وزیر بهداشت: کرونا تا مدت‌ها در جهان باقی خواهد ماند

هر سرماخوردگی را باید مشکوک به امیکرون بدانیم|در موج هفتم هستیم و به قله نرسیده ایم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کرونا تا مدت‌ها در جهان باقی خواهد ماند و ممکن است در مقاطعی شدت و ضعف پیدا کند، اما مانند ویروس آنفلوآنزا تا مدت‌ها وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت گفت: بار‌ها گفته شده است که بیماری کرونا تا مدت‌ها در جهان باقی خواهد ماند. ممکن است در مقاطعی شدت و ضعف پیدا کند، اما مانند ویروس آنفلوانزا تا مدت‌ها وجود خواهد داشت.

او گفت: به طور متوسط باید بیش از ۶۰ درصد در کشور‌ها واکسیناسیون صورت گیرد، اما در برخی از کشور‌ها مانند کشور‌های آفریقایی این عدد ۶ تا ۷ درصد است لذا انتشار سویه‌های کرونا نیز از این کشور‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته عین اللهی سویه جدید امیکرون که حدود ۱۸ برابر انتشار بیشتری نسبت به سویه‌های گذشته دارد نیز وارد کشور شده است. افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر تحت تاثیر کرونا  قرار می‌گیرند.

او گفت : یکی از مشکلات جهانی ساده انگاری درباره این همه گیری است. احساس می‌ کنیم مردم از محدودیت‌ها خسته شدند و این مسئله نیز دلیلی برای انتشار کرونا است.

وزیر بهداشت گفت: امروزه هر سرما خوردگی را باید مشکوک به امیکرون بدانیم، اگر کسی احساس مریضی می کند در مهمانی‌ ها و دورهمی ها شرکت نکند و باعث بیماری افراد دیگر نشود. بعضا دیده شده که یک شخص باعث بیماری تعدادی بسیاری از افراد در مهمانی‌های شده است.

عین اللهی گفت: اکنون در موج هفتم هستیم و هنوز به قله نرسیده ایم؛ بنابراین مردم در این شرایط باید بیشتر احتیاط کنند.ایمنی واکسن همیشگی نیست و آنتی بادی واکسن‌ها تا مدتی می‌تواند در مقابل کرونا مقاومت کند و به همین دلیل به مردم توصیه می کنیم که  دز یاد آور را  تزریق کنند و ایمنی بدن خود را افزایش دهند.زمانی که وضعیت به قرمز نزدیک می‌شود تمامی  شیوه نامه‌ها باید بیشتر رعایت شود.

او گفت:خواهش من از تمامی والدین این است که فرزندان بالای ۱۲ سال حتما دز یاد آور واکسن خود را دریافت کنند و این موضوع در باره دانشجویان هم نیز صدق می‌کند. امیدواریم آن‌ها  هم نیز برای دریافت واکسن‌های خود اقدام کنند.

عین اللهی درباره ذخیره واکسن‌های کرونا گفت: از آذر سال گذشته هیچ واکسنی را وارد نکرده ایم. اکنون در کشور به اندازه کافی واکسن ذخیره شده است و انواع واکسن را در کشور داریم لذا وضعیت خوبی را از این نظر پشت سر می‌گذاریم.از زمانی که ورود موج هفتم را احساس کردیم، مراکز واکسیناسیون را افزایش دادیم و اکنون نیز متناسب با مراجعه مردم مراکز را افزایش خواهیم داد.

او افزود: افرادی که سرما خورده هستند و علامت دارند نباید واکسن بزنند، تنها افرادی که هیچ گونه علائم ویروسی ندارند باید برای دریافت واکسن اقدام کنند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تخت را برای همه گیری کرونا آماده کردیم، اما اکنون ظرفیت خالی فراوانی داریم.

او گفت:یکی از برنامه‌های ما ایجاد عدالت برای تمامی مردم است و در بعضی نقاط میزان بهرمندی مردم از مراکز بهداشتی خوب و در بعضی نقاط چندان مناسب نیست.عمده مراکز بهداشتی  در شمال شهر تهران قرار دارند و در جنوب تهران بالعکس.

