با حضور در استان بوشهر؛

محسنی اژه ای: دائم نگوییم مدیران قبلی چه کار کردند؛ بگوییم خودمان چه کردیم

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: باید نگاه ما رو به جلو باشد و نباید مدام به گذشته استناد کنیم و بگوییم دولت قبل یا مسئول قبل، فلان تصمیم را گرفته لذا ما نمی‌توانیم اقدام دیگری کنیم؛ دائما نگویید قبلی‌ها چه کار کردند، بگویید ما چه کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای (پنجشنبه ششم مرداد) طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان بوشهر، با اشاره به ارزش صبر و تحمل و کار جهادی در دستگاه قضایی اظهار کرد: با دستگاه قضایی مقتدر، مستقل و صحیح‌العمل می‌توانیم جلوی بسیاری از کجی‌ها و ناراستی‌ها را در حوزه‌ها و ساحت‌های مختلف در جامعه بگیریم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به کمبودهای دستگاه قضایی از حیث نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، به تشریح برخی از تلاش‌های صورت گرفته در دوره اخیر برای ارتقای وضعیت معیشتی همکاران قضایی پرداخت.

رئیس عدلیه همچنین به رئیس کل دادگستری استان بوشهر توصیه کرد تا شرایط بازدید و سرکشی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس در این استان را از مراکز و مراجع قضایی از جمله زندان‌ها و پزشکی قانونی فراهم سازد تا این مسئولان و متولیان در بخش‌های اجرایی و تقنینی با کمبودهای دستگاه قضایی و خدماتی که در این دستگاه به مردم ارائه می‌شود، از نزدیک آشنا شوند.

رئیس دستگاه قضایی در ادامه به مقوله مهم اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت: امروز دشمن برای فشار اقتصادی به مردم و کشور ما، تلاش همه‌جانبه می‌کند؛ لذا ضروری است همت خود را برای کمک به دولت در مقوله‌های اقتصادی از جمله رفع موانع کسب و کار و کمک به روند صادرات و واردت افزایش دهیم.

وی با اشاره به قدم‌هایی که در زمینه رفع معضلات و آسیب‌های نظام بانکی برداشته شده است، گفت: از بانک‌ها خواسته‌ایم تا برخلاف بخشنامه مصوب بانک مرکزی اقدام به اخذ سود نکنند و آسیب‌های موجود در تخصیص ارز و ارائه تسهیلات را مرتفع سازند؛ از سویی دیگر در وصول معوقات بانک‌ها ورود کرده‌ایم و مساعدت‌هایی را در این راستا به نظام بانکی ارائه کرده‌ایم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به مقوله آسیب‌ها و معضلاتی که در زمینه واردات کالا به کشور وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: فرآیند ثبت سفارش برای واردات کالا و تخصیص ارز در این مقوله، یک چرخه بسیار مشکل‌دار در کشور است.

وی افزود: با هیچ منطقی جور در نمی‌آید که یک کالا که برای واردات آن به کشور ارز صرف شده است، سه الی شش ماه در کشتی بماند و برای هر روز عدم تخلیه آن محموله از کشتی، هزینه بر کشور تحمیل شود؛ از سویی دیگر شاهد هستیم که برخی محموله‌های تخلیه شده در بندر بدون اعلام به گمرک، فاسد و متروکه می‌شوند ؛ این موارد به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به بازدید صبح امروز خود از انبارهای بندر، گمرک و اموال تملیکی بوشهر، به موضوع وجود ۳۰ کانتینر بلاتکلیف در یکی از این انبارها اشاره کرد و گفت: برخی از این کانتینرها در بخش‌هایی فاقد محموله بودند و در بخش‌هایی، مشخص بود که محموله‌های کانتینرها کم و زیاد شده است؛ از سویی دیگر مالک و صاحب برخی از این کانتینرها مشخص نبود؛ این موارد می‌تواند زمینه فساد باشد؛ باید برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه این را هم گفت که طی ماه های اخیر با همکاری هر سه قوه بویژه قوه قضائیه و دولت اقدامات مثبت و روبه جلویی در راستای ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی صورت گرفته است که این مهم باید استمرار یابد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش در جمع قضات و کارکنان قضایی استان بوشهر، توصیه‌هایی را به همکاران قضایی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم و عدم تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین اهتمام به اجرای به موقع احکام قضایی صادره، ارائه کرد.

همچنین «جمادی» رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز طی سخنانی در این جلسه، با اشاره به رشد ۳ درصدی آمار سازش و مصالحه در این ستان طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز آمار سازش و مصالحه در استان بوشهر با ۳ درصد افزایش به ۳۳ درصد رسید.

رئیس کل‌ دادگستری استان بوشهر همچنین با اشاره به انجام ۸۵ مورد بازرسی و نظارت مسئولان قضایی این استان از انبارهای گمرکات و اموال تملیکی بوشهر گفت: عمده این نظارت‌ها و بازرسی‌ها در ۴ ماه ابتدایی سال جاری انجام شده است.

گفتنی است در این جلسه، نمایندگان قضات، کارمندان اداری و سازمان‌های تابعه قضایی استان بوشهر به بیان دیدگاه‌ها و‌ نقطه‌نظرات خود پرداختند.

