سرمربی تیم ملی فوتبال ایران مطرح کرد:

افرادی در ایران به خاطر منافع شخصی عملکردم را بی‌ارزش می‌کنند | احترام می‌خواهم نه فرش قرمز!

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: افرادی در ایران هستند که به خاطر منافع متفاوت و شخصی سعی دارند کاری که تاکنون انجام داده‌ام را بی‌ارزش بخوانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشریه کروات vecernji مصاحبه‌ای با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی کشورمان انجام داد که در زیر آن را بخوانید:

شایعات زیادی وجود داشت که شما تیم ملی ایران را ترک می‌کنید. با این حال، به عنوان سرمربی ابقا شدید و خیلی زود قرار است، بازی‌های آماده‌سازی برگزار شود.

به طور کلی، من کسی نیستم که زیر بار خود بزرگ بینی بروم و بعد از انجام یک کار خوب انتظار فرش قرمز را داشته باشم، اما حداقل انتظار احترام دارم. چون مشخص است من هم شایستگی حضور در این جام جهانی را دارم. افرادی هستند که برای منافع مختلف و شخصی سعی می‌کنند هر کاری را که تاکنون انجام داده‌ام را بی‌ارزش بخوانند. وجه مشترک همه آن‌ها هم این است که در برابر واقعیت‌ها و اتفاقاتی که رقم خورده مقاوم هستند. آن‌ها در تمام مراحل مقدماتی جام جهانی سعی کردند درگیری ایجاد کنند و این اختلاف را چند برابر کنند و از این طریق برای تیم ملی مشکل ایجاد کنند. همه آن‌ها نباید این واقعیت را نادیده بگیرند که این سریعترین راهیابی به جام جهانی برای یک تیم آسیایی در تاریخ با بیشترین برد و بیشترین امتیاز بود.

کمپ تمرینی شما برای آماده‌سازی تیم ملی ایران و مسابقات دوستانه کجا خواهد بود؟

اگر مشکلی پیش نیاید، کمپ تمرینی ما در شهر وین اتریش برگزار خواهد شد و ما دیداری دوستانه با تیم‌های اروگوئه و سنگال خواهیم داشت.

تو یک موفقیت تاریخی و فوق العاده با تیم ملی ایران بدست آوردی. صعود به جام جهانی پیش از اینکه مسابقات به پایان برسد. چطور به این موفقیت رسیدی؟ هیچ مربی قبل از تو نتوانست به آن برسد با اینکه مربیانی مثل کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق رئال مادرید و یا مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی بلژیک روی نیمکت ایران نشسته بود.

من موفق شدم زیرا در گام اول روی کارم متمرکز هستم. از تمام حواس پرتی‌ها خودم را دور کردم. این کار در ایران بسیار سخت است ولی من پیشتر این مسئله را آموخته بودم که یا نظرات را نادیده بگیرم یا آن‌ها را به عنوان انگیزه پیش روی خود متصور شوم. من به انتقادات توجهی نکردم، فکر می‌کنم این کارم بسیار مهم بود. من وارد هیچ حاشیه‌ای نشدم. من از این واقعیت شروع کردم که هرگز نمی‌توانم همه را راضی کنم. من همیشه خودم بودم که فکر می‌کنم این کار که در کنار عملکرد با کیفیت، بسیار مهم بود.

ایران پس نتایج ضعیف مارک ویلموتس در چهار بازی اول مقدماتی جام جهانی تو را به عنوان سرمربی خود برگزید و تو نیز توانستی در ۱۸ بازی رکورد ۱۵ برد، یک تساوی و دو باخت را ثبت کنی و تیم ملی را به مقام اول گروه مقدماتی جام جهانی برسانی. با توجه به اینکه در آن زمان تقریباً هیچکس باور نمی‌کرد که ایران به مرحله بعد صعود کند، به خاطر آن مأموریت غیرممکن چقدر فشار را احساس کردید؟

اوایل کارم واقعا سخت بود، تیم تحت فشار زیادی بود، به دلیل نتایج بد قبلی اجازه نداشتیم در مسابقات بعدی مقدماتی امتیازی از دست بدهیم. خیلی‌ها قبلاً از اینکه کار را شروع کنیم ما را حذف شده دانستند. به نظرم شناختم از بازیکنان، شرایط و روحیات بازیکنان کمک کرد و بازیکنانم نشان دادند که در یک موقعیت استرس‌زا می‌توانند ثبات و شخصیت بالایی از خود نشان دهند. در تلاطم و طوفان همه با هم آرامش را هدف گرفتیم.

