شرکت نفت خزر مسؤولیت اکتشاف منابع هیدروکربوری در دریای خزر را بر عهده دارد

فاز مقدماتی اکتشاف منابع نفت در دریای خزر آغاز می‌شود

باتوجه به پیگیری استاندار گیلان و بر اساس اعلام منابع موثق از وزرات نفت، با نظر مثبت وزیر نفت دولت سیزدهم و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توسعه فعالیت‌های نفتی در گیلان مصوب شده و تا پایان سال جاری اولین حفاری اکتشافی-توصیفی در یکی از مهمترین ساختارهای نفتی دریای خزر در سواحل استان آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفتی را در جهان داراد که همین امر سبب شد تا پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به منظور ساماندهی اکتشافات نفتی در کشور، شرکت ملی نفت ایران در دهه ۱۳۷۰ فعالیت‌های تحقیقاتی خود را با همکاری شرکت‌های بین‌المللی در قالب کارگروهی با عنوان SCSG با همکاری شرکت‌های شل، وبا اویل، لازمو و شرکت نفت خزر توسط شناور پژواک آغاز کتد.

شرکت نفت خزر یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که موضوع فعالیت این شرکت، انجام مأموریت‌ها و اجرای قراردادها در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید نفت خام و گاز طبیعی و فرآورش و همچنین انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مخازن و بنادر مربوط و بارگیری و وظایف دیگری که مجمع عمومی شرکت نفت تصویب می‌کند در «محدوده جغرافیایی دریای خزر» به انضمام استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

پس از انجام مطالعات دقیق مشخص شد که حوضه جنوبی دریای خزر دارای ذخایر غنی هیدروکربوری و بعنوان یکی از حوضه‌های آب‌های عمیق در جهان محسوب می‌شود که برای انجام فعالیت‌های اکتشافی نفتی دارای آینده‌ای روشن است، آن زمان مشخص شد برای انجام عملیات حفاری نیاز به ساخت دکل نیمه شناور که دارای فناوری آوری‌های بسیار پیچیده است بود.

تصمیم بر این شد تا به منظور ادامه فعالیت این نوع از دکل که از تکنولوژی بسیار پیشرفته برخوردار بوده و فناوری ساخت آن نیز صرفاً در دست کشورهای غربی بود برای نخستین بار به کارفرمایی شرکت نفت خزر با همکاری چند شرکت صاحب نام خارجی به همراه سه فروند شناور منحصر به فرد پشتیبانی از دکل وعملیات حفاری ساخته شد.

میدان نفتی سردار جنگل در دریای خزر نزدیک به سواحل گیلان قرار دارد که این میدان دارای ۲۴ کیلومتر طول و ۱۶ کیلومتر عرض و لایه‌های مختلف است.

متأسفانه ماجرای احداث و بهره‌برداری از نفت در سایت نفتی سردار جنگل که در دولت دهم شتاب قابل توجه‌ای گرفته بود در دولت یازدهم و دوازدهم به طور کلی به فراموشی سپرده شده بود که این امر اکنون به یکی از دغدغه‌های مردم گیلان مبدل شده است.

بر همین اساس پیش از سفر رییس جمهور خبرگزاری فارس در گزارشی آغاز فعالیت سایت نفتی سردار جنگل به عنوان یکی از مطالبات مردم گیلان مطرح کرد که این‌مهم به واسطه اشرافیت استاندار از آن حوزه جغرافیایی مورد تاکید وی نیز قرار گرفت.

کارشناسان حوزه بین‌الملل نفت معتقدند که با توجه به بسته بودن دریای خزر وعدم امکان ساخت چنین سازه ارزشمندی با توجه به تحریم‌های نفتی، نقش راهبردی این دکل و ضرورت حفظ و نگهداشت آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتواند با حفاری در ساختارهای متعدد دریای خزر به کشفیات دیگری دست یافته و نقش مهمی در ورود سرمایه‌گذاری و تکنولوژی‌های بین‌المللی را به منطقه داشته باشد.

