سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

درخواست صدور «حکم بازنشستگی» برای بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی غیرحضوری شد

سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ثبت درخواست صدور حکم و برقراری مستمری بازنشستگی عادی برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی، بدون نیاز به حضور در شعب و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی امکانپذیر است و بیمه‌شدگان واجد شرایط بازنشستگی، می‌توانند درخواست صدور حکم و برقراری مستمری را در این سامانه ثبت کرده و همه مراحل مربوطه را به صورت غیرحضوری پیگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با هدف افزایش رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، شفاف‌سازی امور اجرایی، یکسان‌سازی رویه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها با رویکرد کاهش مراجعات، امکان برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری فراهم شده است.

دستور اداری صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری به تمامی ادارات‌کل و واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است و بیمه‌شدگان می‌توانند برای ثبت درخواست بازنشستگی عادی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es. tamin.ir مراجعه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب، مراحل ثبت درخواست را انجام دهند.

واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی موظفند درخواست‌های بازنشستگی را که قبل از اتمام وقت اداری در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت می‌شوند، تا پایان همان روز و درخواست‌هایی را که خارج از وقت اداری یا در ایام تعطیل توسط بیمه‌شدگان ارسال می‌شوند، در اولین روز اداری تعیین تکلیف کنند و با توجه به اینکه در زمان ثبت درخواست بازنشستگی غیرحضوری توسط بیمه‌شده، احراز هویت از طریق ارسال کد رمز (OTP) به تلفن همراه وی صورت پذیرفته، نیازی به اخذ امضا یا اثرانگشت بیمه‌شده ذیل درخواست بازنشستگی نیست.

مراحل اداری بررسی سوابق و اخذ تاییدیه‌ها در این سامانه به صورت غیرحضوری انجام شده و بیمه‌شده می‌تواند در همین سامانه از مراحل اجرای فرآیند مذکور مطلع شود. پس از صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی و همزمان با تخصیص شماره مستمری نیز نسخه‌ای از آن در منوی «صندوق شخصی من» در سامانه خدمات غیرحضوری قرار خواهد گرفت و بیمه‌شده از طریق منوی «اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری‌بگیران» می‌تواند شماره حساب بانکی خود را جهت واریز مستمری اعلام کند.

 گفتنی است پیش از این مراحل ارائه درخواست بازنشستگی و بررسی پرونده و سوابق بیمه‌ای متقاضیان بازنشستگی عادی، مستلزم چندین نوبت مراجعه حضوری بیمه‌شده و از نظر زمانی نیز بسیار طولانی بود که با توسعه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، این فرآیند به‌صورت غیرحضوری و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر انجام خواهد شد.

Share