به گفته عین اللهی، در دولت سیزدهم با حدود ۲ هزار میلیارد تومان توانستیم ۱۰ هزار تخت و ۷۹ هزار مرکز خدمات درمانی را تجهیز کنیم که رکوردی بسیار عالی است.در جهت تامین نیرو‌ی انسانی برنامه‌ ما این  است که  نیرو‌های خود را به مکان‌هایی بفرستیم که کمتر نیرو‌ در آن جا حضور دارند.امسال در رشته پزشکی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داریم که آن را به بومی‌های هر شهر اختصاص دادیم.

عین اللهی گفت: از مسائل مهمی که در کشور باید به آن اهمیت داد مسئله پیشگیری و درمان است. در اکثر نقاط کشور مراکز بهداشت و سلامت وجود دارد و می‌توان گفت کشور ما یکی از بهترین شبکه‌های بهداشت را در جهان دارد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: تمهیداتی را پیش بینی کرده ایم تا افرادی که در مناطق محروم هستند درآمد‌های بهتری کسب کنند. برای آنکه بتوانیم ماندگاری افراد را در شهر‌های کم درآمد بیشتر کنیم باید کار‌های زیادی انجام دهیم که بعضی از آن‌ها وظیفه استانداری‌ها است و آن‌ها باید کمک کنند تا افراد در شرایط بهتری بتوانند در شهر‌های محروم فعالیت کنند.

عین اللهی درباره طرح دارویار گفت: طرح دارو یار نتیجه زحمات تعداد زیادی از دانشمندان جوان ما است که ماه‌ها روی آن کار کرده آمد. قبل از اجرای طرح تمام تمهیدات را انجام داده ایم .دارویار طرحی است که تمامی مشکلات و سود‌های آن دیده شده است.منتهی این طرح در صورتی می‌تواند موفق باشد که بحث بیمه‌ای قوی پشت آن باشد.

وزیر بهداشت  گفت: همه ایرانیان در قالب طرح دارویاری بیمه هستند لذا راه ورود به طرح دارویار و استفاده از مزایای آن تحت پوشش بیمه بودن است.با اجرای طرح دارویار بیمارستان‌ها به تیتک متصل شدند.

او گفت:سازمان برنامه بودجه ۴ هزار میلیارد تومان در ابتدای طرح دارویار تخصیص داد که ٢ هزار میلیارد پرداخت شده و تا پایان هفته ٢ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت می‌شود.ارز ترجیحی داروهای وارداتی قطع نخواهد شد.طرح دارویار برای تشویق و شکوفایی تولید داخل بوده است.

عین اللهی گفت: در تمامی دنیا بهترین خدمات سلامت توسط بیمه‌ها ارائه می‌شود. حرکت ما باید تنها به سمت تقویت بیمه‌ها باشد و بر این اساس حدود ۶ میلیارد تومان به بیمه‌ها برای پوشش سه دهک اول اختصاص داده شده است.

او گفت:لازمه اجرایی شدن این طرح، همگانی کردن بیمه برای مردم است و به همین دلیل برای مدت ۳ ماه  افرادی که بیمه نبودند را نیز بیمه کردیم تا در این مدت این افراد نیز به مراکز مشخص شده مراجعه و مشکلات بیمه‌ای خود را حل کنند.راه ورود به طرح دارویار استفاده از بیمه‌ها است.

به گفته وزیر بهداشت مصوبه جدید این است که افراد می‌توانند بدون مراجعه به پزشک تا ۲ بار نسخه قبلی خود را دریافت کنند و حدود ۱۰۰ قلم از دارو‌های او تی سی و ۳۳۶ مورد از دارو‌های پر مصرف را وارد طرح دارویار کردیم.

