تبادل دوباره آتش در منطقه قره‌باغ؛

۲ سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته شدند | آذربایجان: پاسخ مناسبی به ارمنستان دادیم

درجریان خشونت‌هایی که روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انتخاب، ارتش جمهوری آذربایجان در اطلاعیه‌ای گفته که در جریان عملیات «انتقام» علیه «اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در سرزمین آذربایجان»، اقدام به تصرف چند موضع استراتژیک کرده است.

در پی این تحول، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، جلسه اضطراری شورای امنیت این کشور را تشکیل داد و ایروان با انتشار بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا به توقف «اقدامات تهاجمی» آذربایجان کمک کند.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» بین نیروهای دو طرف شد و سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت که «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است».

در همین حال، طرف‌های درگیر یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت که نیروهای ارمنی به سمت مواضع ارتش آذربایجان در منطقه لاچین که از نوامبر ۲۰۲۰ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی است، تیراندازی کرده و یک سرباز ارتش جمهوری آذربایجان را کشتند.

مقامات نظامی ارمنی در قره‌باغ کوهستانی نیز به‌نوبه خود جمهوری آذربایجان را به نقض گسترده آتش‌بس با استفاده از نارنجک‌انداز و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده و گفتند که دو سرباز ارمنی‌تبار در حملات جداگانه کشته شدند و ۱۴ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید «ارتش دفاع قره‌باغ کوهستانی» تلاش کرد که یک تپه را در رشته‌کوه مشرف به لاچین و کَلبَجَر تصرف کند «تا موقعیت جدیدی را ایجاد کند».

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذری یک عملیات «انتقام‌جویانه» انجام داده و مواضع را پس گرفتند و افراد مسلح ارمنی را در این روند «نابود کردند».

درگیری دوباره در این منطقه درحالی رخ می‌دهد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ میلادی و در سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه قره‌باغ در جنگ بودند.

شش هفته درگیری بین دو کشور در پاییز ۲۰۲۰ و پس از برجا گذاشتن بیش از ۶۵۰۰ کشته، با میانجی‌گری روسیه و دستیابی به توافق آتش‌بس به پایان رسید.

در پایان این جنگ، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت واگذار کرد و روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. اما تنش‌ها با وجود توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان: پاسخ مناسبی به ارمنستان دادیم

وزیر امور خارجه آذربایجان چهارشنبه شب در تماس تلفنی با نماینده اتحادیه اروپا در امور قفقاز گفت که ارتش جمهوری آذربایجان به اقدامات تحریک آمیز نظامی ارمنستان پاسخ مناسبی داده است.

به گزارش خبرگزاری «ای‌پی‌ای»، « جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با «تویوو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی، طرفین در مورد وضعیت کنونی منطقه و تنش‌های به وجود آمده گفت‌وگو کردند.

جیحون بایراموف به نماینده اتحادیه اروپا گفت که در روزهای اخیر اقدامات تحریک آمیز از سوی ارمنستان هم در منطقه مرزی دو کشور و هم خاک جمهوری آذربایجان، که نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به طور موقت در آنجا مستقر هستند انجام شده است.

به گفته این دیپلمات ارشد جمهوری آذربایجان، گروه‌های مسلح ارمنستانی با تیراندازی شدید به مواضع یگان‌های ارتش آذربایجان در منطقه «لاچین» یکی از نیروهای این کشور را از بین بردند.  به دنبال این حادثه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اقدامات لازم را برای پاسخگویی به اقدامات تحریک آمیز نظامی در سرزمین‌های مستقل خود انجام دادند.

جیحون بایراموف گفت که تحریکات ارمنستان نقض آشکار بیانیه‌های سه جانبه امضا شده توسط سران آذربایجان، ارمنستان و روسیه و همچنین بیانیه‌های سران آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری رئیس شورای اتحادیه اروپاست.

در تحولی دیگر، همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در قره باغ کوهستانی، سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در اطراف مسیر «لاچین»  و سایر نقاط در امتداد خط تماس شد.

وی گفت: «متاسفانه، این درگیری‌ها منجر به تلفات جانی و جراحاتی شده است. تنش زدایی، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه حل‌های مذاکره ضروری است.»

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: «اتحادیه اروپا متعهد به کمک به غلبه بر تنش‌ها و ادامه تعامل در راستای صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است» (جزئیات بیشتر).

هم‌زمان با تشدید تنش بین باکو و ایروان، ارتش جمهوری آذربایجان شبانگاه چهارشنبه اعلام کرد که یک عملیات انتقامی را در پاسخ به اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنستان در خاک آذربایجان که منجر به کشته شدن یک نظامی جمهوری آذربایجان شد، انجام داده است.

این در حالی است که همزمان رئیس منطقه قره باغ کوهستانی دستور بسیج و آمادگی همگانی نیروهای مسلح خود را اعلام کرد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

Share