پس از ادعای وزارت دادگستری آمریکا؛

اسپر: به خاطر تهدیدهای ایران ۲۴ ساعته تحت حفاظتم | اتهام تراشی علیه شهرام پورصفی

وزیر دفاع پیشین آمریکا در ادامه ادعاهای مطرح شده مقامات آمریکایی مبنی بر طرح ایران برای ترور مقامات پیشین این کشور، مدعی شد به خاطر تهدیدهای ایران با انگیزه انتقام ترور شهید سردار سلیمانی، تحت حفاظت ۲۴ ساعته قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ در گفت‌وگو با این شبکه، مدعی شد از زمانی که سمت خود در وزارت دفاع این کشور را ترک گفته، در نتیجه تهدیدهای ایران، تحت «حفاظت بیست‌وچهار ساعته» قرار دارد.

این ادعا یک روز پس از آن مطرح شد که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک تبعه ایرانی را به طرح‌ریزی برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا متهم کرده است. بولتون از اواخر سال ۲۰۲۱ تحت حفاظت سری قرار گرفته بود.

حفاظت از اسپر در سمت وزارت دفاع از سوی این وزارت‌خانه ارائه می‌شد؛ بیشتر نهادهای فدرال این خدمات امنیتی و حفاظتی را به وزرای دولت که ریاست آن‌ها را بر عهده دارند، ارائه می‌دهند و این حفاظت معمولا پس از آن که وزیر مربوطه از دولت خارج می‌شود، پایان می‌‍یابد. به گفته اسپر، او از زمانی که از وزارت رفته بود، «حدود دو سال» تحت حفاظت دولت بوده است.

اسپر در راستای این ادعا گفت،‌ »ببینید، اگر آن‌ها حتی یک شهروند آمریکایی را ترور کنند، چه رسد به یک مقام آمریکایی، برای من این یک اعلان جنگ خواهد بود».

او همچنین از دولت جو بایدن خواست موضعی سخت‌گیرانه در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای اتخاذ کند.

وزیر دفاع پیشین آمریکا بیان کرد: ما باید به وضوح نشان بدهیم که این موضوع چقدر جدیست و پیش از امضای هرگونه توافقی، حتما باید اطمینان پیدا کنیم آن‌ها هر کاری که می‌کنند آن را لغو کرده و علنا از آن دست بکشند.

به ادعای اسپر، تهدیدهای ناشی از ایران علیه او تا حدی تلافی‌جویانه است و با انگیزه انتقام ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران وجود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ ادعاهای اسپر در پی این مطرح می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که “شهرام پورصفی” شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است برای “تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی” در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شد که شهرام پورصفی قصد داشته است در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) با اعطای سیصدهزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده، آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور جان بولتون یا در واشنگتن و یا در مریلند مجاب کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعای تلاش برای ترور جان بولتون را رد کرده‌اند، اما یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که وزیر پیشین امور خارجه این کشور هدف دوم ترور بوده است.

پایگاه خبری – تحلیلی آکسیوس در گزارشی مدعی شد: وزارت دادگستری آمریکا به مایک پمپئو وزیر امورخارجه دولت ترامپ اعلام کرده بود که او هدف دوم طرح ایران برای ترور مقامات پیشین آمریکا پس از جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید بوده است.

این موضوع در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام مطرح شده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در واکنش به ادعای تلاش ایران برای ترور جان بولتون گفت: مقامات قضایی آمریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران‌ هراسی، در یک داستان سرایی جدید، اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند.

کنعانی افزود: اینگونه ادعاهای بی پایه و اساس با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت گرفته و در حقیقت فرار رو به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصا فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت آمریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیما در آن دست داشته و یا مانند جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی مانند داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا ارتکاب یافته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بافتن این افسانه های نخ‌نما و بی اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.

او همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می دهد و تاکید می کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

Share