عین اللهی گفت: برای آن که به دارو خانه‌های طرف قرار داد اطمینان خاطر دهیم برای دریافت مبالغ دریافتی خود در شروع طرح سازمان برنامه بودجه تعهد کرد که ۴ هزار میلیارد تومان بدوجه اختصاص دهد که در هفته گذشته نیز نصف این مبلغ پرداخت شده و ما بقی آن نیز در هفته کنونی پرداخت خواهد شد.نکته خوب دیگر استفاده از سیستم تیتک است و اکنون بابت این سیستم در وضعیت خوبی قرار داریم. اکنون باید به سمتی حرکت کنییم که در آینده بسیاری از مشکلات مردم را بیمه‌ها بتوانند پوشش دهند.

عین اللهی گفت: بحث اصلی مدیریت منابع است. متاسفانه با تخصیص ارز ترجیهی حجم زیادی از دارو‌های تولید شده قاچاق می شد.به صورتی که ما به جای ۸۰ میلیون جمعیت ۴۰۰ میلیون را پوشش می‌دادیم. اما اکنون با مدیریت منابع مقابل قاچاق ایستادیم و انشالله بتوانیم خدمات خوبی به مردم دهیم. تنها راهکار ما برای کم کردن هزینه از جیب مردم بیمه‌ها هستند و باید به سمت قوی کردن بیمه‌ها حرکت کنیم.

به گفته عین اللهی در دنیا میزان متوسط دارو در نسخه‌ها یک و نیم قلم است، اما در کشور ما ۳ قلم است و باید به سمتی حرکت کنیم که دارو را به اندازه برای مردم تجویز کنیم.

او  گفت: شرکت‌های داروساز توانمندی داریم، اما با مدیریت‌های اشتباهی که در گذشته داشتیم، نتوانستیم توانمندی خود را نشان دهیم ، ارز ترجیهی نیز مشکلات را برای این شرکت‌ها بیشتر کرد.

به گفته وزیر بهداشت حدود ۹۲ تا ۹۸ درصد دارو‌های ما تولید داخل است و بایستی به آن‌ها کمک کرد و باید به سمتی حرکت کنیم تا در هیچ دارویی کمبود نداشته باشیم.در ارتباط با دارو‌های وارداتی که مجبور به وادر کرد آن هستیم، چون قیمت‌های بالایی را داشته به هیچ وجه تغییری در ارز ترجیهی را نمی‌دهیم .

وزیر بهداشت درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای اربعین حسینی گفت: اولین توصیه ما به مردم برای حضور در اجتماعات ماه محرم و سفر اربعین دریافت دز یادآور واکسن کرونا است ، زیرا تزریق واکسن بسیار مهم است.

به گفته عین اللهی، با توجه به گرمای شدیدی که وجود دارد به مسافرین اربعین توصیه می‌کنیم در شب‌ها حرکت کنند و در گرمای شدید روز از راهپیمایی خودداری کنند. آمادگی کامل در مراکز درمانی ما در استان‌هایی که سفر اربعین از آن می‌گذرد وجود دارد و ما آمادگی کامل را برای خدمت رسانی به مردم کشورمان چه در ایران و چه در خارج از مرز خواهیم داشت.

او گفت: هر کسی که افتخار خدمت در مراسم اربعین را داشته باشد،سفر آن‌ها ماموریت حساب می‌شود و کادر سلامت را نیز تشویق می‌کنیم که همراه مردم در این سفر حضور داشته باشند و نیاز‌های مردم را بر طرف کنند.

وزیر بهداشت در پایان گفت:برنامه خود را تحت عنوان عدالت و تعالی سلامت نوشته ام که به صورت مرحله‌ای در حال انجام است. در حوزه پژوهشی به دنبال گسترش شرکت‌های دانش بنیان هستیم. چیزی حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم و به دنبال کاربردی‌تر شدن این مراکز هستیم. در حوزه‌های آموزشی نیز برنامه‌های مفصلی داریم.البته یکی از کار‌های مهمی که به دنبال آن هستیم بحث جوانی جمعیت است  لذا  برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای این امر داریم.

Share