کوچکی نژاد در گفتگوی ویژه خبری؛

مشکل ما در حوزه پسماند سیستم مدیریتی استان است | روند پروژه‌ها بسیار کند است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ادعای برخی از مسئولان مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج با توجه به اینکه فصل برداشت هنوز تمام نشده تعادل بازار را برهم می زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه پنج‌شنبه (۶ مرداد) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: منابع و مصارف چهار ماهه بودجه عمومی کشور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شد و برای برگشت نخوردن اعتبارات نیز مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های مالی ۱۴۰۰ اصلاح گردید.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه سازوکار و شاخص اعتبارات محرومیت‌زدایی استان‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۱ این هفته اصلاح شد اضافه کرد: کمیسیون تلفیق اشتباهی انجام داده بود و سه هزار و ۱۰۰ میلیون تومان از اعتبارات محرومیت‌زدایی را به استان‌ها و به یک شهرستان سپرد و بدین ترتیب حق برخی از شهرستان‌های محروم ضایع شد.

کوچکی‌نژاد آخرین خبرها در مورد طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم تشریح کرد و یادآور شد: دولت سیزدهم اگر به دنبال تفکیک چنین وزارتخانه‌هایی است باید لایحه جدید را به مجلس ارائه دهد. از طرفی با توجه به اینکه نظر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری روی تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت متمرکز است قطعا مجلس به این امر رای خواهد داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: عدم واردات برنج در فصل برداشت قانون است و اگر دولت این قانون را رعایت نکند قطعا مجلس ورود می‌کند و اتفاقا در نشست‌هایی که با دولت و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم اعتراضات نمایندگان شمال کشور در مجلس به شدت بالا گرفته است.

وی ابراز داشت: اخیرا در همه اقلام کالایی از جمله برنج جهش قیمتی اتفاق افتاد و این جهش قیمتی باعث شد دولت ورود کند از سویی متاسفانه مشاهده می‌کنیم در صدا و سیما مدام اعلام می‌شود که امسال ۲۰ درصد افزایش محصول برنج داریم و خود به خود یک فرآیندی طی می‌شود تا به ضرر کشاورزان تمام شود زیرا هنوز هیچ محصول برنجی برداشت نشده است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت وخمام در مجلس افزود: اطلاعات ما نشان می‌دهد که واردات برنج خارجی هم اینک در حال انجام است اما با توجه به نامه‌هایی که نمایندگان شمالی امضا کردند خواستار این هستیم که برنج‌های وارد شده تنها باید در انبارها ذخیره شود و از توزیع آن خودداری به عمل آید.

کوچکی‌نژاد افزایش هزینه‌های تولید، کاشت، داشت و برداشت برنج به نسبت سال قبل را از جمله متغیرهایی که روی قیمت تمام شده تولید برنج تاثیر مستقیم دارد، خواند و گفت: اینکه قیمت برنج امسال افزایش یابد امری طبیعی و عادی است زیرا دولت نیز قیمت بسیاری از اقلام و حتی محصولاتی که خودش تولید کرده را افزایش داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه به اتصال راه‌آهن قزوین – رشت به کریدور دریایی انزلی و آستارا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو پیمانکار بزرگ در پروژه راه‌آهن ۳۵ کیلومتری رشت به کاسپین حضور دارند که هر دو فعالیتی ندارند زیرا منابعی در اختیارشان قرار نگرفته است.

وی از نیاز پروژه راه‌آهن رشت به کاسپین به تزریق هزار میلیارد تومان اعتبار سخن گفت و عنوان کرد: دو پیمانکاری که مسئول این پروژه هستند از پیمانکاران قوی کشور هستند و در صورت تامین منابع مالی می‌توانند پروژه را به سرعت تمام کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس ادامه داد: در سفر اخیر پوتین به ایران رییس‌جمهور روسیه اتمام پروژه‌های راه‌آهن رشت به انزلی و آستارا را خواستار شد و گفت که اگر جمهوری اسلامی کار تملک و خرید اراضی را انجام دهد روسیه نیز فرآیند احداث خط آهن را به شکل سرمایه‌گذاری تقبل می‌کند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با اشاره به اینکه برای مدیریت پسماند و فاضلاب استان گیلان از ظرفیت قرارگاه خاتم و تبصره یک استفاده می‌شود، عنوان کرد: وقتی شهردار رشت را عزل می‌کنند بسیاری از پروژه‌های مربوطه نیز ناقص باقی می‌ماند و شرکت‌های مربوطه به وظایف خود در این باره عمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس مسائل مربوط به بودجه و اعتبارات را پیگیری می‌کنند اما مشکل فعلی سیستم مدیریتی استان است، بیان داشت: باید یک فرماندهی واحد برای ساماندهی پسماند و فاضلاب شکل بگیرد تا اولاً ببینیم این زباله‌ها باید به چه شکل دفن و یا سوزانده شوند و سپس فکری برای خاکستر زباله‌ها هم بشود.

کوچکی نژاد با بیان اینکه منابع لازم برای مدیریت پسماند در استان گیلان وجود دارد اما روند پروژه‌ها بسیار کند است، ادامه داد: وزارت کشور اعلام کرده است که اگر تا شهریور ماه از بودجه‌ها و منابع استفاده نکنیم مورد تنبیه قرار گرفته و این یعنی که منابع برگشت می‌خورد.

.

Share