰ تومانی فقط مختص روستایی‌ها است گفت: در ساخت مسکن سهم استان ۷ هزار مسکن روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از تامین زمین در ۵۰ شهر برای طرح جهش مسکن خبر داد و اضافه کرد: تاکنون ۲۹ هکتار تحویل بنیاد مسکن استان شده که در قالب ۲ هزار و ۹۸۳ واحد مسکونی در ۱۲ شهر و ۱۹ سایت دنبال می شود؛ همچنین عملیات اجرایی ۱۶۶۲ واحد آغاز شده است.

دائمی با اشاره یه سهم روستاهای گیلان از طرح جهش مسکن، عنوان کرد:  ۱۹۰۰ واحد تکمیل شده و تا دهه فجر آماده بهره برداری است.

Share