رییس کمیته ارزیابی حافظه جهانی یونسکو؛

چای مهم‌ترین پدیده قرن جاری است | لاهیجان از رودسر تا فومن را در حوزه چای هدایت و راهبری می‌کند

آیین پلاک کوبی لاهیجان، پایتخت چای ایران، با حضور بیش از سه هزار نفر در جنب مقبره کاشف السلطنه برگزار شد. در ادامه این مراسم یادبود تمبر لاهیجان پایتخت چای ایران توسط مسئولان امضا شد و از پلاک رسمی ثبت لاهیجان پایتخت چای ایران در یونسکو، پرده برداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین پلاک کوبی لاهیجان، پایتخت چای ایران با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، استاندار گیلان، مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان لاهیجان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر کل پست گیلان، شهردار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان، معاون سازمان چای کشور، اعضای سندیکای کارخانجات چای شمال، مدیر عامل و اعضای اتحادیه چایکاران کشور، چایکاران، مدیران کارخانه‌های چای سازی، هنرمندان، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، اعضای انجمن مفاخر همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار شد.

شهردار لاهیجان در این مراسم با اشاره به کشت و پرورش چای در لاهیجان گفت: محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه برای نخستین بار در ایران، چای را در لاهیجان کشت و پرورش داد و به دگرگونی اقتصاد این منطقه کمک شایانی کرد.

رضا زنده دل با قدردانی از مدیریت شهری پیشین لاهیجان برای پیگیری ثبت لاهیجان، پایتخت چای ایران افزود: اولین دستور کار تیم جدید مدیریت شهری، تکمیل روند ثبت لاهیجان پایتخت چای ایران در کمیسیون ملی یونسکو بود که با دعوت از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و کارشناسان این کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد در تهران و لاهیجان، شرایط لازم احراز شد و امروز افتخار داریم که شهر لاهیجان به طور رسمی به عنوان پایتخت چای ایران ثبت شود.

وی گفت: جای دارد از همه افرادی که برای ثبت لاهیجان، پایتخت چای ایران تلاش و همکاری کردند از جمله استاندار محترم، دبیر کل و کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو، فرماندار، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد، سازمان چای، سندیکای کارخانجات، اتحادیه چای کاران، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر عزیزان تقدیر و تشکر نمایم و خوشحالم که این مهم در دوره اینجانب اتفاق افتاد.

سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ارزیابی حافظه جهانی یونسکو در این مراسم گفت: به هموطنان لاهیجانی که دور هم گرد آمده‌اند تبریک می‌گویم که در طول قرن‌ها این محصول با ارزش را حفظ کرده اید، پایتخت چای با کمک یونسکو احیا شد و لاهیجان از رودسر تا فومن را در حوزه چای هدایت و راهبری می‌کند.

وی افزود: چای نوشیدنی ملی ایرانیان و مهم‌ترین رابط فرهنگی ما ایرانیان در همه مراسم‌ها از عزا تاجشن را در برمی گیرد و حلقه پیوندی از جنوب تا شمال، غرب تا شرق ایران را به هم پیوند داده است. این محصول فراتر از یک پدیده عادی است، چای مهم‌ترین پدیده قرن جاری است که در همه جا جاری و ساری شده است.

محیط طباطبایی اضافه کرد: پایتختی، وظایفی را بر عهده شهر لاهیجان می‌گذارد که چگونه این عنوان را به یک جریان تبدیل کرده و در زمینه اقتصاد گردشگری، مقاصد فرهنگی را نه در ایران بلکه در جهان از این عنوان استفاده نمایند.

در ادامه این مراسم یادبود تمبر لاهیجان پایتخت چای ایران توسط مسئولان امضا شد و از پلاک رسمی ثبت لاهیجان پایتخت چای ایران در یونسکو، پرده برداری شد.
اجرای نمایش تمنای باران توسط گروه نمایش خورتاب به نویسندگی بهمن صادق حسنی، اجرای موسیقی محلی توسط ناصر وحدتی و محمود فرضی نژاد، تجلیل از زینب صادقی نویسنده نوجوان برای نوشتن کتاب در مورد چای و برپایی نمایشگاه کارخانجات تولیدی چای از دیگر برنامه های آیین پلاک کوبی لاهیجان پایتخت چای ایران بود.

Share