با وجود رویکردهای بین المللی در خصوص حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر اما همچنان روند سرمایه‌گذاری شرکت‌‎های بزرگ نفتی در بخش تأمین انرژی‌های فسیلی نشان می‌دهد که با وجود هزینه و ریسک بالای فعالیت در آب عمیق، سرمایه‌گذاری در ساخت تجهیزات و توسعه میدان‌های واقع در این مناطق از منظر اقتصادی توجیه‌پذیر است.

دولت پیگیر احیای سایت نفتی خزر 
بلافاصله و پس از سفر رئیس جمهور به گیلان موضوع احیای سایت نفتی سردار جنگل با پیگیری نماینده عالی دولت در گیلان و با دستور رئیس جمهور مورد توجه وزارت نفت قرار گرفت و حتی جلسات متعددی میان وزیر نفت و کشورهای حاشیه خزر به منظور توسعه سایت نفتی سردار جنگل برگزار شد.

اسدالله عباسی نیز پانزدهم آذرماه سال گذشته در دیدار با مدیرعامل شرکت نفت خزر، با اشاره به سابقه نزدیک به ۲ دهه‌ای از کشف میدان نفت و گاز در شرق استان اظهار کرده بود که فعال شدن مخازن نفت و گاز شمال کشور و گیلان، از آرزوهای ماست و در زمان رأی اعتماد دولت به اینجانب به عنوان استاندار، این موضوع را مطرح کردم.

به گفته استاندار گیلان سایت نفتی سردار جنگل رودسر یکی از ظرفیت‌های گیلان در برداشت نفت است و در سال ۹۰ رودسر به عنوان منطقه پشتیبان سایت نفتی خزر معرفی شد.

اسدالله عباسی می‌گوید در دولت یازدهم و دوازهم سایت نفتی سردار جنگل به فراموشی سپرده شد لذا در این خصوص جلساتی با مدیرعامل شرکت نفت خزر برگزار و کارگروهی تشکیل و هدف ما فعال شدن این سایت است.

روز یکشنبه هفته جاری نیز اسدالله عباسی استاندار گیلان در پاسخ به سوأل خبرنگار خبرگزاری فارس در نشست خبری اخیر با اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت سایت نفتی سردار جنگل گفت که سایت نفتی سردار جنگل جزو مصوبات دولت دهم بوده و حتی سکوی نفتی برای حفاری این حوزه وجود دارد ولی دولت یازدهم خیلی تمایل به اجرای مصوبه دولت دهم نداشت که بسیار قابل تامل است ولی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم جلسه‌ای با مدیر عامل شرکت نفت خزر خزر برگزار شده و به زودی خبرهای خوشی در این خصوص به مردم گیلان داده می‌شود.

به گفته استاندار گیلان عزم و اراده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری در توسعه کشور و سایت نفتی سردار جنگل است و ما نیز در استان، از این امر استقبال کرده و برای برقراری هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها، پای کار ایستاده‌ایم.

عباسی می‌گوید فعال شدن مخازن نفت و گاز شمال کشور و گیلان، از آرزوهای ماست و در زمان رأی اعتماد دولت به اینجانب به عنوان استاندار و حتی بعد از سفر رئیس جمهور به گیلان در جلسات متعدد این موضوع را مطرح کردم.

شرکت نفت خزر مسؤولیت اکتشاف منابع هیدروکربوری در دریای خزر را بر عهده دارد
و به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر، این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران مسؤولیت اکتشاف، توسعه و تولید از منابع هیدروکربوری در دریای خزر و سه استان ساحلی شمال کشور را برعهده دارد.

مراد کمالی می‌گوید بر همین اساس مطالعات و فعالیت‌های عملیاتی اکتشافی این شرکت در راستای سیاستگذاری وزارت نفت با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از سرمایه‌های مالی و انسانی افزایش یافته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک نتایج این فعالیت‌ها منجر به توسعه صنعت نفت و گاز در خطه شمال کشور شود.

