معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:

جشنواره مطبوعات احیا می‌شود

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ​در همایش تجلیل از خبرنگاران استان لرستان گفت: جشنواره‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای در ابعاد ملی، منطقه‌ای و استانی احیا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرشاد مهدی‌پور در همایش تجلیل از خبرنگاران استان لرستان که در تالار شهید آوینی خرم آباد برگزار شد، با اعلام اینکه جشنواره‌های مطبوعاتی و رسانه‌ایِ ملی، منطقه‌ای و استانی احیا می‌شود، افزود: برگزاری این جشنواره‌ها در سال‌های قبل متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته می‌شود.

وی گفت: پرداخت آگهی دولتی به رسانه‌های غیرمکتوب یک مطالبه قدیمی بوده است که مصوبه آن صادر شد همچنین پرداخت مالیات رسانه‌ها در قانون بودجه امسال توسط دولت ملغی شد.

معاون مطبوعاتی با اشاره به اینکه شاخص‌های ملی مثبت در حوزه مطبوعات لرستان دو برابر است بیان کرد: چنانچه نشریه‌ای زمان و نظم در انتشار را رعایت نکند در اصل شاخصه‌ها دچار مشکل است.

مهدی‌پور همچنین افزود: سالیانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان توسط معاونت مطبوعاتی به صورت مستقیم از کل رسانه‌های کشور حمایت می‌شود که این رقم بدون احتساب سایر کمک‌ها است و در لرستان نیز طی ۲ ماهه ابتدای امسال حدود ۵۰۰ میلیون تومان یارانه به رسانه‌ها پرداخت شده است.

وی در خصوص مشکلات تامین اجتماعی و مسایل حقوقی رسانه‌ها نیز تصریح کرد: بعضی از این موارد ممکن است در لرستان رخ دهد و مشکل عام نباشد که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کند و با توجه به اهمیت موضوع باید مسایل خاص با مستندات به معاون مطبوعاتی وزارتخانه ارجاع داده شود.

وی با تاکید بر اینکه اجاره دادن رسانه جرم و باج گیری نیز تخلف است اظهار داشت: چنانچه موارد مستدلی در این خصوص مشاهده شد برای ارسال شود تا با متخلفان برخورد شود.

سامانه جامع رسانه مبنای اعطای امتیاز به خبرنگاران

معاون مطبوعاتی همچنین گفت: رتبه‌بندی خبرنگاران بسیار اساسی و لازم است که علاوه بر انجام این مهم، اعطای اینترنت و انواع امتیازات از جمله وام صمت و تسهیلات قرض الحسنه به رسانه‌ها منوط به نام‌نویسی در سامانه جامع رسانه است.

مهدی‌پور با بیان اینکه اینترنت خبرنگاران نیز بعد از حدود پنج سال شفاف شد، افزود: اینترنت برخی از افراد واجد شرایط طی چند روز آینده برقرار می‌شود و مابقی نیز در دست بررسی است که در مجموع همه خبرنگارانی که عضویت خود را در سامانه جامع رسانه ثبت می‌کنند اینترنت رایگان دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای حمایت شفاف و سازمانمند رسانه‌ها و خبرنگاران، نیازمند داشتن یک فهرست اساسی و دقیق هستیم بنابراین نام‌نویسی فعالان این حرفه در سامانه جامع ضروری است.

وی همچنین تاکید کرد: برای امنیت شغلی خبرنگاران باید از کارگاه‌ها حمایت و نیروهای خبری را بیمه کرد که این مهم مطالبه ما از مدیران مسوول است چراکه چنانچه خواستار حمایت هستند باید نیرو‌ها را بیمه کنند.

کاغذ ارزان به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد

مهدی‌پور همچنین گفت: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۹۷ به مدت ۲ سال به دلیل بحران ارزی وارد چرخه توزیع کاغذ شد اما سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ارزی برای این کار تخصیص داده نشد که با پیگیری رییس جمهور و اخذ مجوزهای گوناگون، مصوبه متوقف شده دولت قبل به جریان افتاد و چرخه کاغذ ارزان قیمت دوباره به حرکت درآمد که امید می‌رود با این اقدام کاغذ ارزان به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: رسانه‌ها اردیبهشت امسال خوداظهاری کردند و تیراژ آن‌ها بررسی شد تا کاغذ متناسب با میزان چاپ در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

معاون مطبوعاتی همچنین اضافه کرد: بسته حمایتی متشکل از بیش از ۱۰ موضوع مصوب شده است که ماه‌های آینده به مرور پیگیری می‌شود و امیدواریم مسایل زیرساختی، خدماتی، حمایتی و پشتیبانی آن موجب حمایت مضاعف از رسانه‌ها شود.

وی با بیان اینکه لرستان به لحاظ تنوع اقلیمی، موقعیت متمایزی دارد تصریح کرد: استان در ۴۰۰ سال گذشته از عصر صفویه تا امروز پیکره و پیوند دهنده ایران جدید بوده و نقش بزرگی در تحولات داشته است چراکه به دنبال مطالبه‌گری و ایجاد وحدت بوده است.

مهدی‌پور با تاکید بر ضرورت توسعه کیفی رسانه ادامه داد: لرستان ۲۴۰ رسانه مجوزدار دارد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مجله و پایگاه‌های خبری هستند و نسبت به میزان جمعیت و تحصیل کردگان این استان حایز اهمیت است.

Share