تریدر یا سرمایه گذار؟ کدام موفق تر است؟

در این نوشته از وبسایت مهندس مهدی ورقائی سعی داریم به تفاوت حوزه های سرمایه گذاری و تردینگ و تمایزات بین سرمایه گذار و تریدر بپردازیم.

از چهره موفق مدیریت و سرمایه گذاری چه میدانید؟

درباره مهندس مهدی ورقائی

شاید تا پیش از این نام مهندس مهدی ورقائی تنها برای افرادی که قصد مهاجرت کاری و یا تحصیلی و… داشتند آشنا بود اما این روزها نام ایشان در میان مطالب مدیریت موفق کسب و کار، سرمایه گذاری و کارآفرینی به کرات دیده میشود. رئیس هیئت مدیره الست گروپ نه تنها یک چهره معتبر در حوزه سرمایه گذاری و مدیریت است بلکه حضور ایشان در ورزش، توریست درمانی و کاریابی بین المللی دلیل پیشرفت های بسیاری در این عرصه ها بوده است.

ایشان در کنار مهندس مرتا جوادی، مدیر عامل شرکت الست گروپ گام های موثر و مفیدی در جهت ارتقای سطح کیفی مهاجرت و کاهش دغدغه مندی کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی، کاری ، سرمایه گذاری و … برداشته اند.

نکته ی بسیار مهمی که احتمالا بسیاری از افراد به آن ها توجه نمی کنند این است که اساسا مباحثی همچون سرمایه گذاری و سرمایه گذار با ترید و تریدر (بخوانید معامله گری و معامله گر) با هم متفاوت هستند.

در این نوشته از وبسایت مهندس مهدی ورقائی سعی داریم به تفاوت حوزه های سرمایه گذاری و تردینگ و تمایزات بین سرمایه گذار و تریدر بپردازیم.

مقدمه

سوالی که میخواهیم به آن ها پاسخ دهیم؛ تعریف سرمایه گذاری چیست؟ سرمایه ‌گذار کیست؟ معامله گر یا همان تریدر چه کسی ست؟ ویژگی‌های هر یک از این افراد کدامند؟ چگونه تشخیص دهیم که کدام مورد برای ما مناست تر است؟ اگر شما نیز چنین سوالاتی دارید و به دنبال پاسخی مناسب هستید تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

سرمایه چیست؟

قبل از اینکه به تعریف سرمایه گذاری و سرمایه گذار بپردازیم باید بدانیم که اساسا سرمایه چیست. جالب این که برای بررسی مفهوم سرمایه باید تعریف دارایی و انواع دارایی را بدانیم چرا که سرمایه یکی از انواع دارایی ست.

دارایی‌های همه انسان ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ دارایی‌های هزینه‌ای و دارایی‌های سرمایه‌ای.

دارایی‌های هزینه‌ای، به مرور زمان ارزش خود را از دست میدهند و اصطلاحا جزئی از هزینه‌های زندگی فرد محسوب می‌شوند.

به‌عنوان مثال خودرو و گوشی موبایل و پوشاک و… همه اینها جز دارایی‌های هزینه‌ای ما هستند که بر اثر گذر زمان و استفاده ما مستهلک شده و از ارزششان کاسته می‌شود.

اما در مقابل دارایی‌هایی مثل زمین، آپارتمان، طلا و سهام و… دارایی‌های سرمایه‌ای ما هستند. شما هرچه از زمینتان استفاده کنید از ارزش آن کاسته نمی‌شود. طلا را هرچه به گردن بیاویزید و دست بخورد، قیمتش افت نمیکند. اما کافی است تا جعبه گوشی همراهتان را باز کنید تا ارزشش به نصف قیمت کاهش پیدا کند.

ملک یک دارایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود

آیا خودرو یک دارایی و نوعی سرمایه گذاری است؟

خودرو در تمام دنیا جز دارایی‌های هزینه‌ای به حساب می‌آید، اما در ایران جز دارایی‌های سرمایه‌ای محسوب می‌شوند که این یک اشتباه مرسوم در ایران است. این روزها مردم برای سرمایه‌گذاری، به خرید خودرو روی آورده‌اند. متاسفانه کار به جایی رسیده است که مردم صف می‌ایستند تا خودرویی بخرند که حتی چیزی از آن نمی‌دانند. اما نکته مهم اینجاست که آنها فقط برای سود فروشش این کار را می‌کنند و شاید اصلا به خودرو نیازی نداشته باشند. حتی برای آن‌ها مهم نیست که خودروی مورد نظر چه کیفیتی دارد و اصلا ایمن است یا خیر.

