رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

۲ شرکت خارجی تولیدکننده سیگار مالیات پرداخت نمی کنند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به فعالیت ۲ شرکت خارجی تولید کننده سیگار در داخل کشور، گفت: پرداخت نکردن مالیات از سوی ۲ شرکت خارجی تولید کننده سیگار قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد صالح جوکار، نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی ۲ شرکت چند ملیتی با مالکیت انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی گفت: دخانیات یک شرکت ملی است و منفعت آن متعلق به همه ملت ایران و کشور ایران است، اما متأسفانه انحصار بازار و فروش در اختیار شرکت‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه انحصار شرکت‌های خارجی در زمینه فروش سیگار و قبضه کردن بازار فروش از سوی آن‌ها تعجب برانگیز است، افزود: این که ۲ شرکت بزرگ خارجی در ایران سیگار تولید کنند و شرکت دخانیات ایران هیچ سهامی در این دو شرکت نداشته باشد و کل سهام آن‌ها متعلق به خارج باشد، خلاف مصالح ملی و منفعت کشور است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه مجلس باید به این موضوع مهم ورود کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که فعالیت دو شرکت خارجی در ایران و تولید سیگار و تصاحب بیش از ۷۵ درصد بازار فروش چه سودی برای ملت ایران دارد و اصلاً مجوز این شرکت‌ها بر مبنای کدام اصول و قانون صورت گرفته است.

جوکار با اشاره به مضرات سیگار برای سلامت مردم گفت: سوال این است که این شرکت‌ها برای انجام وظایف اجتماعی خود چه اقداماتی انجام دادند.

وی تاکید کرد: این که شرکت دخانیات ایران هیچ سودی و سهامی از فعالیت دو شرکت خارجی نداشته باشد و اینکه آن‌ها نسبت به وظایف و مسئولیت اجتماعی خود هیچ اقدامی نمی‌کنند اصلاً قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: سود فروش سیگار در داخل باید برای ملت ایران باشد.

جوکار با اشاره به واردات توتون و تنباکو از سوی این شرکت‌ها و استفاده نکردن از محصولات داخلی از سوی این دو شرکت خارجی گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید برای نظارت بر نوع توتون و تنباکویی که آن‌ها استفاده می‌کنند، ورود جدی داشته باشد و مسئله را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به‌عدم پرداخت مالیات از سوی این ۲ شرکت خارجی (JTI و BAT) گفت: این موضوع هم اصلاً قابل قبول نیست و مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد.

جوکار گفت: شرکت‌های خارجی تولید سیگار دائماً برای کسب سود و تصاحب ثروت به دنبال افزایش مصرف سیگار در داخل کشور هستند و این مسئله تهدید بسیار جدی برای سلامت کشور است. بنابراین می‌بایست همچون گذشته کلیه محصولات آن‌ها با مشارکت شرکت دخانیات ایران تولید و به فروش برسد.

وی گفت: فعالیت بی‌ضابطه شرکت‌های خارجی در داخل کشور امنیت و سلامت جامعه را به خطر انداخته است و فعالیت آن‌ها در قالب تولید و فروش باید نظام‌مند شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: این شرکت‌ها خارجی در چندسال گذشته دائماً مصرف گرایی را ترویج کرده و متأسفانه سود حاصل از این صنعت را نیز از کشور خارج می‌کنند و ایران حیاط خلوت شرکت‌های خارجی شده است.

Share