رئیس پلیس آگاهی گیلان خبر داد:

کاهش ۷۰ درصدی جرایم خشن در گیلان | سهم ۹۰ درصدی سرقت در جرایم

رئیس پلیس آگاهی گیلان، ۷۵ درصد جرایم استان را در حوزه جرایم خرد دانست و گفت: کاهش ۷۰ درصدی جرایم خشن همچون سرقت خودرو و کیف قاپی و موبایل قاپی هستیم که با توجه مردم به هشدارهای پلیس محقق شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سرهنگ علیرضا حدادی، با بیان اینکه بیشترین فراوانی پرونده‌های جرایم استان گیلان مربوط به سرقت و سایر مصادیق آن است، اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده از پرونده‌های واصله در رده‌های پلیس آگاهی استان گیلان نشان دهنده سهم ۹۰ درصدی سرقت در جرایم است.

وی با اشاره به سیمای اصلی جرایم استان طی سه ماهه امسال، از افزایش دو درصدی جرایم خرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: سرقت سیم‌های برق و مخابرات از مصادیق جرم علیه اموال عمومی است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان در گفتگوی ویژه خبری، با بیان اینکه جرایم مهمه در افزایش احساس ناامنی جامعه موثر است، گفت: در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جرایم مهمه مانند سرقت منزل و جرایم خشن مانند کیف قاپی و موبایل قاپی روند کاهشی داریم.

حدادی، با اشاره به اثرگذاری منفی و ناخوشایند کیف قاپی در افکار عمومی، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش پلیس و همکاری مردم فرهنگی گیلان شاهد این روند کاهشی هستیم.

وی ۷۵ درصد جرایم استان را در حوزه جرایم خرد دانست و اضافه کرد: پرونده‌هایی که به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سطح استان واصل می‌شوند، روند افزایشی جرایم خرد را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس آگاهی گیلان، در پاسخ به این سوال که «مهمترین عامل در افزایش جرایم خرد چیست؟»، خاطرنشان کرد: فقر و بیکاری و تنگی معاش می‌تواند از عوامل این افزایش باشد، زیرا وقتی معاش فرد درگیر می‌شود برای گذران زندگی نیازمند وجه است و لذا دست به سرقت می‌زند.

وی با بیان اینکه باید دستیابی به اموال عمومی دور از چشم بازدارندگان قانونی از جمله پلیس را برای سارق پرریسک کنیم، گفت: معتادین متجاهر و سابقه دار و مجرمین آزاد شده از زندان زمینه سرقت را دارند، زیرا قیمت مواد مخدر افزایش یافته و فرد جهت رفع نیاز خود ارتکاب سرقت را در دستور کار قرار می‌دهد.

حدادی با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی سرقت از منازل نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: سرقت از منزل چهارمین جرم اولویت دار ماست.

رئیس پلیس آگاهی گیلان با بیان اینکه بازدارندگی کیفرها از جمله عوامل کاهش جرایم مهمه است، گفت: همچنین شاهد کاهش ۷۰ درصدی جرایم خشن همچون سرقت خودرو و کیف قاپی و موبایل قاپی هستیم که با توجه مردم به هشدارهای پلیس محقق شده است.

وی از دغدغه مندی پلیس برای کاهش جرایم و افزایش مقابله با مجرمین گفت و عنوان کرد: آموزش شهروندان و تقویت مشارکت‌های اجتماعی جهت توجه به هشدارهای پلیس بسیار حائز اهمیت است.

حدادی، بر کاهش فاصله زمانی وقوع تا کشف جرم خبر داد و بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی به سمت استفاده از شبکه‌های انتقال برق خودنگهدار و کابل‌های زمینی مخابرات بروند تا جاذبه کمتری برای سارق داشت داشته باشد و ریسک جرم را برای سارق افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نصب دوربین‌های با کیفیت مراقبتی بسیار در کاهش سرقت بازدارنده است، گفت: از شهروندان می‌خواهیم سرقت منزل و جرایم خشن را زیر یک ساعت به پلیس آگاهی واصل کنند، زیرا نیروهای پلیس شبانه روز در خدمت مردم هستند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان از اجرای بیش از هفت مرحله طرح کنترل مجرمین استان برای پیشگیری از جرم خبر داد و خاطرنشان کرد: تجمیع کیفرها و حبس‌های سنگین در جرایم مهمه بازدارندگی خوبی برای سارقین ایجاد کرده است.

Share