محسنی اژه‌ای در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان بوشهر: تاکید رئیس عدلیه بر ضرورت باز کردن بیشتر فضا برای فعالیت و اثرگذاری بخش خصوصی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های سفر بدون تشریفات خود به استان بوشهر، طی سخنانی در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان، ضمن اشاره به مشکلات تسهیلات‌گیرندگان از بانک‌ها، اظهار کرد: ما با یک سری مسائل چندوجهی مواجه‌ایم که یکی از آن مسائل، بانک‌ها و مقوله تسهیلات هستند؛ اینکه آیا هر تسهیلات‌گیرنده‌ای این تسهیلات را در جای خود صرف می‌کند؟ آیا توانایی بازگرداندن این تسهیلات را دارد؟ متأسفانه افرادی با زدوبند تسهیلات را از بانک‌ها دریافت می‌کنند و آن تسهیلات را در جای دیگری صرف می‌کنند و وقتی می‌خواهد با آنها برخورد قانونی صورت گیرد، ادعا می‌کنند که قصد ضربه زدن به تولیدش وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: من‌باب مثال، فردی در حال حاضر بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و بخشی از این مبلغ را به عنوان تسهیلات برای ورود به حوزه تولید، از بانک دریافت کرده است؛ اما او با این تسهیلات، زمین خریده است و اکنون ارزش آن زمین بالغ بر ۱۰ برابر شده است؛ این فرد وقتی تحت تعقیب قرار می‌گیرد و قصد برخورد قانونی با او وجود دارد، می‌گوید که من تولیدکننده هستم و چند هزار کارگر دارم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به اهمیت مقوله استحکام و اتقان قراردادها از ناحیه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: بعضاً مشاهده می‌شود قراردادهایی که در بخش‌های تولیدی و اقتصادی منعقد می‌شود از استحکام و اتقان لازم برخوردار نیست؛ پس از وقوع اختلاف میان طرفین قرارداد، دستگاه قضایی ملاک و معیار قضاوت را، آن قرارداد منعقد شده قرار می‌دهد و در این شرایط فردی که متضرر شده و معتقد است با رأی دادگاه به تولیدش لطمه وارد شده باید عنایت کند که در موعد تنظیم قرارداد اهتمام لازم را نداشته و به ابعاد و جوانب این امر توجه نکرده است؛ لذا ضروری است که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به استحکام و اتقان قراردادهایی که منعقد می‌کنند، توجه ویژه و مبسوطی داشته باشند.

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت میدان دادن به مدیران کارآمد، اظهار داشت: باور دارم که همیشه و بخصوص در شرایط فعلی باید به افراد و مدیران کارآمد میدان داد و برای این افراد و مدیران که بهره‌وری و کیفیت تولید را افزایش می‌دهند و به تزریق انگیزه به نیروهای‌شان می‌پردازند، امتیازات بیشتری در مقایسه با سایر افراد و مدیران قائل شد.

قاضی‌القضات افزود: وقتی می‌خواهیم یک مدیر را مورد ارزیابی قرار دهیم باید به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مختلفی توجه داشته باشیم و بدانیم که یک مدیر در چه شرایط زمانی و با چه محدودیت‌ها و مشکلاتی، مبادرت به اتخاذ یک تصمیم یا انجام یک عمل می‌کند؛ چنانچه این شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها را مدنظر قرار ندهیم، ارزیابی ما غلط از کار درخواهد آمد و از مدار عدالت خارج می‌شویم؛ بخش‌های نظارتی ما نیز باید به این مهم توجه کنند و شرایط زمانی و محدودیت‌های موجود را در ارزیابی مدیران مدنظر قرار دهند.

وی در ادامه به موضوع ضرورت باز کردن بیشتر فضا برای فعالیت و اثرگذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: متأسفانه گاهاً با سخنان، تصمیمات و قوانین متناقضی در مورد سپردن کارها به بخش خصوصی مواجه‌ایم.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: بخش خصوصی و اتحادیه‌ها باید ورود بیشتر و برجسته‌تری به میدان مسائل و مشکلات داشته باشند و ضروری است معضلات و آسیب‌ها را تبیین کنند و نظرات کارشناسی ارائه دهند؛ احساس می‌کنم بخش خصوصی به صورت قوی و آنگونه که شایسته است در میدان حضور ندارد و برای تبیین و تثبیت نظرات کاشناسی خودش به میدان نمی‌آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از فعالان اقتصادی و تولیدی استان بوشهر این سؤال را مطرح کرد که شما که از نظر حجم کار و اخذ تسهیلات از بانک‌ها با اعداد و ارقام قابل توجهی مواجه هستید، خودتان بگویید که اتاق بازرگانی چه میزان به میدان مسائل و مشکلات آمده است و چه میزان با مسئولان بانکی جلسه برگزار کرده است؟ در شرایطی که خیلی از شما فعالان اقتصادی و تولیدی از عملکرد بانک‌ها در زمینه تسهیلات و سایر جهات، گلایه دارید.

رئیس قوه قضائیه همچنین نظرات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بوشهری را در خصوص مسائلی نظیر عملکرد صندوق توسعه ملی، وضعیت ته‌لنجی‌ها و ارزیابی عملکرد اتحادیه ها در صنوف مختلف، جویا شد.

رئیس عدلیه در پایان سخنانش در جمع فعالان اقتصادی و تولیدی بوشهر ضمن صدور دستور به رئیس کل دادگستری استان بوشهر برای بررسی و رسیدگی حقوقی و قضایی به چند مورد از مشکلات ارائه شده در این نشست، خاطرنشان کرد: باید نگاه ما رو به جلو باشد و نباید مدام به گذشته استناد کنیم و بگوییم دولت قبل یا مسئول قبل، فلان تصمیم را گرفته لذا ما نمی‌توانیم اقدام دیگری کنیم؛ دائما نگویید قبلی‌ها چه کار کردند، بگویید ما چه کردیم.

Share