عسگری: داوطلبین از فرصت برابر جهت پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار نیستند

نابرابری سیستماتیک؛ ۸۱ درصد از رتبه‌های زیر سه‌هزار، از دهک هشت تا ۱۰ هستند

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه نتایج کنکورهای سراسری سال گذشته نشان می‌دهد که داوطلبین از فرصت برابر جهت پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار نیستند، گفت: وقتی ۸۱درصد از رتبه‌های زیر سه‌هزار، از دهک ۸ تا ۱۰هستند یعنی کسانی که ثروتمند‌تر هستند شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با بیان اینکه ۸۱ درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکورهای سراسری سال گذشته، از دهک هشت تا ۱۰هستند، گفت: نتایج کنکورهای سراسری سال گذشته نشان می‌دهد که داوطلبین از فرصت برابر جهت پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار نیستند.

نتایج کنکورهای سراسری سال گذشته نشان می‌دهد که داوطلبین از فرصت برابر جهت پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار نیستند و این بستر، بستر مناسبی برای سنجش عادلانه داوطلبان نیست.

وقتی ۸۱درصد از رتبه‌های زیر سه‌هزار، از دهک هشت تا ۱۰هستند یعنی کسانی که ثروتمندتر هستند شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر دارند.

آمارها نشان می‌دهد حدود ۱۹درصد رتبه‌های زیر سه‌هزار هم برای هفت دهک بعدی است و جالب‌تر اینکه ۴۸درصد از رتبه‌های زیر سه‌هزار فقط از دهک۱۰ هستند.

در ورودی گروه فنی‌ومهندسی دانشگاه صنعتی‌شریف ۵۵.۱ درصد فقط از یک دهک یعنی دهک دهم هستند، این درحالی است که سهم دهک یک صفر و دهک دوم سه نفر است.

مقایسه این تعداد با تعداد افراد از دهک دهم که ۳۵۱ نفر هستند گویای فاصله‌ی عجیبی است که در پذیرش داوطلبان دهک‌های بالا و پایین وجود دارد.

این روند که سال‌های گذشته هم به چشم می‌آمد، نشان از ایجاد یک باستی_هیلز در نظام آموزشی کشور می‌دهد.

یک نابرابری سیستماتیک!

راهکارهای فعلی (سوابق تحصیلی و…) نیز چاره ریشه‌ای برای برون رفت از این بحران نیست، و بین ایده‌های مطرح شده حتی سنجه‌هایی به مراتب زیان‌بارتر نیز مشاهده می‌شود. /

Share