با توجه به اینکه سیاست همیشه وارد ورزش می‌شود، چه انتظاری از بازی با آمریکا دارید؟ با توجه به اینکه تنش سیاسی و تعصب زیادی بین دو کشور در صحنه سیاسی وجود دارد، چگونه بازیکنان را برای آن بازی آماده خواهید کرد؟

نمی‌توانیم اهمیت سیاسی این مسابقه را نادیده بگیریم. مطمئنم بازیکنانم برای آن بازی انگیزه بالایی خواهند داشت زیرا برای همه در ایران نتیجه این بازی اهمیت زیادی خواهد داشت. مطمئناً احساسات زیادی در این مسابقه خواهد بود و نکته کلیدی این است که نحوه کنترل این احساسات و نحوه تمرکز بازیکنان بر روی خود بازی باشد.

ایران هرگز از مرحله گروهی جام جهانی صعود نکرده است. در جام جهانی قطر که از انتهای آبان ماه آغاز می‌شود، ایران در گروه B با انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه خواهد بود. آیا در ایران این توقع وجود دارد که شما و تیم ملی برای اولین بار به مرحله بعدی صعود کنید؟ آیا از قبل فشاری روی شما وجود خواهد داشت؟

البته چنین انتظاراتی وجود دارد زیرا همانطور که گفتید ایران هنوز تجربه صعود از مرحله گروهی را ندارد. توقع من هم این است که به این سمت و صعود حرکت کنیم اما مشخص است که در این نگاه باید هم واقع‌بین باشیم و هم فروتنی داشته باشیم. این تنها راهی است که می‌توانیم به بالاترین سطح ممکن برسیم. بعد از حضور در جام جهانی که هدف اصلی ما بود، می‌خواهیم این هدف را تغییر دهیم و آن را بزرگتر کنیم. من به خودم فشار می‌آورم چون می‌خواهم کاری را انجام دهم که هیچ‌کس نتوانسته است انجام دهد، حتی اگر می‌دانم چقدر سخت خواهد بود.

تقریباً در ۱۰ سال گذشته شما مربیگری چهار باشگاه در ایرانی را برعهده داشتید، ظاهراً نتایج به قدری خوب بود که موقعیت سرمربیگری تیم ملی ایران را به شما پیشنهاد کنند.

بدون تعارف فکر می‌کنم در همه تیم‌ها خوب کار کردم. در فدراسیون ایران افرادی بودند که این را تشخیص دادند و به من اعتقاد داشتند. فکر می‌کنم اعتماد آن‌ها را پاسخ داده‌ام. همه انتظار یک نام بزرگ را داشتند. این موضوع شرایط را برای من سخت‌تر می‌کرد. زمانی که من به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدم، بخشی از مردم، مرا نادیده و دست کم گرفتند و سپس شروع کردن به انتقاد از من که به نظرم پیشرفتم مشهود بود. من مدت زیادی است که در ایران هستم، افراد زیادی فرصت دیدار با من را داشته‌اند، امیدوارم خیلی‌ها قدر من را بدانند.

رابطه شما با رسانه‌ها چطور است؟

باید بگویم که اخیراً در رابطه با رسانه‌ها کاملا محتاط بوده‌ام که اصلا خوب نیست. فقط به این دلیل که فکر می‌کردم تیمم به آرامش نیاز دارد. به هر حال، من از دلهره‌های بی‌پایان رقت‌انگیز برای مردم و رسانه‌ها خوشم نمی‌آید. من به سختی خودم را مجبور می‌کنم آنچه را که دیگران می‌خواهند بشنوند را بگویم. من زمان زیادی را برای اغوای محیط پیرامون و بازتاب تصویرم صرف نمی‌کنم و البته از تاثیر رسانه‌ها آگاهم. شاید این یکی از عیب‌های من باشد.