عملیات حفاری بعد از کارهای کارشناسی در دریای خزر آغاز می‌شود
باتوجه به مطالبات موجود پیگیری‌های نماینده عالی دولت در استان گیلان منجر به نتیجه شده و به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر فاز مقدماتی اکتشاف منابع نفت و گاز در یکی از ساختارهای اکتشافی مناطق کم عمق ساحلی ایران در دریای خزر در دستور کار قرار گرفته و شروع عملیات حفاری در این ساختار بزودی آغاز خواهد شد.

همچنین بر اساس منابع موثق از وزرات نفت با نظر مثبت مهندس جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم و محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فعالیت‌های نفتی در استان گیلان مصوب شده است و با یاری خداوند تا پایان سال جاری اولین حفاری اکتشاف – توصیفی در یکی از مهمترین ساختارهای نفتی دریای خزر در سواحل استان گیلان آغاز می‌شود.

تمامی مراحل این پروژه از بخش مطالعات تا عملیات توسط کارشناسان فنی شرکت نفت خزر و با بهره‌گیری از دانش فنی و تجربیات حاصل از فعالیت‌های قبلی انجام و طراحی شده است.

همچنین و آنطور که مدیر عامل شرکت نفتی خزر می‌گوید از دیگر فعالیت‌های مطالعاتی و عملیاتی در دست اقدام، تعریف و اجرای عملیات لرزه نگاری دوبعدی حدواسط خشکی و دریا (ناحیه انتقالی) در بخشی از نوار ساحلی دریای خزر برای شناخت اهداف اکتشافی هیدروکربوری احتمالی در استان‌های شمالی با سرمایه‌گذاری داخلی است که انتظار می‌رود با اجرای این پروژه، بخشی از کمبود اطلاعات مهم فنی در این ناحیه برطرف شود.

بی‌شک با توجه به با توجه به مأموریت ترسیم شده و به منظور به روزرسانی مطالعات قبلی ضمن استفاده حداکثری از فعالیت‌های اکتشافی موجود، تعریف طرح راهبردی و جامع بویژه اکتشافی- توسعه‌ای و همچنین تشکیل کارگروه سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در یک‌سال گذشته بوده که همسو با سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران، منتج به اولویت‌بندی اهداف اکتشافی و همچنین ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری اکتشافی – توسعه‌ای منابع هیدروکربنی خزر خواهد شد.

تاکید بر لزوم به کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در سایت نفتی سردار جنگل 
بهره‌برداری از منابع خزر نیازمند به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و حضور کنسرسیوم‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت است، از این رو با توجه به تجارب ایران و نیز شرایط کنونی تحریم‌های ظالمانه بر صنعت نفت کشور، دنبال کردن تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین کشورهای ایران و آذربایجان برای توسعه ساختار البرز و خبرهای خوب در خصوص دیدارهای چندجانبه جواد اوجی وزیر نفت در خصوص توسعه همکاری‌های نفتی در خزر می‌تواند به عنوان یکی از راهبردهای اولویت‌دار برای تحقق اهداف توسعه‌ای و تولیدی باشد که باید این مهم توسط دولت سیزدهم به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برای توسعه در خزر دنبال شود.

طبیعی است که در چنین شرایطی گیلان به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین نقاط کشور به واسطه بازار اوراسیا و دسترسی به بازارهای بین‌المللی نیازمند نگاهی ملی برای توسعه همه جانبه بوده که یکی از این موارد آغاز به کار مجدد سایت نفتی سردار جنگل است و با توجه به اینکه رستم قاسمی، وزیر فعلی راه و شهرسازی، وزیر وقت نفت به عنوان یکی از حامیان احداث این سایت نفتی، می‌تواند کمک شایانی در به ثمر نشستن این خواسته به حق مردم گیلان داشته باشد.

انتظار می‌رود که مجمع نمایندگان گیلان با وحدت رویه مقدمات تسهیل هر چه سریعتر آغاز اکتشاف نفتی را فراهم کنند تا برای نخستین بار گیلان شاهد جهشی ژرف در حوزه‌های مختلف باشد.

Share