دقیقا حباب گل لاله نیز چنین مشخصاتی داشت. بعد از مدتی مردم جهان گل لاله را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای حساب می‌کردند و تنها برای فروش به دیگران با قیمت بالاتر و سودش آن راخریداری می‌کردند. اما این باعث نشد که گل لاله همیشه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای باقی بماند.

در واقع خودرو را باید یک کالای مصرفی بادوام نامید. کالایی که به سرعت یک بسته چیپس مصرف نمی‌شود، اما به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد.

سوال: آیا اگر خودروی پراید با قیمت یک میلیون تومان و از دم قسط به وفور در ایران وجود داشت و خرید آن به راحتی خرید یک آب معدنی بود، باز هم مردم آن را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کردند؟ پاسخ قطعا خیر است.

پس به این نکته توجه کافی داشته باشید؛ حتی در ایران نیز، خودرو برای همیشه یک کالای سرمایه‌ای باقی نخواهد ماند.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند دارایی سرمایه‌ای و نگهداری آن‌ها به منظور افزایش ثروت.

4545747.jpg

سرمایه، در لغت به معنای سرِ مایه، یا سرچشمه پول است. سرمایه‌گذار، منابع نقد و شبه نقد خود را به شکلی به‌کار می‌بندد که برایش یک جریان نقدی ایجاد کند.

برای مثال وقتی یک دستگاه بازی می‌خریم، پول خرج می‌کنیم و این یک دارایی هزینه ای محسوب میشود اما وقتی یک دستگاه بازی را در شهربازی قرار میدهیم و از سود حاصل از آن بهره می‌بریم، در واقع  سرمایه گذاری کرده ایم و آن کالا دارایی سرمایه ای محسوب میشود.

سرمایه گذار چه کسی ست؟

سرمایه‌ گذار شخصی است که عمل سرمایه گذاری را انجام می‌دهد. این افراد معمولا با هدف توسعه سرمایه و ثروت خود و بهره‌مندی از منافع اقتصادی آن در آینده این کار را انجام می‌دهند. بنابر این سرمایه گذاری بیشتر در دیدگاه بلندمدت معنی پیدا می‌کند.

سرمایه گذاری، به مثابه کاشتن یک درخت است، به امید بهره‌مند شدن از میوه‌های آن. کسی که یک درخت می‌کارد، می‌خواهد ده سال، بیست سال، یا برای تمام عمر از این درخت بهره‌مند شود. هرچند شاید روزی درخت خود را بفروشد، اما دیدگاه اصلی او فروش درخت به قیمتی بالاتر نیست. درخت برای او واسطه تولید میوه است.

چنین فردی چندان به نوسان قیمت درخت توجه ندارد، برای او بازار میوه است که اهمیت دارد. mahdivarghei

به تعبیر وارن بافت، سرمایه‌ گذار موفق کسی نیست که هوش بسیار زیادی دارد. بلکه صبوری ویژگی بارز یک سرمایه گذار موفق است و اساسا سرمایه گذار موفق سرمایه گذاری ست که صیر بسیار بالایی دارد.

تریدر یا معامله‌گر کیست؟

تریدر یا معامله‌گر کسی است که اقدام به خرید و فروش دارایی‌ها در کوتاه مدت می‌کند. او این کار را با هدف کسب منفعت از نوسانات قیمتی انجام می‌دهد، پس می‌توان گفت که نتیجه و محصول عمل معامله‌گری بر خلاف سرمایه گذاری وابسته به صبر بلندمدت نیست.

برای این که به رابطه بین زمان در تریدری و سرمایه‌گذاری پی ببریم، بیایید مثالی را بررسی و تحلیل کنیم:

به ‌عنوان مثال وقتی شما یک واحد آپارتمان می‌خرید، احساس برنده بودن می‌کنید. چون می‌دانید که ارزش آن در آینده بیشتر از قیمت پرداختی شما است و شما برای توسعه دارایی‌هایتان در آینده و بهره‌برداری از منافع آن این اقدام را انجام داده‌اید. اما این آینده دقیقا یعنی کی؟ فردا؟ هفته بعد؟ ماه بعد؟

اکثر مردم برای خرید ملک دید بلند مدت دارند. به‌عبارت دیگر شاید کمتر کسی ملکی را برای فروش در هفته بعد خریداری کند. پس خرید ملک را می‌توانیم در دسته سرمایه‌گذاری‌ها قرار دهیم و درواقع کسانی که ملک می‌خرند، سرمایه گذاری می‌کنند.

در واقع میتوان گفت یکی از اصلی ترین تمایزات بین سرمایه گذاری و معامله گری و از این سو بین سرمایه گذار و تریدر همین موضوع است. یک سرمایه گذار اگر دید بلند مدت نداشته باشید ممکن است سود نکرده و حتی متضرر هم شود ولی یک معامله گر سودش در دید کوتاه مدت چند روزه، چند هفته و چند ماه است.

Share