آیا چیزی وجود دارد که تیم ملی ایران نسبت به دو جام جهانی قبلی که به دور دوم نزدیک شده بود بهتر باشد؟

مقایسه تیم ملی ایران در آن زمان و این زمان ناخوشایند است. در مسابقات بزرگ اکثر بازیکنان در سطح خودشان بازی می‌کنند و من در این سال‌ها شاهد بوده‌ام که بازیکنان ایرانی می‌توانند از این سطح بالاتر بروند. من متقاعد شده‌ام که این ویژگی مشترک همه نسل‌هاست. برخی از تیم‌ها زمانی که توپ را در اختیار دارند راحت به نظر می‌رسند و برخی دیگر زمانی که توپ را در اختیار ندارند. من فکر می‌کنم که ایران باید در این جام جهانی بیشتر روی بازی‌ها تمرکز کند، زیرا در ژنتیکی آن‌ها قرار دارد. این بدان معنا نیست که ما ساده لوح خواهیم بود یا به عمل گرایی احترام نمی‌گذاریم.

چه چیز دیگری در آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی مهم خواهد بود؟ صادق محرمی را هم از دینامو زاگرب دعوت می‌کنید؟

تا جایی که ممکن است به همه حریفان احترام می‌گذاریم اما معتقدیم که تیم ملی ما از کیفیت کافی برای مقابله با همه تیم‌ها در جام جهانی برخوردار است. این برای ما اهمیت زیادی دارد که قبل از جام جهانی، تا حد امکان، بازیکنان در باشگاه‌های خود بازی کنند و وضعیت خوبی داشته باشند و همه در جام جهانی آماده باشند. آن هم در جام جهانی که آماده‌سازی آن بسیار کوتاه است. ما بازیکنان زیادی در خارج از ایران داریم، تجربه و دانش آن‌ها که از زمینه‌های مختلف برای ما مهم است. محرمی یکی از اعضای اصلی تیم است. او تقریباً در تمام مسابقات مقدماتی بازی کرد و انتظار زیادی از او دارم.

نظر شما در مورد ستاره‌های تیم‌ها چیست؟

برخی از بازیکنان به آنچه تیم نیاز دارد فکر می‌کنند و در بیشتر موارد این بازیکنان به اصطلاح ستاره از غریزه و استعدادشان پیروی می‌کنند. ظرفیت حرکات بداهه را دارند و از اتفاقاتی که در زمین می‌افتد جلوتر هستند. یک تیم هم به کنترل و هم به هرج و مرج نیاز دارد. شما به هر دو نیاز دارید، هم ستاره و هم آن‌هایی که با آن پیشوند تعریف نشده‌اند. اما گاهی اوقات شما شرایطی دارید که می‌دانید تنها یک بازیکن بهترین بازیکن شما است، اما این نیز واضح است که تیم بدون او بهترین بازی را انجام می‌دهد. وجه مشترک همه مربیان این است که بازیکنانی را دوست دارند که همه چیزشان را برای خوب‌کردن تیم به کار می‌گیرند، مثل مودریچ ما، و کمتر بازیکنانی را دوست دارند که از تیم سوءاستفاده می‌کنند. با این حال همانطور که گفتم بازیکنان نابغه و خلاق همیشه همراه من هستند.

زمانی که داشتیم صحبت می‌کردیم، هواداران شما که می‌خواستند با شما عکس بگیرند، حرف ما را قطع می‌کردند.

ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند، تیم ملی ایران برای مردم ایران بسیار مهم است، بنابراین طبیعی است که اینجا با مربی تیم ملی ایران عکس بگیرند.

شما مدت زیادی است که در ایران هستید، زندگی در این کشور را چگونه دوست دارید؟

من قطعاً می‌خواهم پیش داوری‌ها و نظرهای منفی را در مورد ایران بشکنم و تغییر دهم. رسانه‌های سطحی غربی این مطالب را بازتاب می‌دهند و می‌خواهند دنیا را از ایران و ایرانیان بترسند. من دوست دارم مردم جهان هر چه بیشتر ایران را ببینند و با مردم این کشور آشنا شوند زیرا می‌توانم به آن‌ها قول تجربه‌ای عالی را بدهم. ایرانی‌ها مهمان‌ها را دوست دارند و در اولین ارتباط نظر شما را جلب خواهند کرد. مطمئناً می‌توانید انتظار استقبال در ایران را داشته باشید. این کشوری است که اغلب بدون درخواست کمک از شما سوال می‌شود که آیا به کمک نیاز دارید یا خیر. مردم ایران بهترین دلیل برای سفر به این کشور هستند.

Share